Șoferii primesc o veste bună de la guvern: nu vor subvenționa suplimentar biocombustibilii din carburanți până în 2018
- Detalii
- Publicat în 07 March 2013
- Scris de Florin Rusu
Termenul de menținere a benzinei Euro 5 pe piață va fi prelungit până în 2018, potrivit unei note prezentate ieri în guvern de ministrul pentru energie, Constantin Niță, notă aprobată de executiv. Trecerea de la Euro 5 la Euro 10 ar fi trebuit făcută, potrvit actelor normative aflate în vigoare mult mai alert, încpând chiar cu 2013. Numai că, pe lângă majorarea de preț inerentă, ea ar fi condus și la probleme de alimentare cu combustibili a majorității autovehiculelor din parcul național auto, care nu ar fi putut funcțona su ar fi funcționat extrem defectous prin alimentarea cu combustibili Euro 10.
Prin Hotărârea Guvernului nr.928/2012 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a benzinei şi motorinei şi de introducere a unui mecanism de monitorizare şi reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră s-a realizat transpunerea Directivei 2009/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009. Aceasta prevedea ca ca până la 1 ianuarie 2013, să fie introdusă pe piaţă benzina cu un conţinut maxim de oxigen de 2,7% (m/m) şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% (v/v.) Acest tip de benzină este denumit „E5”. După această dată, benzina introdusă pe piaţă trebuie să aibă un continut maxim de oxigen de 3,7% (m/m) şi un conţinut maxim de etanol de 10% (v/v), tip de benzină denumit „E10”. Numai că, între timp, guvernul a constatat "existenţa impedimentelor de natură tehnică constatate în utilizarea acestui tip de benzină de către autovehiculele aflate în circulaţie, produse în general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind însă eterogenă şi diferind funcţie de fiecare producător de autovehicule. Acest fapt reprezintă o situaţie obiectivă ale carei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanţi şi producătorilor şi importatorilor de autovehicule trebuie diminuate în mod corespunzător. Potrivit informaţiilor disponibile, dimensiunea parcului auto care poate fi afectat este semnificativă, în România circulând în acest moment cel puţin 1 milion de astfel de autovehicule."
Comercilizarea în paralel a Euro 5 și Euro 10 - nefezabilă
De asemenea, "alternativa dezvoltării şi comercializării de către furnizorii de carburanţi, simultan, începând cu data de 1 ianuarie 2013, a 2 tipuri de benzină cu conţinut diferit de biocarburanţi (unul conform cu E5 şi cel de al doilea conform cu E10), este nefezabilă din punct de vedere economic, deoarece resursele materiale şi logistice necesare susţinerii, în paralel, a celor două lanţuri de producţie, transport, depozitare şi de distribuţie separate în cadrul fiecărui furnizor de carburanţi (pe lângă circuitele distincte deja existente aferente produselor comercializate în prezent), depăşesc cu mult posibilităţile oricărui operator economic din acest domeniu, mai ales în actualul context, caracterizat prin criza sectorului de rafinare la nivel european, dificultăţile pieţei de distribuţie ca urmare a creşterii cotaţiilor de pe piaţa internaţională, puterea limitată de absorbţie a unor astfel de costuri de către piaţa naţională."
Euro 10 scumpește benzina și motorina
De altfel, recunoaște ministrul pentru energie, benzina şi motorina având minim 6% biocarburant ar putea fi obtinută cu respectarea specificaţiilor în vigoare pentru benzină şi motorină, în mod neoptimizat, prin amestecul unui procent important de bio ETBE din import (în cazul benzinei) sau al biocarburantului de tip biodiesel (în cazul motorinei), fapt ce va genera un impact semnificativ asupra creşterii preţului la consumatorul final de carburant, cu menţiunea că în ceea ce priveşte autoturismele cu motoare cu aprindere prin comprimare, prezenţa unui conţinut de biocarburant de minim 7% poate genera o serie disfuncţionalităţi ale sistemului depoluant al acestora.
