Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Mon07132020

Last updateTue, 05 May 2020 10am

Romana English
Back Home Stiri pline de energie Stirile Pline de Energie Contabilitate si Fiscalitate Prețul rovinietei, dublat de o nouă taxă aplicată prețului benzinei și motorinei

Prețul rovinietei, dublat de o nouă taxă aplicată prețului benzinei și motorinei

victor-ponta-ghimpele12

După prețul rovinietei, timbrul de mediu (fosta taxă de primă înmatriculare sau taxa de poluare), taxele de pod și nou anunțatele taxe de autostradă, românii ar putea plăti un nou bir pentru a beneficia de infrastructura de transport, care s-ar suprapune peste rovinietă.

Și, pentru a fi încasat rapid și a i se putea majora prețul și cu taxa pe valoare adăugată (TVA), guvernul se gândește să-l includă în prețul benzinei și în prețul motorinei.

Nici nu este de mirare că executivul se gândește la o astfel de măsură, atât timp cât are probleme în echilibrarea bugetului (noua rectificare tocmai a majorat deficitul bugetar cu 0,2%, în condițiile în care guvernul Ponta se gândește să indexeze cu rata inflației numai salariile și pensiile mici). Și cel mai facil obiectiv al unei majorări a impozitării este reprezentat de bunurile cu cerere cât mai inelastică, precum carburanții, benzina și motorina.

Taxa pe preţul benzinei şi al motorinei, "o idee mai veche a lui Fenechiu"

"Este o idee mai veche, de când Fenechiu era ministru, de a introduce o anumită taxă pe preţul benzinei şi al motorinei, pentru a alimenta doar fondurile necesare pentru construcția de infrastructură rutieră, nu ca venituri la bugetul general, ci doar pentru infrastructura. Trebuie să o analizăm. Nu o resping în niciun caz de la început", a declarat premierul Victor Ponta la România TV.

În prezent, şoferii plătesc rovinietă Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi. Potrivit prevederilor legale din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002, rovinieta reprezintă „tarif de utilizare – o anumită sumă a cărei plată conferă unui vehicul dreptul de a utiliza, pe parcursul unei perioade date, reţeaua de drumuri naţionale din România, concesionată Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A.” Rovinieta reprezintă taxa de circulaţie pe drumurile naţionale, iar Guvernul ar dori să impună o taxă și pentru a nu deveni redundant susține că o va pentru construcția de infrastructură.

TVA plicat accizei, rovinietei și noii taxe

Românii achită, la achiziționarea fiecărui litru de benzina, 24% TVA și o acciză de 0,36 euro pe litru, în cazul benzinei, și una de 0,316 euro pe litru în cazul motorinei, la un curs de 4,52 euro pe litru stabilit pentru 2013, și nu la cursul actual de 4,4 euro/l. TVA-ul este aplicat și accizei, la fel cum este aplicat și în cazul în care decideți să achiziționați rovinieta online sau din benzinării, ceea ce scumpește prețul acesteia, dar majorează veniturile statului.

În plus, costul rovinietei plătite de şoferii de autoturisme ar putea creşte cu până la 66% şi va fi mai mic pe anumite perioade de valabilitate în cazul vehiculelor de transport marfa si persoane, potrivit unui nou proiect al Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura și Investiții Străine de modificare a legislației privind tarifele de utilizare a infrastructurii rutiere, citat de Mediafax. Comparativ cu un proiect de ordonanţă elaborat anterior de instituţie pe această temă şi cu reglementările în vigoare, noua variantă prevede majorarea şi scăderea mai multor tarife, eliminarea perioadei de valabilitate de 90 de zile şi adăugarea unui nou interval, de 10 zile, pentru autoturisme şi pentru vehiculele de transport marfă cu masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Pretul rovinietei va crește la rândul său

Astfel, şoferii de autoturisme vor scoate din buzunar pentru roviniete valabile 7 zile, 30 zile şi 12 luni suma de 5, 10 respectiv 32 euro, inclusiv TVA. Comparativ, pentru aceleaşi perioade de valabilitate, sumele achitate se ridică în prezent la 3, 7 şi 28 euro. Pentru o perioadă de 10 zile, nivelul propus este de 6 euro.

În cazul vehiculelor de transport marfă de până la 3,5 tone, tarifele pentru 7 zile şi 12 luni cresc de la 6 la 7 euro, respectiv de la 96 la 100 euro, dar scad în schimb în cazul intervalului de 30 zile, de la 16 euro la 14 euro.

Pentru vehiculele de transport marfă de 3,5 - 7,5 tone sau de transport persoane cu 9-23 locuri pe scaune rovinieta pentru o zi va costa 11 euro, faţă de 4 euro în prezent. Taxa va scădea de la 52 euro la 50 euro, pentru 30 zile, dar va urca de la 320 euro la 500 euro la 12 luni.

Şoferii vehiculelor de transport marfă de 7,5 - 12 tone sau de transport persoane cu peste 23 locuri pe scaune, rovinieta pe zi creşte de la 7 la 11 euro şi scade de la 35 euro la 30 euro în cazul achitării pe şapte zile. La 30 zile, taxa scade de la 91 euro la 60 euro, iar la 12 luni aceasta este majorată de la 560 euro la 600 euro.

În cazul vehiculelor de transport marfă de peste 12 tone cu până la trei axe, rovinieta pe zi creşte de la 9 la 11 euro, scade la 7 zile (de la 45 euro la 36 euro) şi 30 zile (de la 117 euro la 72 euro) şi rămâne la valoarea actuală la 12 luni (720 euro).

Pentru vehiculele de transport marfă de peste 12 tone cu minim patru axe, tarifele pentru o zi rămân la 11 euro, la 7 zile scad de la 55 euro la 45 euro, la 30 zile sunt diminuate de la 143 euro la 90 euro iar pentru 12 luni acestea coboară de la 1.210 euro la 900 euro.

Rovnieta, majorata și la vehiculelor de transport marfă cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone

"Va fi actualizat nivelul tarifelor de utilizare, intermediare, în cazul vehiculelor de transport marfă cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, conform procentelor recomandate de Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri (tariful lunar – maximum 10% din tariful anual; tariful săptămânal – maximum 5% din tariful anual; tariful zilnic de 11 euro şi maximum 2% din tariful anual) şi va fi diminuat nivelul tarifului cu valabilitate de 12 luni, aplicat în cazul vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv)", se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă de urgenţă elaborat de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS).

În plus, autorii documentului precizează că va fi majorat nivelul tarifelor aplicate în cazul autovehiculelor şi a vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, în cazul acestora nivelul existent înregistrând cele mai mici valori din Uniunea Europeană.

Proiectul de ordonanţă extinde, de asemenea, modalităţile de achitare a tarifelor de utilizare a drumurilor, prin intermediul unor mijloace de plată care urmează să fie puse la dispoziţie de către distribuitori, şi va elimina posibilitatea de exceptare a vehiculelor utilizate exclusiv în transportul public local de persoane pe raza teritorial - administrativă a unei localităţi.

"Va fi reglementat ca, prin excepţie de la prevederile OG nr.2/2001, sumele provenite din amenzile aplicate pentru circulaţia fără rovinietă valabilă se fac venit integral la bugetul de stat", se arată în nota de fundamentare.

În plus, vor fi eliminate prevederile privind sancţiunile aplicabile în cazul falsificării rovinietei, întrucât acestea sunt fapte incriminate de Codul Penal.

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud