Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sun08202017

Last updateFri, 04 Aug 2017 11am

Romana English
Back Home Energie Regenerabila Stiri Energie Regenerabila Energie Solara/Eoliana Patronatul energiei regenerabile: O treime din producători riscă insolvența, ceea ce ar cauza băncilor creditoare pierderi de până la 2 mld. €

Patronatul energiei regenerabile: O treime din producători riscă insolvența, ceea ce ar cauza băncilor creditoare pierderi de până la 2 mld. €

Eoliene incendiu

Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES) susține că modificările legislației din domeniu din ultimii doi ani amenință investițiile membrilor săi, o treime din producătorii de energie regenerabilă riscând intrarea în insolvență, ceea ce ar duce, la nivelul sistemului bancar românesc, la un volum de credite neperformante de 1,5 – 2 miliarde euro, credite de investiții contractate de dezvoltatorii de centrale electrice producătoare de energie din surse regenerabile.

"PATRES a întreprins diverse activități, printre care întâlniri cu conducerea Asociației Române a Băncilor, unde s-a atras atenția reprezentanților acestora cu privire la desele schimbări care au avut loc în cadrul legislativ din ultimii doi ani și care au pus în pericol viabilitatea investițiilor realizate în domeniul energiei regenerabile în România. Din calculele efectuate de PATRES, rezultă intrarea în insolvență a circa o treime dintre producătorii de energie din surse regenerabile, efectul fiind un potențial default bancar de circa 1,5 – 2 miliarde euro", arată președintele PATRES, Viorel Lefter, citat într-un comunicat al organizației.

În comunicat se afirmă că, în opinia investitorilor, din modificările legislative necoordonate cu nevoile pieței va rezulta intrarea în insolvență a circa o treime din producătorii de energie din surse regenerabile, mai ales că nivelul finanțărilor bancare/creditelor este mare în acest sector, iar efectul va fi un potențial "default bancar" de circa 1,5 – 2 miliarde de euro.

“Cea mai mare îngrijorare a membrilor PATRES sunt desele modificări legislative ale instituțiilor statului, care au loc <<în timpul jocului>>, fără ca producătorii din acest domeniu să fie consultați într-un mod real. Aceste modificări apar surprinzător, după ce investitorii și-au făcut un business plan, au finanțat afacerea, au construit și pus în funcțiune capacitățile de producție, iar acum aceștia sunt aproape în incapacitate de plată a creditelor. Aici intervine rolul patronatului nostru, de a fi un mediator și un organism direct implicat în procesul legislativ și de a influența în mod transparent și corect deciziile vitale pentru sectorul economic al energiei regenarabile”, a declarat, în comunicat, George Niculescu, director executiv în cadrul PATRES.

În comunicat se mai spune că, deși patronatul există doar de un an, a reușit să întreprindă acțiuni importante la instituțiile abilitate ale statului, acțiuni de modificare legislativă care vizează protejarea producătorilor de energie regenerabilă.

"În acest sens, reprezentanții PATRES au avut întâlniri multiple cu Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cu Ministerul Energiei, IMM și Mediul de Afaceri, cu membrii Comisiei de Industrii și Servicii din Camera Deputaților, precum și cu reprezentanți ai instituțiilor abilitate în domeniul energiei", afirmă sursa citată.

PATRES și-a început activitatea în anul 2014, la inițiativa unui grup de producători de energie din surse regenerabile nemultumiți de desele modificări și necorelări ale sistemului legislativ cu realitățile și nevoile producătorilor. Organizația numără 83 de companii, atât producători de energie din tot spectrul regenerabilelor (solar, eolian, hidro și biomasă), cât și reprezentanți ai companiilor de operare și mentenanță, reprezentând companii care au la un loc o putere instalată de peste 400 MW.