Prejudicii de imagine
În opinia guvenrului, comercializarea de catre furnizori numai a benzinei cu conţinut de biocarburant de minim 6%, va lăsa deţinătorii de autovehicule a căror funcţionare nu este compatibilă cu E10 fără o alternativă viabilă de alimentare cu carburanţi. Simpla informare a acestora cu privire la caracteristicile carburantului comercializat, inclusiv conţinutul de biocarburant, precum şi cu privire la posibilele consecinţe negative ale utilizării acestui produs, nu reprezintă o soluţie la lipsa unui carburant alternativ care să poată fi utilizat de autovehiculele incompatibile cu E10. Această stare de fapt va genera plângeri şi pretenţii ale detinătorilor de astfel de vehicule (adresate fie autorităţii competente, fie furnizorilor de carburant, fie producătorilor şi importatorilor de autovehicule), pretenţii de natură a produce prejudicii semnificative atât de imagine cât şi materiale operatorilor economici din aceste domenii.
Benzină cu etanol maxim 5%
Drept urmare, prin nota amintită și adoptată de guvern, minitrul Niță propune, pentru a nu genera un impact negativ asupra producatorilor de biocarburanţi, asigurând în acelaşi timp şi o alternativă viabilă de alimentare cu carburanţi pentru deţinătorii de autovehicule a căror funcţionare nu este compatibilă cu E10, se propune soluţia aceptării, concomitent cu menţinerea pe piaţă a benzinei conforme E5 şi motorinei conforme B5 (motorină cu un conţinut de biocarburant de maxim 5% în volum), a introducerii pe piată a benzinei şi motorinei cu un conţinut de biocarburant mai mare de 5% în volum, ceea ce poate implica introducerea pe piaţă a benzinei conforme E10 şi a motorinei conforme B7 (motorină cu un conţinut de biocarburant mai mare de 5% în volum dar mai mic de 7% în volum). In cazul în care conţinutul de etanol din benzină depăşeşte valoarea de 5% în volum sau conţinutul de oxigen din benzină depăşeşte 2,7% m/m, informarea consumatorilor trebuie să se facă cu atenţionarea acestora de a verifica compatibilitatea motorului autovehiculului deţinut cu amestecul de carburant".
SUA: Alianță producători de mașini-companii petroliere
Problema biocombustibilor nu este de actualitate doar pe Bătrânul Continent, ci și în SUA. Dincolo de Atlantic, companiile auto americane s-au aliat cu cele petroliere intr-o campanie desfasurata impotriva utilizarii etanolului in combustibili, marti cele doua industrii publicand un raport care concluzioneaza ca procentul de etanol este responsabil pentru mai multe defectiuni suferite de masini in timpul traficului.
Producatorii de etanol, aflati oricum sub o presiune politica din ce in ce mai accentuata, au ripostat, ei sustinand, potrivit Wall Street Journal (Auto, Oil Companies Target Ethanol), ca raportul este partinitor si ca defectiunile sunt legate de componente autovehiculelor si nu de componenta combusibilului folosit.
Lobby pro-etanol
Pana in prezent, doar un numar limitat de benzinarii din SUA ofera spre comercializare E15, un tip de benzina care contine 15% etanol, cu 5% mai mult decat cantitatea standard impusa pana in prezent de legislatia federala, de 10%. Producatorii de etanol au desfasurat cu succes pana in prezent un lobby consistent, prin care au convins guvernul federal sa impuna comercializarea E15, insa in ultimul timp demersurile lor au fost intampinate cu un scepticism din ce in ce mai ridicat.
Pericol de congestionare a traficului
Un studiu realizat de un Consiliu de Cercetare coordonata, sustinut printre altii de Ford Motor Co., Honda Motor Co. si Toyota Motor Corp., a relevat faptul ca testele efectuate arata ca E15 cauzeaza erori in citirea de catre calculatorul automobilului a nivelului combustibilului din rezervor si primirea de alerte referitoare la functionalitatea motorului. Testele au fost efectuate pe cinci dintre cele mai populare modele de masini comercializate in SUA, printre are Ford Ranger si Nissan Altima.
In cel mai pesimist scenariu, aceste defectiuni pot conduce la blocarea functionalitatii autovehiculului si ar putea cauza congestionari pe drumurile si autostrazile extrem de circulate, lasand consumatorii in asteptarea service-ului pe marginea drumului, sustine Robert Greco, director al Institutului Petrolier American.
De asemenea, afirma Greco, in cel putin unul dintre teste, procentul ridicat de etanol a dus la inghetarea combustibilului in rezervor, benzina nemaiputand ajunge astfel la motor.