Guvernul scutește Conpet de tarifele de folosință a drumurilor publice, invocând riscul de faliment al societății
- Detalii
- Publicat în 24 February 2014
Societatea Conpet, controlată majoritar de statul român și care este concesionara Sistemului Național de Transport al țițeiului, va fi scutită de obligația de a plăti administratorilor drumurilor publice tarifele de utilizare a acestora pentru lucrări de reabilitare și modernizare a conductelor amplasate în zona drumurilor publice, guvernul invocând faptul că, din această cauză, în prezent sunt blocate 6 lucrări de acest tip ale Conpet, iar societatea s-ar confrunta cu riscul de faliment în cazul în care ar plăti aceste tarife.
Conpet este listată la Bursa de Valori București (BVB) și are ca acționari principali statul român, prin Ministerul Economiei (58,71%) și Fondul Proprietatea (29,70%).
Potrivit notei de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență, în prezent, administratorii drumurilor publice solicită Conpet plata folosinței zonei drumurilor subtraversată de conductele de transport, deși conductele respective aparțin, ca și zona drumurilor dealtfel, proprietății publice a statului.
"Astfel, ne aflăm în situația în care administratorul unui bun public solicită administratorului unui alt bun public taxe pentru motivul că al doilea bun public se află <încastrat> în primul", se arată în documentul citat.
Guvernul mai menționează că refuzul Conpet de a plăti tarif pentru ocuparea zonei drumului a condus, cu titlu de sancține, la refuzul administratorilor drumurilor publice din unele județe de a elibera autorizațiile necesare executării lucrărilor de reabilitare și modernizare a conductelor magistrale respective.
În plus, deși amplasarea rețelelor de gaze, apă și energie electrică în zona drumurilor publice este scutită expres, prin lege, de plata tarifelor de utilizare a drumurilor, iar sistemul național de transport al țițeiului are același regim juridic ca acestea, inclusiv calitatea de obiectiv de utilitate publică, legiuitorul a omis scutirea explicită de tarife a concesionarului sistemului.
Din cauza faptului că societatea Conpet a refuzat să plătească tarifele, în prezent, un număr de 6 lucrări de modernizare și reabilitare a unor conducte aflate în stare avansată de degradare, cuprinse în programul de investiții pe 2014 al societății, sunt blocate, deși Conpet a încheiat cu diferiți antreprenori contracte având ca obiect execuția acestora.
"În cazul în care nu se iau aceste măsuri, starea avansată de degradare a conductelor va conduce la accidente cu consecințe nefaste asupra mediului, iar acceptarea de către S.C. Conpet S.A. a plății tarifului pentru ocuparea zonei drumului de către componentele Sistemului Național de Transport al Petrolului ar însemna fie o agravare insuportabilă a sarcinilor concesiunii, ceea ce ar conduce nu numai la falimentul transportatorului, dar și la renunțarea în cele din urmă la activitatea de transport prin conducte, care, datorită creșterii costurilor, ar deveni nerentabilă, fie o trecere a acestor costuri în sarcina proprietarului, statul român, situație de asemenea inacceptabilă", afirmă Guvernul.
Societatea Conpet a dobândit calitatea de concesionară a sistemului național de transport al țițeiului în 2002, prin încheierea unui acord petrolier de concesiune cu Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.793/2002.
Conpet administrează o reţea de conducte cu o lungime de circa 3.800 de kilometri, care străbate 23 de judeţe.