S-au redus subvențiile, adică povara pentru consumatori

Energia produsă din surse regenerabile este sprijinită de Guvern prin schema certificatelor verzi. Fiecare producător primeşte gratuit de la Transelectrica un anumit număr de certificate verzi pentru energia pe care o produce şi o livrează în reţea. Mai departe, producătorii vând aceste certificate verzi către furnizori, care sunt obligaţi prin lege să le cumpere, scopul fiind ca o anumită parte din consumul final de energie să fie asigurată de sursele regenerabile.

Furnizorii îşi recuperează costurile cu achiziţia certificatelor verzi prin includerea acestor cheltuieli în tarifele percepute consumatorilor finali de curent electric, costul certificatelor verzi regăsindu-se pe facturile lunare ale acestora.

În ultimii doi ani, Guvernul a luat mai multe măsuri care au afectat subvențiile primite de producătorii de energie din surse regenerabile sub formă de certificate verzi. Astfel, pe de o parte, de la 1 iulie 2013, pentru toate unitățile de producție de energie regenerabilă a fost amânată până în martie 2017 acordarea unei părți din subvenția constând în certificate verzi. Recuperarea eșalonată a acestora este prevăzută a se face începând cu aprilie 2017.

În plus, tot din 2013, potrivit unei hotărâri de Guvern, pentru centralele noi producătoare de energie din surse regenerabile, acreditate de ANRE după data intrării în vigoare a actului normativ citat, s-au redus definitiv subvențiile acordate pe bază de certificate verzi, în sensul că se acordă mai puține certificate verzi pentru fiecare MWh produs.

De asemenea, preţul certificatelor verzi a ajuns la valoarea minimă stabilită în legislaţie.

Se va modifica schema de sprijin

Potrivit Mediafax, la sfârșitul lunii martie, ANRE afirma că actuala schemă de promovare a energiei din surse regenerabile nu mai răspunde aşteptărilor investitorilor, producătorii de energie verde solicitând o alternativă la sistemul certificatelor verzi.

"Având în vedere faptul că există suficiente semnale din partea producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie privind faptul că actuala schemă de promovare nu mai răspunde din multe puncte de vedere aşteptărilor şi având exemplul altor state din Uniunea Europeană care au creat alternative la schemele existente de sprijin (de exemplu Anglia), există opinia că trebuie susţinută ideea de a oferi o alternativă la schema de promovare prin certificatele verzi existentă", a comunicat ANRE, răspunzând unei solicitări Mediafax.

România deţine unităţi de producţie a energiei regenerabile cu o capacitate instalată de peste 4.500 MW, echivalentul a aproape un sfert din totalul unităţilor. Cea mai mare parte a capacităţilor de producţie a energiei regenerabile este reprezentată de unităţi eoliene.

În luna februarie, ministrul Energiei, Andrei Gerea, a declarat că Guvernul analizează modificarea schemei de sprijin pentru producerea de energie regenerabilă, după ce reducerea stimulentelor acordate producătorilor din sector a dus la restrângerea investiţiilor.

De asemenea, ANRE va elabora în cursul trimestrului al doilea al anului curent metodologia de stabilire a preţurilor reglementate şi a regimurilor de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile în centrale cu puteri instalate mai mici de 500 kW.

Autorităţile au avansat de mai mulţi ani varianta ca micii producători de energie din surse regenerabile să fie sprijiniţi prin tarife reglementate (feed-in tariffs), pentru a putea să vândă energia produsă, dar această propunere încă este în discuţie.

Prin sistemul feed-in tariffs, micilor producători de energie verde li se garantează contracte pe termen lung, iar în schimb ei vor primi preţuri reglementate din partea ANRE, dar mai mici decât preţul certificatelor verzi.

A trecut vremea marilor proiecte

Potrivit ANRE, piaţa de producere a energiei verzi, "aşa cum a cum a fost imaginată", trebuie să fie, la nivelul anului 2016, diversificată din punct de vedere al tehnologiilor, să permită atingerea nivelului obiectivului naţional privind ponderea energiei produse din surse regenerabile în consumul final brut de energie al anului 2020 de 24% şi totodată, să permită un impact suportabil în factura consumatorului final.

