Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sun07052020

Last updateTue, 05 May 2020 10am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Motorina Adio protecția mediului, statul nu vrea decât bani: Franța ar putea majora taxa pe motorină

Adio protecția mediului, statul nu vrea decât bani: Franța ar putea majora taxa pe motorină

motorina versus benzina

Guvernul de la Paris ia în calcul majorarea taxei pe motorină și aducerea acesteia la nivelul celei pe benzină, la recomandarea Curții de Conturi a Franței, care a arătat, într-un raport recent, că nivelul mai redus al impozitării motorinei, comparativ cu cel al benzinei, provoacă pierderi anuale de aproape 7 miliarde de euro bugetului de stat. Intenția se bate cap în cap cu obiectivele de protecție a mediului afișate de autoritățile franceze, reducerea emisiilor de dioxid de carbon fiind de altfel cauza principală a introducerii stimulentului fiscal pentru consumul de motorină, carburant mai puțin poluant decât benzina.

Situația este similară cu cea din România, unde, potrivit legislației adoptate recent de guvern, timbrul de mediu pentru autoturismele pe motorină este mai costisitor decât cel aferent celor pe benzină. Și explicația este aceeași: în unele țări, cererea de autoturisme diesel este mult mai rezistentă la criză, fapt demonstrat de evoluția cifrelor de vânzări. În Franța, 73% dintre autovehiculele noi vândute în 2012 au fost modele pe motorină, față de o medie de 55% în Europa Occidentală și doar 48% în Germania. 

Potrivit unui raport al Curții de Conturi a Franței, adresat în decembrie 2012 ministerelor Economiei și Ecologiei, politica fiscală a guvernului de la Paris în materie de energie „se preocupă mai degrabă de prezervarea anumitor sectoare de activitate economică decât de realizarea obiectivelor de protecție a mediului”. În plus, din cauza taxei mai mici pe motorină, statul francez „ratează” anual încasări de 6,9 miliarde de euro, se arată în raport.

În prezent, diferența de taxare dintre benzină și motorină, în Franța, este printre cele mai mari din Europa, cifrându-se la 0,18 euro/litru, în condițiile în care benzina este impozitată cu 0,60 euro/litru, iar motorina – cu 0,42 euro/litru. În România, de exemplu, acciza la benzină este de 0,467 euro/litru, iar cea la motorină, proaspăt majorată de anul acesta, este de 0,391 euro/litru, diferența fiind de doar 0,076 euro/litru.

Mai mult, ministrul francez al Ecologiei, Delphine Bato, a declarat, recent, că procesul de egalizare a taxelor pe benzină și motorină, prin majorarea celor din urmă, este unul „ireversibil”, însă nu din rațiuni fiscale, ci de sănătate publică, scrie Le Figaro. Ministrul a citat ca argument un studiu al Organizației Mondiale a Sănătății, potrivit căruia emisiile mașinilor pe motorină sunt extrem de cancerigene.

Atitudine contradictorie

Problema este însă că, contrar celor afirmate în raport de către Curtea de Conturi, privilegiul fiscal de care se bucură motorina are la bază chiar rațiuni de protecție a mediului, dat fiind că motoarele diesel sunt mai eficiente și consumă, în medie, o cantitate de carburanți cu până la 20% mai mică decât cele pe benzină, ceea ce face ca, automat, acestea să emită mai puține emisii de dioxid de carbon în atmosferă, potrivit La Tribune.

Iar ca urmare a stimulentului fiscal implementat de autorități, producătorii auto francezi s-au concentrat pe crearea și fabricarea de modele auto alimentate cu motorină, ajungând specialiști mondiali în domeniu.

În consecință, majorarea taxei pe motorină ar afecta competitivitatea companiilor franceze și ar destabiliza lanțul de producție al industriei auto în ansamblul său, înlăturând unul dintre ultimele avantaje competitive ale Renault și PSA, a declarat Patrick Blain, președintele Comitetului Constructorilor Francezi de Automobile (CCFA).

Datele oficiale arată că, în Franța, 73% dintre autovehiculele noi vândute în 2012 au fost modele pe motorină, față de o medie de 55% în Europa Occidentală și doar 48% în Germania. Doar PSA produce până la 1,5 milioane de motoare diesel pe an, iar modelul său 1,6 Hdi, alături de cel 1,5 dCi al Renault, sunt considerate a fi printre cele mai bune din lume la această categorie.  

De altfel, în cazul PSA, ponderea foarte mare a livrărilor de mașini pe motorină în totalul vânzărilor a făcut ca, anul trecut, PSA să fie desemnat producătorul auto cu cea mai mică medie de emisii de dioxid de carbon din Europa, de 122,5 de grame/kilometru. 

Studii depășite versus progres tehnologic

În iunie anul trecut, un studiu al Organizației Mondiale a Sănătății arăta că emisiile mașinilor pe motorină sunt extrem de cancerigene, argumentul fiind utilizat de ministrul francez al Ecologiei pentru a promova ideea majorării taxei pe motorină până la nivelul celei pe benzină.

Problema este însă că respectivul studiu este lipsit de fundament din punct de vedere tehnic și științific din perspectiva motoarelor diesel din ziua de astăzi, spune Guillaume Faury, director de cercetare și dezvoltare la PSA.

„Concluziile studiului s-au bazat pe cercetarea motoarelor diesel din perioada 1960-1990, adică de dinainte de introducerea normelor euro și a filtrelor de particule. În prezent, un vehicul pe motorină echipat cu un astfel de filtru emite mai puține particule decât unul pe benzină”, arată Pierre Macaudiere, expert în sisteme antipoluare la PSA și cel care a inventat filtrul de particule în anul 2000.

Acest filtru a devenit obligatoriu în UE din 2011, laolaltă cu norma Euro 5. Utilizarea acestuia pe motoarele PSA a permis reducerea impresionantă a cantității de emisii de particule, adaugă Macaudiere.

În plus, noua normă Euro 6, care va deveni obligatorie din 2014, va înăspri și mai mult exigențele de mediu pentru mașinile pe motorină, acestea urmând să fie obligate să respecyte aceleași limite de emisii de oxizi de azot ca și cele pe benzină. Până nu demult, aceste emisii, ca și cele de particule, se numărau printre slăbiciunile „ecologice” majore ale motoarelor diesel.

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud