Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Fri04192024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Benzina Pretul benzinei, controlat printr-o formula magica

Pretul benzinei, controlat printr-o formula magica

pretul-benzinei-controlat-printr-o-formula-magica

Soferii pot rasufla usurati ca li s-a implinit visul (sau cosmarul): companiile petroliere private nu vor mai stabili de capul lor, separat, pretul carburantilor, ci il vor stabili concertat, sub supravegherea statului, dupa aceeasi formula. Concurenta in domeniu va fi restransa, fiind obligata sa se incadreze intr-o marja, care are ca singura variabila costurile cu care opereaza fiecare companie. Cel putin asta intentioneaza sa legifereze Ministerul Economiei si Comertului, impreuna cu majoritatea companiilor de pe piata, mai putin Rompetrol

Intentia Guvernului si a companiilor este aceea de a stabili o formula universal acceptata de calcul al pretului combustibililor, in care principalele variante sunt cotatia pe piata mediteraneeana a produsului petrolier si cursul zilnic euro/RON si cel dolar/RON al BNR. Diferenta de preturi intre companii va fi data de preferintele acestora in ceea ce priveste incadrarea intr-o marja locala de distributie.

Potrivit unor surse din industrie, modelul aplicat este folosit in Slovenia. Incadrarea preturilor in acest veritabil pat al lui Procust reprezentat de un model ricardian de calcul al preturilor in functie exclusiv de costuri va avantaja evident companiile, care au costuri de exploatare, procesare, de distributie si de marketing mai reduse. Ele vor putea oricand, in functie de conditiile de cerere, sa aiba politici mai flexibile de preturi.

Problema cu acest sistem de calcul al preturilor este ca nu tine cont de cererea interna, de conditiile monetare de pe piata locala. Tine cont doar de cererea externa, de conditiile monetare de pe plan extern, prin includerea in pret a cotatiei internationale a petrolului. Pe o piata libera, rolul decisiv in formarea pretului il are cererea, nu oferta. Companiile isi adapteaza oferta in functie de evolutia cererii, si nu invers. O politica monetara relaxata a BNR va impulsiona cererea interna, iar companiile nu vor putea majora preturile pentru ca piata sa atinga un nou punct de echilibru.

Penuria sau, in cel mai bun caz, cozile ar putea reaparea. Invers, in cazul unei inaspriri a politicii monetare autohtone, companiile nu vor putea micsora pretul dincolo de limita inferioara a marjei prevazute de formula, pentru a se adapta noii structuri a cererii. Evolutia cursului nu poate sintetiza in intregime noile conditii monetare.

La mana Consiliului Concurentei

Sansele ca aceasta propunere sa fie adoptata sunt insa reduse, pentru ca, potrivit Legii concurentei, orice interventie a Guvernului pe o piata se face cu avizul Consiliului Concurentei. Si ar fi ridicol ca aceasta institutie, dupa ce a amendat companiile pe motiv ca s-au inteles sa scoata de pe piata un sortiment de combustibil care oricum nu avea cerere si ar fi fost retras, sa valideze o intelegere a companiilor si a Guvernului care stabileste aproape direct preturile.

Potrivit legii, “sunt interzise orice intelegeri si orice practici concertate, care stabilesc, direct sau indirect, preturi de cumparare ori de vanzare (…).” De asemenea, sunt interzise orice actiuni sau inactiuni ale autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale sau locale, care restrang, impiedica sau denatureaza concurenta, precum limitarea libertatii comertului sau autonomiei intreprinderilor”.

Ce ar putea invoca Guvernul?

In sectoarele economice sau pe pietele unde concurenta este exclusa sau substantial restrana prin efectul unei legi sau datorita existentei unei pozitii de monopol, Guvernul poate, prin hotarare, sa instituie forme corespunzatoare de control al preturilor pentru o perioada de cel mult 3 ani, se precizeaza in Legea concurentei. Din pacate pentru Executiv, nu este cazul pe piata petroliera din Romania, care poate fi catalogata drept un oligopol creat de stat, insa in niciun caz un monopol.

Asa ca ii mai ramane de invocat doar prevederea potrivit careia, “in imprejurari exceptionale, precum: situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora.

Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare, pentru o perioada de 6 luni”. Numai ca Executivul ar trebui sa explice si colegilor europeni ca piata carburantilor din statelor lor este disfunctionala, pentru ca piata din Romania a evoluat similar cu celelalte piete.

Tag Cloud