Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu03282024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Transport si Stocare Ministrul delegat pentru Energie cere lichidarea companiei de proiect pentru conducta Constanța-Trieste

Ministrul delegat pentru Energie cere lichidarea companiei de proiect pentru conducta Constanța-Trieste

Gazprom conducta petroliera Pitesti-Pancevo

Departamentul pentru Energie va începe demersurile legale pentru lichidarea companiei de proiect pentru conducta petrolieră Constanța-Trieste, la care sunt acționare companiile românești de stat Conpet și Oil Terminal, întrucât consideră că proiectul nu mai are nici o șansă de reușită. Anunțul vine la numai o lună după ce un oficial al aceluiași Departament pentru Energie declara că Departamentul analizează participarea companiei sârbe NIS Gazprom Neft, deţinută de grupul rus Gazprom, la construcţia variantei prescurtate a proiectului de conductă, pe ruta Piteşti-Pancevo, care ar urma să interconecteze reţelele pentru transportul țițeiului din România şi Serbia. Potrivit sursei citate, în februarie anul acesta, rușii au transmis că vor decide dacă vor participa sau nu la respectivul proiect după elaborarea unui studiu de fezabilitate.

"(...) cred că este momentul să constatăm că Proiectul Constanţa-Trieste nu mai are nicio şansă de reuşită, deşi este o idee interesantă. În consecinţă, trebuie să lichidăm compania de proiect, cu sediul la Londra, care generează costuri financiare anuale, atât pentru Conpet, cât şi pentru Oil Terminal. Drept urmare, vom începe demersurile legale necesare pentru lichidarea rapidă a acestei companii", a declarat, marți, într-un comunicat, ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu.

Declarația a fost făcută în urma unei vizite la sediul Conpet Ploieşti şi la dispeceratul operatorului sistemului naţional de transport ţiţei prin conducte, unde ministrul a avut o serie de discuţii cu reprezentanţii conducerii societăţii de stat.

Acționarii companiei de proiect Pan-European Oil Pipeline Project Development Company sunt societățile românești Conpet și Oil Terminal, precum și compania sârbă de transport al petrolului Transnafta. Până la începutul lui 2010, din acționariat făcea parte și transportatorul croat de țiței JANAF.

Ce declara Departamentul în urmă cu o lună

În urmă cu circa o lună, directorul Direcției de ţiţei şi gaze din Departamentul pentru Energie, Corneliu Condrea, declara, pentru Mediafax, că Departamentul analizează participarea companiei sârbe NIS Gazprom Neft, deţinută de grupul rus Gazprom, la construcţia conductei Piteşti-Pancevo, care ar urma să interconecteze reţelele pentru transportul țițeiului din România şi Serbia.

"Analizăm participarea NIS Gazprom Neft în proiectul oleoductului Constanţa-Pancevo, la construcţia tronsonului conductei Piteşti-Pancevo. După retragerea Croaţiei din proiectul PEOP, România şi Serbia au susţinut necesitatea dezvoltării proiectului într-un nou concept, pe secţiunea Constanta-Pancevo, aceasta reprezentând, de fapt, interconectarea sistemelor naţionale de transport al petrolului ale celor două ţări", spunea Condrea.

Proiectul conductei de petrol dintre Piteşti şi Pancevo este o variantă scurtată a fostului PEOP (Pan European Oil Pipeline), care viza transportul ţiţeiului din portul Constanţa până în Trieste (Italia). În 2007, Comisia Europeană propunea chiar extinderea acestei conducte până în Marsilia (Franţa).

Gazprom - cooptată într-un proiect de reducere a dependenței de Rusia

PEOP urma să aibă o lungime de 1.400 kilometri, care să transporte petrol din bazinul caspic către Constanţa şi apoi în portul italian Trieste. La acea dată, punerea în funcţiune a conductei era preconizată pentru 2012, costul investiţiei fiind estimat la 2-3,5 miliarde de dolari.

Oleoductul avea rolul de a reduc dependenţa Uniunii Europene faţă de livrările de petrol din Federaţia Rusă şi ţările din Orientul Mijlociu. În 2010, era avansată posibilitatea includerii Gazprom în proiect.

Croaţia, România, Serbia, Slovenia şi Italia au semnat în 2007 un acord pentru construcţia PEOP. La doar doi ani însă de la semnarea acestui acord, Italia, Croaţia şi Slovenia au renunţat la proiect, astfel că singurele ţări încă interesate de investiţie, România şi Serbia, au reevaluat proiectul şi au stabilit o nouă rută, Constanţa-Pancevo, care a fost şi modificată, respectiv Piteşti-Pancevo.

Rușii decid după studiul de fezabilitate

Potrivit lui Condrea, printre considerentele în favoarea continuării acestui proiect se numără interesul companiei sârbe NIS, controlată de Gazprom, de a dezvolta o rută de aprovizionare cu ţiţei eficientă pentru rafinăria sa din Pancevo. Unitatea din Pancevo are o capacitate anuală de rafinare a ţiţeiului de aproape 4,8 milioane tone, apropiată de nivelul de 5 milioane tone al rafinăriei Petromidia, deţinută de grupul kazah de stat KazMunayGas.

