Șoferii români sub asediu: Ponta le scumpește benzina pentru campanie, Băsescu, din motive ecologice
- Detalii
- Publicat în 05 December 2013
- Scris de Florin Rusu
E rău să scumpești benzina și motorina impunând o majorare de acciză, însă e iresponsabil să nu le scumpești impunând cote suplimentare de biocombustibili în conținutul acestora. Aceasta este concluzia intervenției de seară a președintelui Traian Băsescu, care pare a sugera că acesta s-a transformat peste noapte într-un mare ecologist.
Probabil că președintele se ghidează după logica politică, a maximizării voturilor, încercând astfel să captureze voturile mișcărilor anti-Roșia Montana sau a exploatării gazelor de șist. Sau responsabilitatea aparține consilierilor președintelui care nu au putut sau nu au știut să-i explice acestuia subiectul. De altfel, intervenția președintelui a fost punctată în mai multe rânduri de informații și argumente incorecte.
“Am înțeles ca ultima variantă, care arată niște oameni fără orizont, e să dea derogări producătorilor de benzină și motorină pentru intrarea pe următoarele etape de combustibil cu nivel de poluare mult mai mic, să nu mai facă investiții în rafinării, numai să absoarbă această creștere în prețul actual. Nu cred ca vor accepta așa ceva, dar tu ca premier să spui 'otrăviți românii, că merge, că eu am nevoie de bani pentru campanie, să pun acciza, nu investiți să reduceți nivelul de noxe din combustibil'. Mi se pare aberant și lipsit de orice responsabilitate. Cum sa stopezi programul de îmbunătățire a calității combustibililor doar ca să faci rost de bani de campanie?”, a declarat președintele Băsescu.
În ceea ce privește destinația banilor obținuți din ultimele majorări de accize, președintele are perfectă dreptate. Lucru recunoscut într-un document prezentat partenerilor sociali chiar de guvernul Ponta. Așa cum scria Energy Report încă de pe 12 noiembrie, veniturile obținute din majorarea accizelor, dar și a introducerii altor impozite, precum cel de 1,5% pe construcțiile speciale, sunt estimate la 4,96 miliarde de lei, în timp ce totalul susținerii de la bugetul de stat pentru bugetele locale este majorat în 2014 față de nivelul din 2013 cuprins în ultima rectificare cu 4,94 miliarde de lei.
Dezastru ecologic în numele biocombustibililor
În ceea ce privește procentul de biocombustibili din componența benzinei, președintele n-a fost informat că efectele ecologice ale acestuia sunt departe de a fi o certitudine. Dimpotrivă. O investigație recentă a Associated Press (AP) arată dezastrul ecologic creat în Statele Unite de impunerea (de către G.W. Bush) și implementarea (de către Barack Obama) a obligativității de utilizare a etanolului la fabricarea carburanților. De la preluarea puterii de către Obama, peste 2 milioane de hectare de pământ, care anterior nu făceau parte din circuitul agricol, ci erau protejate în vederea conservării, au fost pierdute, ca urmare a declanșării unei adevărate isterii a cultivării de porumb pentru etanol, contribuind astfel la eliberarea în atmosferă a unor cantități suplimentare masive de dioxid de carbon. În plus, au fost utilizate sute de mii de tone de îngrășăminte chimice, pentru impulsionarea producției de porumb pentru etanol, iar o parte din acestea au poluat resursele de apă potabilă din diferite regiuni ale SUA. În plus, spun cei de la AP în investigația lor, eficiența etanolului în combaterea emisiilor de dioxid de carbon a fost cu mult exagerată, iar ca urmare a politicilor de stat, prețul porumbului s-a dublat din 2010 încoace.
Administrația Obama și CE au propus limitarea biocombustibililor
Drept urmare, Administrația Obama a pus în dezbatere publică un proiect de lege prin care admite că nivelurile de etanol cuprinse într-o lege din 2007 sunt dificil, dacă nu imposibil, de îndeplinit. Conform unei legi din 2007, rafinăriile ar fi trebuit să includă până în 2014 mai mult de 14 miliarde de galoane de etanol în carburanții produși, cantitate ce ar fi depășit un procent de 10% din totalul de benzină și motorină consumate anual de șoferii de peste ocean. Noul proiect avansează o cifră mai prudentă, de 12,7-13,2 miliarde de galoane, susține Wall Street Journal.
Și Comisia Europeană a propus, în toamna lui 2012, amendarea legislației europene și limitarea utilizării biocombustibililor în carburanți, după ce culturile energetice au canibalizat producția agricola destinata industriei alimentare, iar noua tehnologie nu s-a dovedit atât de nepoluantă. Astfel, potrivit propunerii, ponderea biocombustibililor utilizați în domeniul transporturilor ar trebui limitată la nivelul curent – de 5%, față de 10% în directiva inițiala. De asemenea, Comisia Europeana vrea să introducă noi limitări privind ponderea terenurilor agricole utilizate pentru culturi energetice și pentru evitarea despăduririlor. O altă limitare vizează emisiile de dioxid de carbon ale biocombustibilului. Potrivit propunerii, acestea trebuie sa fie cu 35% mai mici decât cele ale combustibilul fosil pe care-l înlocuiesc.
Potrivit logicii președintelui, sau a consilierilor acestuia, atât Administrația Obama, cât și Comisia Europeană sunt iresponsabile.
Biocombustibilii provoacă accidente rutiere
Ce nu știe președintele și nici n-a fost informat în acest sens de consilierii săi este faptul că nu numai rafinăriile trebuie să sufere modificări, ce costă bani, ci și mașinile care circulă pe străzile din România. În SUA, un studiu realizat de un Consiliu de Cercetare Coordonată, susținut printre alții de Ford Motor Co., Honda Motor Co. și Toyota Motor Corp., a relevat faptul ca testele efectuate arată că benzina cu conținut de 15% biocombustibil (E15) cauzează erori în citirea de către calculatorul automobilului a nivelului combustibilului din rezervor și primirea de alerte referitoare la funcționalitatea motorului. Testele au fost efectuate pe cinci dintre cele mai populare modele de mașini comercializate în SUA, printre are Ford Ranger și Nissan Altima. În cel mai pesimist scenariu, aceste defecțiuni pot conduce la blocarea funcționalității autovehiculului și ar putea cauza congestionări pe drumurile și autostrăzile extrem de circulate, lăsând consumatorii în așteptarea service-ului pe marginea drumului, susține Robert Greco, director al Institutului Petrolier American.
De asemenea, afirma Greco, în cel puțin unul dintre teste, procentul ridicat de etanol a dus la înghețarea combustibilului în rezervor, benzina nemaiputând ajunge astfel la motor.
Efectul inflaționist al biocombustibililor
În SUA, atât industria petrolieră, cât și cea alimentară au atras atenția asupra efectului inflaționist al certificatelor verzi (Renewable Identification Numbers - RIN) asupra prețului combustibililor și al alimentelor. RIN-urile sunt atașate fiecărui galon de biocombustibil produs sau importat. În momentul în care rafinăriile amestecă biocombustibilul cu petrolul, pentru a produce benzină, ei pot păstra certificatul sau în pot vinde unei alte companii. Valoarea RIN-urilor au atins maximul pe 8 martie, când se tranzacționau la un nivel mult superior, de peste un dolar.
Potrivit unui raport Goldman Sachs, există aproximativ 2,1 milioane de certificate din 2012 care pot fi folosite în acest an, cu jumătate de milion mai puțin decât estimările Agenției de Protecție a Mediului din SUA, de 2,6 milioane. Prețul mai ridicat al acestor certificate ar putea afecta prețurile benzinei, majorând prima de tranzacționare a acesteia în raport cu țițeiul, este concluzia Goldman Sachs.
De altfel, prețul benzinei la pompă s-a majorat considerabil în acest an, cu aproximativ 10%, în pofida faptului că țițeiul West Texas Intermediate (WTI), etalon în SUA, a rămas relativ constant de la începutul anului. Ca să nu mai vorbim de 2012, an în care prețul țițeiului s-a micșorat cu 10%. Sunt certificatele singura explicație pentru această evoluție? Nu, însă sunt cel mai important element de creștere a prețului, cel puțin pe termen scurt.