Energia produsă din surse regenerabile are acces cu prioritate la reţeaua de transport şi distribuţie, dacă nu este afectată siguranţa sistemului electroenergetic naţional.

Autoritatea precizează că România şi-a atins deja ţinta de energie verde asumată faţă de Comisia Europeană, dar acesta nu este un motiv de limitare a instalărilor de unităţi de producere a energiei verzi. Pe de altă parte, solicitările de racordare la reţea a unităţilor de producere au scăzut "semnificativ" ca urmare a faptului că preţul certificatelor verzi a ajuns la valoarea minimă stabilită în legislaţie.

"Nu pot fi impuse limitări privind racordarea sau acreditarea (de noi unităţi de producere a energiei regenerabile - n.r.) decât în condiţiile legii. Oricum, deşi un potenţial nou investitor este inclus în schema de sprijin, faptul că certificatele verzi au ajuns la valoarea minimă şi că o parte semnificativă din certificatele verzi nu pot fi vândute în piaţă a redus semnificativ numărul noilor solicitări de racordare la reţea", precizează ANRE.

Emil Calotă, vicepreşedinte al ANRE, spunea anul trecut că vremea marilor proiecte de producţie a energiei din surse regenerabile a trecut şi că a venit timpul unităţilor cu puteri mici, zonă în care potenţialul este extraordinar.

Democratizarea subvențiilor pentru regenerabile

ANRE a elaborat încă de anul trecut și a pus în dezbatere publică Metodologia de stabilire a preţurilor reglementate de vânzare şi a regimurilor de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie în centrale electrice cu puteri instalate mai mici de 500 KW pe centrală.

Pe baza Metodologiei, persoanele fizice și micile firme care dețin centrale electrice producătoare de energie din surse regenerabile își vor putea vinde electricitatea produsă furnizorilor de energie la care sunt racordați, aceștia având obligația de a prelua integral și cu prioritate în rețelele lor producția respectivă, la un preț subvenționat reglementat și garantat de stat.

Potrivit documentului citat, micii producători de energie din surse regenerabile, care dețin centrale cu puteri instalate mai mici de 500 KW, vor putea solicita vânzarea producției respective la un preț subvenționat reglementat unic pe tip de tehnologie, stabilit de ANRE, preț care înlocuiește, pentru micii producători, sistemul de subvenționare prin certificate verzi aplicabil marilor producători. Asta pentru că micii producători nu dispun de capacitatea investițională necesară pentru ca sistemul de certificate verzi să fie rentabil pentru ei.

Distribuitorii și furnizorii sunt obligați să cumpere, la prețurile reglementate de ANRE, și să preia în orice moment întreaga cantitate de energie produsă de micii producători, în funcție de capacitatea racordului la rețea și în măsura în care nu este afectată siguranța sistemului electroenergetic național.

Persoanele fizice sau juridice care deţin unităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu putere instalată mai mică de 100 KW pe loc de consum, realizate în scopul acoperirii consumului propriu, și care solicită achiziția producției la preț reglementat de către furnizorii la care sunt racordați și cu care au și contract de vânzare-cumpărare de curent electric pot opta pentru regularizare financiară cu furnizorul.

Pentru regularizare, se convine cu furnizorul intervalul de facturare. La sfârşitul intervalului de facturare, furnizorul emite către micul producător, persoană fizică sau juridică, o factură aferentă energiei electrice cumpărate de acesta, iar persoana fizică sau juridică menţionată emite către furnizor o factură aferentă energiei electrice vândute către furnizor. Decontarea între cele două părţi se realizează prin plata de către persoana fizică sau juridică sau de către furnizor, după caz, a sumei nete rezultate prin regularizarea plăţilor.

Leave your comments

0
terms and condition.
  • No comments found

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud