Statul corporatist la lucru: APIA s-a aliat cu guvernul împotriva autoturismelor SH diesel
- Detalii
- Publicat în 20 February 2013
- Scris de Florin Rusu
Noua taxă de poluare sau noul timbru verde reprezintă cel mai bun exemplu al modului în care funcționează statul corporatist, în care marile companii își dau mâna cu guvernul în vederea spolierii contribuabililor. Ultima variantă a actului normativ, cea adoptată în ședința de guvern, aduce o noutate interesantă: impozitarea diferențiată a vehiculelor second-hand cu norme Euro 3 și Euro 4 în funcție de combustibilul folosit. Impozitare care are la bază "studii tehnice elaborate" de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), după cum a recunoscut chiar ministrul mediului, Rovana Plumb, în conferința de presă.
Astfel, în cazul autoturismelor second-hand, timbrul verde plătit pentru un vehicol diesel este mai mare decât cel achitat pentru unul care funcționează pe benzină. Chestionat asupra motivelor pentru care s-a făcut această diferențiere, ministrul Mediului a dat, împotriva voinței sale probabil, cel mai corect răspuns: "Dacă doriţi detalii, sunt colegii mei de la tehnic aici care vă pot explica, s-a lucrat împreună cu experţii, cu Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor, în aşa fel încât să avem la bază toate detaliile şi studiile tehnice necesare".
2012 - an dezastrous pentru APIA
APIA s-a confruntat, potrivit propriilor raportări, cu un an 2012 dezastruos. Vânzările de mașini noi au scăzut de la 94.000 de unități la 72.000 de unități, scăderea cea mai abruptă înregistrându-se pe segmentul benzină. Dacă analizăm evoluția cererii de autoturisme, se poate observa că autoturismele diesel sunt mai rezistente la criza financiară decât cele pe benzină, în pofida prețului mai mare al motorinei și al tendinței de creștere mai accelerate a acestuia în comparație cu benzina. In 2012 s-au achiziționat în România, potrivit APIA, 37,027 de autoturisme diesel, reprezentând 51,3% din piață, și numai 35.151 de autoturisme pe benzină (48,7% din piață). Modificarea de structură față de 2011 este una dramatică. In 2011 românii au cumpărat numai puțin de 52.992 de mașini pe benzină (60% din piață) și 36.035 de vehicule diesel (40% din piață). Acest lucru arată atât o schimbare evidentă a preferințelor consumatorului autohton, după modelul european, cât și o elasticitate mult mai redusă a cererii de autoturisme diesel față de cea pentru mașini pe benzină.
Elasticitatea mai redusă a cererii de autoturisme diesel este demonstrată mai ales dacă luăm în calcul și evoluția prețului combustibililor în această perioadă. Benzina s-a scumpit în perioada 09.01.2011-14.01.2013 cu 4,8% (cu 6 centi pe litru de la 1,23 euro la 1,29 euro) în timp ce motorina s-a scumpit cu 6,3% (cu 8 centi pe litru, de la 1,27 euro la 1,35 euro). În acest timp moneda națională a pierdut 1% în fața monedei euro, cursul evoluând de la 4,34 lei la 4,38 lei pentru un euro. Și evoluția parcului auto pe județe, prezentată recent de Capital, arată preferința românilor pentru diesel și elasticitatea mai redusă a cererii pentru mașinile pe motorină. Dacă în 2008, an în care s-a făcut simţită criza şi pe plan local, ponderea motoarelor Diesel era de aproape 28% din totalul autoturismelor din România, la finele anului trecut motoarele pe motorină au ajuns la o treime din total.
Ținta guvernului și a APIA: mașinile diesel SH Euro 3 și Euro 4
Drept urmare, APIA a decis să joace cartea motorinei. Principalii săi concurenți sunt samsarii de mașini second hand pe motorină cu norme Euro 3 și Euro 4. De altfel, reprezentanții cartelului auto au și declarat că acum mașinile non-euro sau Euro 1 și Euro 2 nu mai reprezintă un pericol. Așa că APIA a invocat caracterul mai poluant al autoturismelor diesel pentru a le taxa la un nivel suplimentar atât față de prima varinată a legii, cât și față de autoturismele pe benzină. Și nici nu le-a fost dificil să convingă și autoritățile să accepte propunerea lor. În prezent atât autoritățile, cât și APIA, au aceeași țintă: segmentul de autoturisme cel mai tranzacționat pe piață, cel al mașinilor second-hand diesel Euro 3 și Euro 4. Autoritățile vor să obțină mai mulți bani supraimpozitându-le, APIA vrea să le cucerească o parte din cota de piață, scumpindu-le artificial (punând autoritățile să le supraimpoziteze). Așa se face că, potrivit declarațiilor ministrului Mediului, deși timbrul verde pentru mașinile Euro 5 pe motorină este mai mic decât al echivalentelor pe benzină, situația se inversează în cazul celor second hand Euro 3 și Euro 4.
Pentru clasa de poluare euro IV, valoarea emisiei de CO2 pentru motoarele diesel şi cele pe benzină era, în vechiul proiect, nediferenţiată şi situată într-o plajă cuprinsă între 2,4 şi 26,73 - valorile pentru cele mai mici şi mai puţin poluante motoare şi cele pentru cele mai mari şi mai poluante. În noua variantă s-a ajuns, pentru motoarele diesel, la valori ale emisiei de CO2 cuprinse între 3,15 şi 56,13, deci până la dublu faţă de prima variantă a timbrului de mediu.
Exemple de timbru auto, potrivit calculelor făcute de Economica.net
VW Passat 2006, 2,0 TDI, 1968 cmc, emisii CO2 de 165 g/km, Euro 4
Timbrul nou: 1.378 euro. Timbrul pe vechea forma: 875 euro. Actuala taxă auto: 967 euro
Opel Astra 2006, 1,3 CDTI, 1248 cmc, emisii CO2 de 119 g/km, Euro 4
Timbrul nou: 402 euro. Timbrul pe vechea forma: 273 euro. Actuala taxă auto: 230 euro
Renault Megane 2006, 1,5 dCi, 1461 cmc, emisii CO2 de 122 g, Euro 4
Timbrul nou: 467 euro. Timbrul pe vechea forma 317 euro. Actuala taxa auto 359 euro
VW Golf 2006 1,9 TDI, 1896 cmc, emisii CO2 de 190 g/km, Euro 4
Timbrul nou: 2.560 de euro. Timbrul pe vechea forma: 1.260 euro. Taxa actuala: 960 de euro.
VW Touareg 2006, 2,5 TDI , 2461 cmc, emisii CO2 de 267 g/km, Euro 4
Timbrul nou: 6.250 de euro. Timbrul pe vechea formă: 3.790 euro. Actuala taxă auto: 1.661 euro
Conversația savuroasă dintre ministrul mediului și jurnaliști
Rovana Plumb: La norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale atât pentru benzină, cât şi pentru motorină. Cam acestea sunt, în mare, elementele prevăzute în ordonanţa de urgenţă privind aplicarea timbrului de mediu şi bineînţeles că aştept întrebări de la dumneavoastră.
Reporter: Puteţi să ne explicaţi diferenţa între benzină şi motorină la celelalte categorii, Euro 4, care este?
Rovana Plumb: Adică diferenţa în cuantum?
Reporter: Deci aţi spus că la Euro 5, nivelurile sunt...
Rovana Plumb: Faţă de taxa actuală sau faţă de cuantumul taxei actuale?
Reporter: Nu, conform proiectului actual, care e diferenţa?
Rovana Plumb: Da, este o diferenţă de 1,70 sau 1,75 între benzină şi motorină, pentru categoria de autovehicule cuprinsă pentru normele de poluare Euro 3 şi Euro 4.
Reporter: 1,75 ce reprezintă?
Rovana Plumb: 1,75 este un indicator determinat statistic, în funcţie de toate emisiile poluante aferente tehnologiei pe motorină.