"Pe lângă realizarea proiectului construcţiei unei conducte pentru transportul ţiţeiului pe relaţia Constanţa-Piteşti-Pancevo, este pusă în discuţie şi asigurarea livrărilor şi depozitării carburanţilor produşi la rafinăria din Pancevo, care vor conferi, pe lângă dezvoltarea unui proiect de importanţă regională, şi extinderea investiţiilor companiei NIS Gazprom Neft în România", a adăugat Condrea.

"Oficialii NIS Gazprom Neft au comunicat în cursul lunii februarie că partea rusă va adopta o decizie privind implicarea în dezvoltarea unui proiect de transport al ţiţeiului prin conducta pe traseul Constanţa-Pancevo ulterior elaborării studiului de fezabilitate aferent", a mai spus Condrea.

Interesele Gazprom

Cei de la NIS au ca obiectiv ca, după 2015, să ajungă la un portofoliu de 120 de benzinării în România şi să dețină o cotă de 10% pe piaţa distribuţiei de carburanţi.

"România este foarte importantă pentru că avem rafinăria de la Pancevo. Vrem să fim un jucător mare pe această piaţă", declara, în aprilie, directorul general adjunct al NIS Petrol România, Ileana Sorina Bălţatu.

Conducta Pitești-Pancevo le-ar permite celor de la NIS, controlați de Gazprom Neft, să aprovizioneze rafinăria de la Pancevo cu țiței rusesc ieftin. Acesta ar urma să ajungă în portul Constanța cu vase petroliere, ar fi preluat de Oil Terminal și transportat până la Pitești prin rețeaua de conducte a Conpet, iar de acolo ar ajunge în Serbia prin noua conductă.

Anunțul Departamentului pentru Energie privind intenția de lichidare a companiei de proiect pentru conducta petrolieră Pitești-Pancevo a fost făcut marți, în prima zi de vizită în România a vicepreședintelui SUA, Joe Biden.

Miercuri, Biden a declarat că SUA sunt gata să acorde României ajutor pentru a-şi asigura independenţa energetică. "Noi suntem gata să asigurăm ajutorul necesar pentru dezvoltarea conductelor petrolifere din România", a spus Biden.

Apeluri protecționiste

NIS Gazpromneft a finalizat, vara trecută, modernizarea rafinăriei de la Pancevo, în urma unei investiții de peste 53 de milioane de euro, astfel încât este în măsură să respecte toate normele europene cu privire la conținutul de biocombustibili din carburanți și, în consecință, poate să exporte produse petroliere în Uniunea Europeană, inclusiv în România.

Pe baza acordului de liber-schimb dintre Serbia și UE, semnat în 2010, începând cu anul trecut, Serbia poate exporta țiței și produse petroliere în statele comunitare fără restricții, tarife și taxe vamale. Ceea ce a stârnit nemulțumiri și apeluri protecționiste din partea unor petroliști europeni, inclusiv din România, cum ar fi Rompetrol, aceștia temându-se că cei de la NIS, controlați de Gazprom, și-ar putea permite prețuri de vânzare semnificativ mai competitive, ca urmare a faptului că au costuri mai mici, nefiind încă nevoiți să respecte normele comunitare în materie de tehnologie și protecție a mediului.

Astfel, în martie anul trecut, la o întâlnire cu ministrul Economiei, Varujan Vosganian, reprezentanţii Rompetrol au ridicat problema lipsei de restricţii pentru importul pe piaţa românească de produse petroliere din Republica Serbia, urmare a aplicării prevederilor Acordului de comerţ încheiat între UE şi această ţară, care ar putea afecta afacerile altor companii de profil din zona Balcanilor.

„Din informaţiile oferite de reprezentanţii Rompetrol, ţiţeiul şi produsele petroliere provenite din Serbia ar putea intra pe piaţa românească în luna aprilie sau mai 2013, cu preţuri mult mai mici, din cauza preţurilor şi costurilor reduse practicate în ţara vecină. Potrivit Rompetrol, cele mai afectate ţări ar fi, pe lângă România, Slovenia şi Bulgaria”, se arăta într-un comunicat al ministerului.

Ministrul Vosganian a explicat faptul că problema preţurilor mici ale produselor provenite din afara Uniunii Europene se află deja în dezbaterea Comisiei Europene, în cadrul Consiliului Competitivitate, existând deja unele propuneri în sensul fixării de preţuri minime de intrare în spaţiul UE a produselor din afara Uniunii, în care să fie incluse costuri ca şi cum acestea ar fi fabricate în UE, costuri legate de mediu sau alte cerinţe de natură tehnologică. Demnitarul român a mai spus că va discuta problema ridicată de Rompetrol şi cu alte companii de profil de pe piaţa românească pentru ca, ulterior, să existe un punct de vedere comun spre a fi prezentat Comisiei Europene.

„Ministrul Vosganian a semnalat, însă, reprezentanţilor Rompetrol că ar putea apărea o reacţie favorabilă a opiniei publice, în general, faţă de preţurile mai mici practicate de companiile sârbeşti. Varujan Vosganian a mai spus că va solicita şi o întâlnire pe această temă cu omologii săi din Slovenia şi Bulgaria”, se mai preciza în comunicat.

Ce a mai discutat Nicolescu la Conpet

Discuţiile purtate de ministrul delegat pentru Energie la Ploiești au mai vizat perspectivele şi strategia de dezvoltare a societăţii de stat Conpet, managementul informându-l pe ministru în legătură cu priorităţile companiei. Printre acestea se numără reducerea cheltuielilor de exploatare cu cel puţin 1,5% pe an, în perioada 2014-2017, valorificarea unor active neproductive, precum şi mărirea EBITDA cu 3% pe an în intervalul menţionat.

De asemenea, conducerea companiei se va concentra, în perioada 2014 – 2017, şi pe mărirea productivităţii muncii, calculată ca raport între cifra anuală de afaceri şi numărul de salariaţi.

“Departamentul pentru Energie analizează în prezent priorităţile companiilor de stat din portofoliu, în contextul procesului de revizuire a strategiei energetice naţionale. Conpet este o societate cu o situaţie financiară bună. Îmi doresc însă să fie mai ambiţioasă în privinţa investiţiilor realizate şi a elaborării unor planuri sustenabile de dezvoltare. Nu doresc să intervin în niciun fel în managementul companiilor de stat din portofoliul Departamentului, tocmai de aceea, am rugat administraţia Conpet să dea dovadă de foarte mare atenţie în organizarea riguroasă a proceselor de achiziţii, inclusiv în ceea ce priveşte licitaţia privind serviciile de transport, proces ce ar urma să fie finalizat în perioada imediat următoare”, a declarat ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu.

La începutul lunii aprilie, Răzvan Nicolescu i-a solicitat directorului general al Conpet să pregătească formele legale pentru demiterea a trei directori din cadrul companiei de stat, ca urmare a unor sesizări legate de nereguli la anumite achiziţii publice. Cei vizaţi erau directorul general adjunct Narcis Florin Stoica, directorul direcţiei de operare Nicolae Dobromir şi şeful serviciului de achiziţii şi logistică Vasile Crişan.

Achiziții publice "cu cântec"

"Această măsură a fost luată de ministrul delegat pentru Energie în urma primirii mai multor sesizări în legătură cu deficienţele înregistrate în sistemul de achiziţii publice al Conpet. Deficienţele au fost semnalate în special în ceea ce priveşte organizarea licitaţiilor privind achiziţionarea serviciilor de transport pe calea ferată, contract cu o valoare de peste 10 milioane de euro", se arăta într-un comunicat al Departamentului pentru Energie.

Încercările de favorizare a anumitor agenţi economici au început la jumătatea anului 2013, potrivit sursei citate.

"Le solicit şi pe această cale tuturor angajaţilor Departamentului pentru Energie, dar şi salariaţilor de la oricare dintre societăţile la care Departamentul exercită, în numele statului român, calitatea de administrator, să-şi facă treaba cu profesionalism şi să-şi păstreze intactă integritatea. Guvernul are o toleranţă zero faţă de cei care cred că pot dispune după bunul plac de banii companiilor de stat", declara Răzvan Nicolescu.

În presă au apărut articole potrivit cărora compania favorizată de Conpet ar fi Grup Feroviar Român (GFR), deținută de omul de afaceri Gruia Stoica. Conpet a respins acuzațiile.

Companie răsfățată

Conpet, deţinută de stat, operează în regim de monopol transportul de ţiţei, gazolină, etan şi condensat prin conducte şi cu vagoane cisternă pe calea ferată, în scopul aprovizionării rafinăriilor cu ţiţei şi cu derivate ale acestuia. Din data de 5 septembrie 2013, acţiunile emise de Conpet se tranzacţionează pe Bursa de Valori Bucureşti.

În perioada 2010-2012, tarifele pentru transportul ţiţeiului autohton, al gazolinei, etanului şi condensatului de către Conpet au fost majorate cu 11,7%, prin ordine ale Agenției Naționale de Resurse Minerale (ANRM). În noiembrie anul trecut, ANRM a aprobat o nouă scumpire a tarifelor Conpet, cu 5,44%. În 2013, Conpet a realizat un profit net de 37,3 milioane lei, cu 21,1% peste cel consemnat în anul 2012.

În februarie anul acesta, Guvernul a decis să scutească Conpet de obligația de a plăti administratorilor drumurilor publice tarifele de utilizare a acestora pentru lucrări de reabilitare și modernizare a conductelor amplasate în zona drumurilor publice, Executivul invocând faptul că, din această cauză, în prezent sunt blocate 6 lucrări de acest tip ale Conpet, iar societatea s-ar confrunta cu riscul de faliment în cazul în care ar plăti aceste tarife.

Tag Cloud