Țițeiul s-a inflamat la primirea veștilor din Cipru
- Detalii
- Publicat în 25 March 2013
- Scris de Florin Rusu
Țițeiul West Texas Intermediate (WTI) a atins maximul ultimei luni în urma anunțului aprobării de către cei 17 miniștri de finanțe ai zonei euro a Acordului dintre Cipru și Troika UE-FMI-BCE, piețele sperând că astfel a fost evitată o adâncire a crizei datoriilor suverane de pe Bătrânul Continent. Totodată, ecartul de tranzacționare dintre WTI și Brent a atins cel mai redus nivel înregistrat din iulie 2012 până în prezent ca urmare atât a majorării cererii interne din SUA, dar și a producției din Marea Nordului.
"Temerile cu privire la falimentul necontrolat al Ciprului au cântărit greu în evoluția pieței de săptămâna trecută", a declarat Jason Schenker, președinte al Prestige Economics LLC, citat de Bloomberg.
Țițeiul WTI cu livrare în mai s-a apreciat cu 1,12 dolari. sau 1,2%, ajungând la 94,83 dolari barilul pe New York Mercantile Exchange (NYMEX). Indicii futures au ajuns la 95,65 dolari pe baril, cel mai înalt nivel înregistrat din 20 februarie. Volumul de tranzacțonare a fost mai mare cu 45% față de media ultimei sute de zile.
Brent-ul cu livrare în mai a crescut la rândul său cu 23 de cenți, ajungând la 107,89 dolari pe baril. Volumul tranzacționat a fost mai redus cu 2,9% față de media ultimei sute de zile. Ecart-ul de tranzacționare dintre Brent și WTI s-a redus la 12,88 dolari, cea mai redusă valoare înregistrată din 5 iulie 2012.
"Știrea nu e numai cea din Cipru, ci și reducerea ecartului dintre Brent și WTI", susține Stephen Schork, CEO al Schork Group Inc.. "Cererea rafinăriilor din SUA este în ascensiune, la fel și producția din Marea Nordului", explică acesta evoluția primei de trranzacționare.
Rafinăriile din SUA operează deja la 83,5% din capacitate, ân creștere cu 2,5% față de săptămâna trecută, iar exporturile din Marea Nordului urmează a se majora cu 8% în aprilie, până la 2.04 milioane de barili pe zi ca urmare a repornirii sistemului de transport al brent-ului din zonă. Întregul sistem transport al țițeiului Brent a rămas închis pentru mai multe zile consecutive, în urma descoperirii pe 2 martie a unor scurgeri la una dintre platforme, Cormorant Alpha operată de Abu Dhabi National Energy Co. (TAQA) PJSC, cunoscută sub numele de Taqa. În mod normal prin conductă erau transportați 90.000 de barili pe zi, însă, înaintea descoperirii scurgerii, avea o capacitate de transport redusă cu 10.000 de barili, ca urmare a unui incident similar înregistrat pe 14 ianuarie.