Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Wed01162019

Last updateFri, 28 Dec 2018 1pm

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Motorina Litrul de benzina a ajuns la 5 lei! Prețul fără taxe s-a micșorat cu peste 22% într-o singură lună, cel cu taxe coborând doar cu 11%, ca urmare a faptului că statul încasează 55% din prețul la pompă

Litrul de benzina a ajuns la 5 lei! Prețul fără taxe s-a micșorat cu peste 22% într-o singură lună, cel cu taxe coborând doar cu 11%, ca urmare a faptului că statul încasează 55% din prețul la pompă

Benzina versus motorina

Scăderea cotațiilor internaționale ale petrolului au fost transferate rapid în preț de companiile care comercializează carburanți în România, prețul benzinei coborând de la 5,75 lei/l la finalul lunii octombrie la 5,02 lei/l în cazul stației OMV Petrom de pe Șoseaua Alexandriei, una dintre cele mai ieftine din București.

Însă grosul prețului carburanților reprezintă taxe și impozite. Dacă este luat în calcul prețul fără taxe și impozite, ieftinirea este de peste 22%, peste cea înregistrată de petrol pe piețele internaționale. În ultima lună, cotațiile petrolului Brent (de referință la nivel global) au scăzut cu 15 dolari (aproximativ 20%), de la 76 dolari pe baril la finalul lunii octombrie, la 61 dolari pe baril, cât s-a înregistrat la finalul ședinței de tranzacționare de marți.

Motivul: din ieftinirea totală de 74 de bani efectuată în ultima, companiile și-au asumat aproximativ 64 de bani, în timp ce statul s-a văzut nevoit să-și vadă reduse veniturile doar cu 10 bani pe litru (diferența de TVA). Astfel în timp ce la un preț de 5,74 de lei/l, atât statul cât și companiile încasau 2,87 lei/l (1,97 lei accize și 0,8 lei TVA în cazul statului), la noul preț de 5 lei/l statul încasează 2,77 lei/l (1,97 lei accize și 0,8 lei TVA), în timp ce companiile și-au redus partea la 2,23 lei/l.

Companiile care comercializează carburanți în România practică însă prețuri diferite de la stație la stație, în funcție de concurența din zonă. Însă ieftinirile sunt similare. Astfel, dacă la finalul lunii octombrie, la stația Rompetrol din Șoseaua Mihai Bravu, un litru de benzină era cumpărat cu 5,82 lei, iar unul de motorină, cu 6,12 lei, în prezent, la aceeași stație, prețurile sunt de 5,14, respectiv 5,58 lei. Rezultă o ieftinire de peste 11,7% la benzină și una de aproximativ 9% la motorină, în funcție de cotațiile internaționale ale celor două produse pe piețele internaționale.

Similar și în cazul benzinăriei OMV Petrom de pe aceeași stradă. În ultimele zile ale lunii octombrie, benzina costa 5,75 lei/litru, iar motorina, 6,02 lei/litru. În prezent, prețurile au ajuns la 5,1, respectiv 5,54 lei/l. Rezultă o ieftinire de peste 11,3% la benzină și una de aproximativ 8% la motorină în mai puțin de o lună.

În ultima lună, cotațiile petrolului Brent (de referință la nivel global) au scăzut cu 15 dolari (aproximativ 20%), de la 76 dolari pe baril la finalul lunii octombrie, la 61 dolari pe baril, cât s-a înregistrat la finalul ședinței de tranzacționare de marți.

Oficialii români, fie că este vorba de ministrul de finanțe Eugen Teodorovici, sau șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, s-au plâns în repetate rânduri că benzinarii se grăbesc să transfere în preț orice majorare de fiscalitate sau a prețului petrolului, dar că sunt mult mai lenți să facă același lucru în cazul ieftinirilor.

Evoluția prețurilor din ultima lună îi contrazice însă. Viteza cu care s-au ieftinit carburanții în urma deprecierii prețului petrolului este surprinzătoare.

Publicația americană Business Insider a publicat un articol pe această temă, în care analiza piața americană, articol intitulat: “Prețurile benzinei. De se majorează atât de rapid, și scad atât de încet?”

Business Insider remarca faptul că orice apreciere a prețului internațional al petrolului este transferată în preț în cea mai mare parte a ei în primele două săptămâni, în timp ce în cazul unei deprecieri a prețului petrolului acest fenomen de ajustare durează de 3 ori mai mult, adică șase săptămâni.

Explicația ține de specificul business-ului: în timp ce alimentarea stațiilor se face zilnic, presiunea scumpirii pe partea de costuri este mare, limitând concurența dintre benzinării. Pe partea de cerere, însă, majorarea rapidă a prețului trezește interesul consumatorilor pentru comercianții cu oferte mai scăzute, ceea ce limitează totuși scumpirea în exces. Invers, situația se schimbă. Eliberați de presiunea unei majorări inevitabile de preț (dimpotrivă, acesta scade), consumatorii devin mai puțin sensibili la concurența prețurilor diferiților distribuitori, care nu se mai tem atât de mult de mișcările concurenților și încearcă să își păstreze pentru o perioadă mai lungă o rentă parte a vechiului preț.

În teoria economică, acest fenomen este universal și denumit “ajustarea asimetrică a prețurilor”.

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud