Congresul SUA ar putea vota o măsură istorică: liberalizarea exporturilor americane de țiței, care ar ieftini și mai mult petrolul pe plan mondial
- Detalii
- Publicat în 23 August 2015
Voci importante din Congresul Statelor Unite și din industria petrolieră americană sprijină în prezent o măsură care, nu cu mult timp în urmă, ar fi fost inimaginabilă: liberalizarea exporturilor americane de țiței, prin ridicarea unei interdicții impuse în 1973.
Măsura a fost luată atunci pentru a contracara efectele embargoului instituit de statele membre OPEC asupra livrărilor de petrol către SUA, care, alături de plafoanele de preț impuse de administrația de la Washington, au creat o penurie dramatică de petrol și produse petroliere în Statele Unite. Embargoul a fost impus de către statele arabe ca reacție la sprijinul acordat de Statele Unite Israelului în așa-numitul "război de Yom Kippur" din octombrie 1973, purtat de israelieni împotriva Egiptului și Siriei. Embargoul a făcut ca țițeiul să se scumpească de patru ori și a dus la măsuri de raționalizare a consumului de carburanți în SUA.
În prezent, pe lângă țiței, singurele produse a căror exportare este interzisă de către autoritățile SUA sunt o specie de cedru roșu care crește în nord-vestul Statelor Unite, precum și caii vii destinați industriei cărnii, dacă sunt transportați pe mare, scrie Wall Street Journal.
Potrivit publicației citate, Camera Reprezentanților va vota cel mai devreme în septembrie un act normativ de ridicare a interdicției de export țiței, iar Senatul se va pronunța asupra măsurii la începutul anului viitor. Este posibil ca abrogarea embargoului de export să fie introdusă într-un proiect de act normativ care să modifice mai multe elemente de legislație din domeniul energetic sau într-un proiect de lege privind subvențiile pentru sprijinirea energiei regenerabile, pentru a-i spori șansele de a trece la vot, cu suport bipartizan.
La pachet cu cote de export
Există 60% șanse ca interdicția asupra exporturilor de țiței să fie abrogată în primul trimestru al anului viitor, consideră analiștii firmei de consultanță Evercore ISI, citați de Bloomberg.
"Administrația Obama s-a exprimat deja sensul că legislația cu privire la interdicția de a exporta țiței trebuie modificată, fără să intre în detalii. Totodată, Casa Albă a luat unele măsuri de liberalizare a comerțului cu petrol, acordând câteva autorizații individuale pentru export de condensat și aprobând schimburile de țiței greu mexican contra țiței ușor american", spune analistul Terry Haines de la Evercore ISI.
Potrivit acestuia, abrogarea interdicției va veni la pachet cu o serie de condiții restrictive, Casa Albă urmând să-și rezerve dreptul de a impune limite anuale asupra cantităților de țiței care vor putea fi exportate.
"Suntem de părere că abrogarea interdicției de a exporta țiței va fi dublată de impunerea de limite anuale asupra cantităților de țiței care vor putea fi exportate. Este singura formă de compromis eficientă atât din punct de vedere al politicilor publice, cât și al obținerii de suport din partea ambelor grupări politice din Congres, democrații și republicanii", a subliniat Haines.
Prăbușirea cotațiilor susține liberalizarea
Până nu demult, nici măcar o dezbatere asupra posibilității de a abroga interdicția de a exporta țiței nu ar fi fost de imaginat în SUA. Însă în prezent, la prețuri de sub 50 de dolari/baril, este probabil că măsura nu va provoca un șoc în economie, deși îi va șoca pe mulți americani, comentează Wall Street Journal.
Grație boom-ului hidrocarburilor extrase din șisturi bituminoase prin tehnologia fracturării hidraulice, SUA a devenit în bună măsură independentă energetic. Producția de țiței a crescut cu peste 80% din 2007 încoace, la 9,5 milioane de barili pe zi. Americanii continuă să importe cantități mari de petrol, însă ponderea importurilor în total consum a ajuns la cel mai redus nivel din 1985 încoace, respectiv doar 27%, potrivit US Energy Information Administration.
SUA exportă deja peste 500.000 de barili pe zi către Canada, această destinație fiind cea mai importantă excepție la interdicție. Cantitatea este de 14 ori mai mare decât în 2007, dar reprezintă doar 5,2% din producția zilnică de țiței a Statelor Unite.
Mari companii petroliere, cum ar fi Continental Resources, ConocoPhillips sau Marathon Oil, precum și mai mulți politicieni de top, printre care purtătorul de cuvânt al Camerei Reprezentanților, republicanul John Boehner, sunt de părere că liberalizarea exporturilor americane de țiței ar elimina distorsiunile asupra pieței și ar încuraja producția internă de petrol.
