Proiect: consumatorii de curent electric își vor putea schimba furnizorul de energie chiar dacă au datorii restante la acesta
- Detalii
- Publicat în 12 August 2014
Consumatorii finali de curent electric își vor putea schimba furnizorul de energie chiar dacă au datorii restante la acesta, potrivit unei noi forme a proiectului de modificare a Procedurii privind schimbarea furnizorului de energie electrică, publicată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Prima formă a proiectului de modificare a Procedurii de schimbare a furnizorului de energie electrică fusese pusă în dezbaere publică în decembrie anul trecut, însă ulterior acest proiect a fost reanalizat, se arată într-o notă a ANRE.
La reanalizare s-a ținut seama de art. 62 alin. (3) al Legii nr. 123/2012 a energiei electrice și a gazelor naturale, care prevede că procedura de schimbare a furnizorului trebuie să garanteze unui client care doreşte să schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor contractuale, că această schimbare se poate realiza în termen de 3 săptămâni de la iniţierea acesteia.
De asemenea, ANRE a ținut cont de recomandarea Council of European Energy Regulators (CEER) din "Guidelines of Good Practice - Electricity and Gas Retail market design, with a focus on supplier switching and billing - C11-RMF-39-03/24 January 2012", care menționează că nu trebuie să existe posibilitatea de a stopa un proces inițiat de schimbare a furnizorului, cu excepția unor cazuri limitate, prevăzute în cadrul de reglementare.
În ceea ce privește cazul de încălcare a clauzelor contractuale sau a datoriilor, opinia CEER este că orice litigiu între client și furnizor ar trebui să fie soluționat în instanță și, prin urmare, nu ar trebui să constituie un motiv pentru a stopa procesul inițiat de schimbare a furnizorului de energie electrică, precizează Autoritatea.
"Din analiza realizată a rezultat că includerea în procedură a obligativității clientului final de a nu avea facturi restante pentru a schimba furnizorul de energie electrică nu este justificată. Această abordare ia în considerare și necesitatea corelării reglementărilor emise în domeniul energiei electrice cu cele din domeniul gazelor naturale", afirmă ANRE.
În consecință, noua formă a proiectului de Procedură privind schimbarea furnizorului de energie electrică nu mai cuprinde nicio prevedere referitoare la obligația achitării de către clientul final a facturilor emise de furnizor și nici la posibilitatea preluării acestora prin convenție tripartită de către noul furnizor.
De asemenea, se elimină posibilitatea suspendării procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică ca urmare a neachitării facturilor, conchide ANRE.
Actuala formă, aflată în vigoare, a Procedurii privind schimbarea furnizorului de energie electrică prevede că, pentru a putea schimba furnizorul, consumatorul trebuie să achite integral, cu cel puţin 20 de zile înainte de data propusă pentru schimbarea furnizorului, toate facturile, inclusiv penalități, care, în conformitate cu prevederile contractului de furnizare în vigoare, au termenul de scadenţă până la data notificării intenției de schimbare a furnizorului.
"Neachitarea acestor facturi în termenul menţionat conduce la suspendarea procesului de schimbare a furnizorului", prevede Procedura în vigoare privind schimbarea furnizorului de energie electrică. Potrivit reglementării citate, pentru schimbarea furnizorului, consumatorul de energie electrică este obligat să notifice furnizorului actual încetarea contractului de furnizare cu 30 de zile înainte.
În Procedura aflată în vigoare se mai stipulează că furnizorul nou poate prelua, cu acordul furnizorului actual, parţial sau integral, debitele consumatorului către furnizorul actual, astfel încât, prin convenţie tripartită, părţile să convină asupra stingerii datoriilor şi continuării derulării procesului de schimbare.
În prima formă a proiectului de modificare a Procedurii se stipula că clientul final trebuie să achite integral, cu cel puţin 14 zile înainte de data solicitată pentru schimbarea furnizorului, toate facturile reprezentând valoarea energiei furnizate şi a penalităţilor datorate întârzierii la plată, precum şi valoarea serviciilor de reţea, dacă este cazul, care, în conformitate cu prevederile contractului de furnizare şi ale contractului de reţea, în vigoare, au termenul de scadenţă cu cel puţin 21 de zile înainte de data solicitată pentru schimbarea furnizorului, în caz contrar procesul de schimbare a furnizorului fiind suspendat.