Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Fri04262024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Electricitate Stiri Electricitate Energie Electrica Autoturismul electric - mașină de fițe pentru politicieni, produsă pe banii contribuabililor

Autoturismul electric - mașină de fițe pentru politicieni, produsă pe banii contribuabililor

20130320 - Electric cars

Mașinile electrice sunt la mare modă în rândul militanților ecologiști cu dare de mână, dar și în rândul politicienilor.  Tonul l-a dat președintele SUA Barak Obama, care și-a anunțat intenția de a-și achiziționa un Chevrolet Volt. El a fost urmat imediat de premierul român Victor Ponta, care, a declarat mândru că va fi prima persoană care va conduce viitorul automobil electric produs de Dacia-Renault. Ceea ce nu știu nici militanții ecologiști, dar nici Obama sau Ponta, este că automobilul electric ascunde un secret: nu este deloc mai ecologic decât unul normal, dimpotrivă chiar! Cel puțin în prima parte a vieții sale.

Anul trecut, în plină campanie electorală, președintele american Barak Obama anunțase că-și va cumpăra un Chevrolet Volt “peste cinci ani, la terminarea mandatului (cel de-al doilea mandat pe care spera să-l câștige și pe care de altfel, l-a și câștigat – n.r.)”. La numai o zi de la declarația președintelui Obama, General Motors anunța stoparea temporară a producerii Chevrolet Volt, automobil lansat în 2011 cu mare fanfara și care funcționează cu baterii lithium-ion. Motivul: cererea redusă pentru acest tip de automobil, care a pierdut bătălia pe piața americana cu Toyota Prius.

Un Chevrolet Volt costa 41.000 de dolari, înaintea aplicării subvenției guvernamentale de 7.500 de dolari.

Electrică de-a dreptul

De cealaltă parte a Atlanticului, premierul Victor Ponta anunța planuri similare: "M-am înscris deja să fiu primul care va folosi mașina electrică produsă de Renault Dacia, imediat ce proiectul va fi finalizat. Este electrică de-a dreptul, nici măcar hibrid. Apreciez foarte mult preocuparea pe care grupul Renault o are pentru protecția mediului". Până să-și îndeplinească visul și să conducă o mașină electrică, actualul prim-ministru a trebuit să se mulțumească cu o limuzină Mercedes S 400 Hybrid, de peste 100.000 de euro, pentru care SPP a încheiat un contract de comodat cu o firma donatoare

Moda "emisiilor zero"

Moda mașinilor electrice este susținută de reclame, care dau asigurări că sunt vehicule cu "emisii zero", și de politicile statelor care, în România de exemplu, le scutesc de orice taxă de mediu sau timbru verde. În SUA Barak Obama a promis un milion de vehicule electrice pe străzi în 2013. Țel imposibil de atins, atât timp cât în 2012 s-au vândut numai 50.000 de astfel de autoturisme pe piața americană. Motivul: consumatorii sunt conștienți de dezavantajele unui astfel de automobil, în pofida subvențiilor și scutirilor acordate de statul federal. Dezavantajele pornesc de la autonomia de deplasare redusă și ajung la prețul extrem de ridicat sau la infrastructura și logistica deficitare ce țin de alimentarea bateriilor.

Iubitorii naturii se consolează însă cu gândul că un Fisker Karma, mașină condusă, printre alții, de Leonardo DiCaprio, de 100.000 de dolari sau un Nissan Leaf, de 28.000 de dolari, nu contribuie la agravarea fenomenului de încălzire globală. Și, dintr-un punct de vedere, au dreptate: nu emit emisii de carbon. Însă dintr-un alt punct de vedere, se înșală: energia folosită la fabricarea lor și încărcarea repetată a acumulatorului contribuie la încălzirea globală.