Mismatch tehnologic
Multe dintre rafinăriile americane, concentrate în zona coastei Golfului Mexico, sunt cel mai bine echipate pentru a procesa țiței greu și mediu importat din Orientul Mijlociu și din alte părți. Țițeiul extras din SUA este mult mai ușor și se rafinează cel mai bine cu echipamente diferite. Cele mai multe din rafinăriile americane nu pot să proceseze țiței din producția internă a SUA decât suportând costuri suplimentare semnificative.
Din cauza acestui mismatch tehnologic și a interdicției de export, rafinăriile americane au beneficiat întotdeauna de un discount de preț important la achiziția de țiței din producția internă a SUA, comparativ cu prețul petrolului importat din străinătate, putând, totodată, să-și vândă produsele rafinate, cum ar fi benzina și motorina, la cele mai mari prețuri posibile pe piețele internaționale, dat fiind că legislația americană permite exportul de astfel de produse. Aceste exporturi au crescut cu peste 100% din 2007 încoace.
O serie de congresmeni democrați tind să se opună ridicării interdicției de export, îngrijorați de riscul unui boom al exporturilor de țiței american, care ar putea scumpi carburanții auto pentru șoferii din SUA. Însă economiștii susțin că liberalizarea exporturilor va genera un lanț de interacțiuni în piață care ar putea avea rezultatul opus, adică ieftinirea benzinei și motorinei. Potrivit statisticilor oficiale, luna trecută, media națională a prețurilor la benzină a fost de 2,88 dolari/galon, cea mai scăzută din iulie 2010 încoace.
Există unele rafinării care își vând produsele procesate aproape în exclusivitate în SUA. Acestea fac lobby pe lângă Congres pentru ca acesta să mențină interdicția de export, vrând să-și mențină avantajul competitiv relativ pe care această interdicție le-o conferă.
Petrolul s-ar ieftini și mai mult
Raționamentul susținătorilor liberalizării exporturilor este următorul: posibilitatea de a exporta va încuraja producția internă, punând presiune suplimentară asupra cotațiilor mondiale la țiței. Mai departe, această ieftinire a țițeiului va reduce prețurile internaționale la benzină și motorină. În cele din urmă, ieftinirea carburanților pe piețele internaționale ar putea reduce prețurile la benzina și motorina vândute în SUA cu până la 12 cenți/galon, potrivit mai multor studii recente.
Firma de consultanță IHS, laolaltă cu mai multe organizații de cercetare neafilitate nici unuia dintre cele două partide majore din SUA, au efectuat și publicat mai multe studii pe această temă în ultimele 12 luni, toate ajungând la aceeași concluzie: punând totul în balanță, liberalizarea exporturilor de țiței ar avea, per total, un efect pozitiv asupra economiei americane.
Potrivit lui Jason Bordoff, fondatorul centrului de studii în energie de la Universitatea Columbia, și fost consilier pe probleme energetice pe lângă administrația Obama, prăbușirea prețurilor la țiței din ultimele peste 12 luni, determinate de majorarea producției SUA și de încetinirea economiilor asiatice, reduce urgența economică a ridicării embargoului asupra exporturilor americane de țiței, întrucât producția internă cunoaște o încetinire.
Cu toate acestea, Bordoff este un susținător al liberalizării exporturilor sau măcar al relaxării restricțiilor, care ar aduce, în opinia sa, importante beneficii economice.
Orice dolar în plus contează
Pe de altă parte, această ieftinire a țițeiului sporește urgența politică a liberalizării exporturilor, atât din punct de vedere al industriei petroliere, cât și al statelor americane a căror economie depinde de extracția de țiței.
"Prăbușirea prețurilor la țiței motivează și mai mult companiile petroliere și statele producătoare de țiței în demersurile lor pentru liberalizarea exporturilor. Asta pentru că, în actualul context, orice dolar în plus înseamnă mare lucru pentru ele", spune Michael Plante, economist la filiala Federal Reserve din Dallas.
În prezent, este greu de estimat cum ar afecta liberalizarea exporturilor de țiței balanța comercială generală a SUA și cursul dolarului. Un salt mare al exporturilor ar spori presiunea de apreciere a monedei americane, pentru că cererea de dolari ar crește în toată lumea, cumpărătorii de petrol american având nevoie de biletele verzi pentru a achiziționa țiței din SUA. Presiunea suplimentară de apreciere ar veni, în plus, într-un moment în care dolarul este deja împins în sus de alți factori, cum ar fi perspectiva majorării dobânzilor-cheie de către Federal Reserve.
Pe de altă parte, dacă mâine ar fi ridicată interdicția de export, cantitatea totală de țiței care ar fi exportată de companiile americane ar fi mult mai mică decât ar fi fost într-un moment în care prețul petrolului ar fi fost mare, ceea ce ar reduce și magnitudinea efectelor unei astfel de măsuri asupra economiei americane ca întreg.