Reporter: Ok, e o definiţie foarte tehnică. Dar puteţi să ne explicaţi, la acelaşi tip de maşină sau aproximativ, că nu sunt la fel, care e diferenţa între posesorul unei maşini care consumă benzină şi respectiv...
Rovana Plumb: Nu pot decât să vă dau nişte exemple. Deci să începem cu o maşină Dacia Logan, care funcţionează pe benzină, care are normă de poluare Euro 5, care are o capacitate cilindrică de 1149 şi emisii de 137 de grame de dioxid de carbon, îi revine un timbru de mediu de 109 euro.
Reporter: Mă interesa la celelalte...
Rovana Plumb: La cea pe Dacia Logan Diesel. La Dacia Logan Diesel avem o capacitate cilindrică mai mare, însă avem emisii mai puţine şi atunci nivelul timbrului de mediu este de 52 de euro.
Reporter: Aţi spus invers... la motorină...
Rovana Plumb: Da, la Euro 5.
Reporter: Deci la Euro 5 e mai...
Rovana Plumb: E o altă capacitate cilindrică şi emisiile sunt mai mici. Sunt aproape egale. Nu se poate face pe fiecare maşină în parte. Noi am luat o plajă şi pentru Euro 5, şi pentru Euro 4, şi pentru Euro 3. Şi atunci, pentru Euro 5 sunt aproape egale, dar pe medie, la Euro 3 şi Euro 4 avem o creştere cu 10-15%, aşa cum am declarat şi până acum, tot pe o plajă, pentru că de la maşină la maşină diferă atât emisia, cât şi capacitatea cilindrică.
Reporter: Creştere pentru motorină, să înţelegem că adineaori spuneaţi că va fi preţul mai mare pentru motoarele pe motorină, că la motorină creşte?
Rovana Plumb: La motorină am luat în calcul şi pulberile, în afară de emisiile de dioxid de carbon, dar, de la maşină la maşină, cuantumul timbrului diferă. De ce diferă? Pentru că avem motoare pe motorină care au emisii de dioxid de carbon mai mici, în aceeaşi normă de poluare decât motoarele pe benzină, dar per total interval Euro 5 pe normă de poluare, avem faţă de taxa actuală, care se aplică în baza legii numărul 9, cam aceeaşi valoare, dar asta nu înseamnă că de la caz la caz avem...
Reporter: Ca şi preţ, ca şi valoare a timbrului, nu putem spune că la cele pe motorină este mai mare la aproximativ aceeaşi capacitate?
Rovana Plumb: Nu, acela este un calcul pe care l-am făcut noi, în baza unor indicatori foarte tehnici, în care nu aş dori să intru, dacă doriţi detalii, sunt colegii mei de la tehnic aici care vă pot explica, s-a lucrat împreună cu experţii, cu Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor, în aşa fel încât să avem la bază toate detaliile şi studiile tehnice necesare.
Reporter: La Euro 5 aţi spus că sunt aproximativ egale, dar la celelalte, Euro 4... diferenţa între benzină şi motorină, creşte, scade la celelalte?
Rovana Plumb: Imediat, vă dau exemplu, la un Golf care merge pe diesel şi face parte din norma de poluare Euro 3, cu an de fabricaţie 2002, prin propunerea pe care o facem noi astăzi ajunge la 1.268, iar pentru benzină, acelaşi Golf, normă de poluare Euro 3, an de fabricație 2002, ajunge la 898.
Reporter: Şi 1.268 e pentru motorină?
Rovana Plumb: Pentru motorină, da.
Întrebare: Ne mai puteţi da un singur exemplu din altă clasă?
Rovana Plumb: Da, din Euro 4, dacă am aici euro 4... Nu am Euro 4 pentru aceeaşi maşină. Dar pot să vă dau Euro 4, tot Diesel, la Passat. La Passat, pe Diesel, normă de poluare Euro 4, an de fabricaţie 2007, taxa actuală e 1.388, se propune 1.457. Dar nu am pe benzină, în tabelul de aici.