Procesul de fabricație, extrem de poluant

O analiză a Journal of Industrial Ecology din 2012, citată într-un editorial publicat de Bjorn Lomborg în Wall Street Journal, arată că jumătate din emisiile de carbon ale unei mașini electrice provin din energia folosită la fabricarea lor, în special a bateriei. Activitatea de minerit, pentru extragerea lithium-lui nu este în niciun caz una ecologică. În comparație, emisiile de carbon implicate de procesul de fabricație a unei mașini obișnuite, reprezintă doar 17% din emisiile totale ale acesteia. În momentul părăsirii liniei de producție un autoturism electric are deja la bord 13.608 kg de emisii de carbon, față de numai 6.350 de kg, cât sunt emise în vederea fabricării unui autoturism obișnuit.

Dacă nu sunt conduse cel puțin 80.000 de km, mașinile electrice sunt responsabile pentru emisii de CO2 superioare

Totuși, studiile arată că în trafic, mașinile electrice sunt mai ecologice. Pentru fabricarea curentului în vederea alimentării acestora pentru parcurgerea unui kilometru este estimat un nivel de emisii de carbon de două ori mai redus decât cel al emisiilor unei mașini obișnuite pentru parcurgerea aceleiași distanțe. Nu trebuie uitat însă că ele deja pleacă cu un handicap echivalent cu emisiile unei mașini normale care a parcurs deja 130.000 de km. Cu alte cuvinte, dacă nu este condusă cel puțin 80.000 de kilometri, o mașină electrică este mai poluantă decât una obișnuită.

Asta în condiții ideale, pentru că în viața reală, testul făcut de cei de la BBC Top Gear arată că, dacă se conduce la limita distanței maxime pe care o mașină precum Nissan Leaf o poate parcurge la o alimentare, de 110 kilometri, reîncărcarea durează atât de mult încât viteaza medie de deplasare pe distanțe mai lungi ajunge la 10 km pe oră. Iar o alimentare mai îndelungată înseamnă și emisii de carbon mai ridicate. Date fiind aceste constatări, e greu de estimat în câți ani sau câte zeci de ani, mai exact, va reuși cineva să parcurgă 80.000 de km cu o mașină electrică.

Tot în viața reală, bateriile acestor mașini se deteriorează, sau încep să funcționeze mai greu, precum cele ale mobilelor. Nissan estimează că după cinci ani, autonomia Leaf-ului scade de la 110 km la 88 de km.

Subvenție de 7.500 de dolari pentru un beneficiu de 44 de dolari

În plus, dacă energia electrică utilizată pentru alimentare este produsă pe bază de cărbune și în trafic, o mașină electrică va fi mai puțin ecologică decât una normală, emisiile pe km fiind mai ridicate cu 20% decât cele ale unei mașini normale. Dacă energia electrică este produsă din resurse mai puțin poluante și se evită folosirea cărbunelui, în ipoteza parcurgerii a 150.000 de kilometri, o mașină electrică va fi responsabilă pentru emiterea a unei cantități de CO2 cu doar 24% mai redusă decât o mașină normală. Și nu zero emisii, cum spun politicienii, producătorii și reclamele.

Într-o lume ideală, în care mașinile electrice și bateriile lor ar funcționa ireproșabil pe durata întregului ciclu de viață, o mașină electrică ar fi responsabilă pentru emiterea unei cantități de CO2 cu 8.700 de kg mai redusă decât o mașină convențională. Chiar dacă pare o sumă considerabilă, din punct de vedere monetar ea nu înseamnă prea mult. Estimarea curentă a pagubelor produse prin încălzirea globală rezultată dintr-o tonă de emisii de CO2 este de 5 dolari. Rezultă un beneficiu de 44 de dolari adus omenirii prin utilizarea unei mașini electrice, în condiții ideale. Și pe piață, la ora actuală certificatele de emisii pentru 8,7 tone sunt tranzacționate la 48 de dolari.

Iar pentru un beneficiu de 48 de dolari, guvernul american subvenționează achiziționarea unei mașini electrice cu o sumă de 7.500 de dolari, fără a lua în calcul subvențiile și creditele de 5,5 miliarde de dolari acordate direct producătorilor de autovehicule și baterii, precum Fisker sau Tesla.

Viitorul poate fi unul al autovehiculelor electrice, susține Lomborg, însă în prezent acestea nu contribuie cu nimic la combaterea încălzirii globale.

Tag Cloud