SUA ar putea permite utilizarea dispozitivelor electronice de către pasageri în timpul decolării și aterizării avioanelor
- Detalii
- Publicat în 05 November 2013
Unul dintre cele mai detestate ritualuri ale călătoriei cu avionul, respectiv oprirea obligatorie a dispozitivelor electronice în timpul decolării și aterizării aeronavelor, ar putea fi eliminat în Statele Unite. Autoritățile iau în calcul permiterea utilizării Kindle-urilor și Smartphone-urilor la bordul curselor aeriene americane, în anumite condiții foarte stricte și precis definite, care vor depinde de tipul de avion cu care se călătorește, de device-ul utilizat și chiar de starea vremii din momentul zborului. De menționat că schimbările preconizate vor modifica un set de reglementări care datează din anii ’60.
Șeful Agenției Federale pentru Aviație din SUA (Federal Aviation Administration - FAA), Michael Huerta, a declarat, săptămâna trecută, că instituția pe care o conduce va permite companiilor aeriene să înainteze cereri individuale de aprobare a creșterii numărului de tipuri de dispozitive electronice pe care clienții lor le pot utiliza la bordul aeronavelor. Anunțul a fost salutat de producătorii de astfel de dispozitive, cum ar fi Amazon sau Apple, de utilizatorii care își doresc să rămână conectați pe toată perioada petrecută la bordul aeronavelor, dar și de membrii Congresului care au făcut presiuni asupra FAA pentru modificarea regulilor în acest sens.
La scurt timp după declarația șefului FAA, companiile aeriene JetBlue Airways și Delta Air Lines au anunțat că sunt primele companii care vor permite pasagerilor să-și mențină în funcțiune dispozitivele electronice în timpul zborurilor.
"Aștept de mult timp această schimbare a regulilor. Estimez că, în acest fel, voi deveni cu cel puțin 50% mai productiv", spune Nick Skytland, partener la firma de consulting SecondMuse și pasager frecvent al SouthwestAirlines.
Vorbitul la telefon și SMS-urile vor rămâne interzise
FAA va permite inițial menținerea în funcțiune a Smartphone-urilor, tabletelor și playerelor MP3 pe toată durata curselor aeriene, inclusiv la decolare și aterizare, cu condiția ca acestea să fie setate în airplane mode, respectiv cu conexiunile celulare deconectate. De asemenea, utilizatorii vor putea să citească sau să asculte conținut deja downloadat sau înregistrat pe dispozitivele lor.
Pentru ca aceștia să poată naviga pe Internet, să downloadeze conținut sau să joace jocuri online la altitudini mai mici de 3.000 de metri, aeronavele vor trebui să fie echipate cu facilități Wi-FI special concepute pentru a putea funcționa în condiții de zbor. Dispozitivele mai grele vor trebui să fie depozitate compact în timpul decolărilor și aterizărilor.
În prezent, reglementările FAA interzic utilizarea dispozitivelor electronice personale la altitudini mai mici de 3.000 de metri, cu excepția recorderelor portabile, a aparatelor auditive, a stimulatoarelor cardiace și a aparatelor de ras electrice. Scopul acestor restricții este prevenirea interferențelor cu turnurile de control și cu echipamentele radio și de navigație ale piloților.
Cu toate acestea, vorbitul la telefon și schimbul de SMS-uri vor rămâne interzise pe întreaga perioadă a zbourilor. Aceste două activități fac obiectul unei interdicții separate, din cauza riscului ca semnalele emise de ele să interfereze cu rețelele de la sol.
Victorie pentru companiile tehnologice
Unele companii sunt luate pe nepregătite de această măsură de liberalizare. Cei de la Gogo Inc, care controlează 82% din piața nord-americană a conexiunilor Wi-Fi de la bordul aeronavelor, spun că, cel puțin într-o primă fază, clienții lor nu vor beneficia de pe urma noilor reglementări, întrucât, deocamdată, semnalul wireless furnizat de companie nu funcționează la altitudini mai mici de 3.000 de metri.
"Vom avea de evaluat multe aspecte inginerești pentru a vedea dacă merită să facem ajustările necesare, astfel încât să devină posibilă conectarea la Internet la altitudini mai mici", a declarat CEO-ul Gogo Inc, Michael Small, adăugând că nu există nici o barieră tehnologică fundamentală în calea efectuării schimbărilor necesare de setări la sistemul companiei, care se bazează pe 200 de stâlpi transmițători de semnal.
Liberalizarea utilizării dispozitivelor electronice la bordul aeronavelor convine de minune celor de la Amazon, căci astfel deținătorii de Kindle-uri vor avea mai mult timp la dispoziție pentru a cumpăra și downloada conținut. "Era și timpul pentru ca aceste reguli să fie modificate. Este o mare victorie pentru clienții noștri", a declarat un purtător de cuvânt al Amazon.
Compania aeriană JetBlue și-a pus la punct întreaga flotă de aeronave pentru a permite pasagerilor utilizarea dispozitivelor electronice pe toată durata zborurilor, inclusiv la decolare și aterizare. În plus, compania vrea să înceapă să le ofere acestora și servicii Wi-Fi, cel puțin pe unele avioane ale sale.
Lucru firesc sau moft?
Cei de la Delta Air Lines au început deja să le permită pasagerilor de pe cursele interne să rămână logați pe toată perioada zborurilor, iar American Airlines se află în faza de elaborare a documentației pe baza căreia urmează să ceară aprobare în acest sens de la FAA.
În schimb, Air Line Pilots Association, cel mai mare sindicat al piloților de avion din America de Nord, s-a arătat sceptic în privința noilor reguli, arătând că, în acest fel, pasagerii vor fi și mai puțin atenți la prezentarea măsurilor de siguranță în caz de urgență la bord, pe care oricum le ignorau și până acum în bună măsură. În plus, piloții spun că nu te poți aștepta ca pasagerii să-și închidă singuri dispozitivele electronice atunci când aeronavele traversează zone cu condiții meteo defavorabile.
Politicienii au avut reacții amestecate la noile reglementări, chiar și cei aparținând de același partid. Unii au caracterizat măsura ca pe o victorie a bunului simț, în timp ce alții au fost de părare că nu merită compromisă securitatea zborurilor de dragul de a le oferi pasagerilor posibilitatea de a-și consulta e-mailurile și de a viziona filme la bord.
Companiile aeriene care vor dori să le permită pasagerilor să navigheze pe Internet chiar și atunci când se efectuează aterizări cu vizibilitate zero vor fi nevoite să respecte standarde mai stricte de securitate tehnică, dat fiind că, în aceste situații, piloții se ghidează cu ajutorul undelor radio. Astfel, ceea ce va fi permis la bordul flotelor anumitor companii va fi interzis pentru altele. Totuși, potrivit FAA, cele mai multe avioane aflate în uz au trecut cu brio testele menite să demonstreze că orientarea piloților și comunicarea acestora cu solul nu vor avea de suferit de pe urma undelor emise de dispozitivele electronice ale pasagerilor.
"Reglementările aflate în prezent în vigoare și pe care vrem să le modificăm datează din anii ’60. Ne-am gândit că lumea s-a schimbat foarte mult în ultimii 50 de ani și poate ar fi cazul să adaptăm și reglementările respective", conchide Huerta, șeful FAA.