Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Fri03292024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Stiri pline de energie Stirile Pline de Energie Contabilitate si Fiscalitate Guvernul alocă peste 48 mil. lei în 3 ani pentru venitul de completare al celor 2.133 de disponibilizați de la CE Oltenia. Concedierile încep de la 1 iunie

Guvernul alocă peste 48 mil. lei în 3 ani pentru venitul de completare al celor 2.133 de disponibilizați de la CE Oltenia. Concedierile încep de la 1 iunie

mineri feisbuc

Guvernul va aloca în total circa 48,162 milioane lei în intervalul 2015-2017, din bugetul de șomaj, din care 12,6 milioane lei anul acesta, pentru plata venitului lunar de completare al celor 2.133 de persoane care urmează să fie disponibilizate de la Societatea Complexul Energetic Oltenia SA.

"Data preconizată pentru începerea concedierilor colective, conform Planului de disponibilizare, este 01.06.2015", se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de Guvern.

Potrivit documentului citat, din bugetul de șomaj se vor aloca, pentru venitul de completare al disponibilizaților de la CE Oltenia, 12,602 milioane lei în 2015, 24,494 milioane lei în 2016 și 11,066 milioane lei în 2017.

Guvernul arată că, la data elaborării Planului de disponibilizare, respectiv 28.02.2015, Complexul Energetic Oltenia avea un număr de 18.424 salariaţi.

În nota de fundamentare se mai enumeră motivele care, în opinia Guvernului, fac necesare disponibilizările, cum ar fi scăderea consumului brut de energie electrică, sub impactul crizei economice şi al contractării sectorului industrial sau reducerea preţurilor medii de vânzare a energiei electrice la producător pe principalele componente ale pieţei angro de energie, în 2014 față de 2012, cu 31% pe Piața pentru Ziua Următoare și cun 23% pe Piața Centralizată a Contractelor Bilaterale.

Executivul mai menționează ca argumente creşterea preţului certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, de la 4,65 euro în ianuarie 2012 la 7,14 euro la finalul anului trecut, precum și implementarea instalaţiilor pentru conformare la condiţiile de mediu, fapt ce a condus la o creştere a costului de producţie, afectând competitivitatea.

Potrivit sursei citate, CE Oltenia are excedent de personal, comparativ cu baza de producţie utilă, atât în activitatea energetică, cât şi în activitatea de minerit. Astfel, la nivelul anului 2014, ponderea cheltuielilor de personal reprezenta circa 27% în totalul cheltuielilor de exploatare, circa 52% în costul tonei de cărbune şi aproximativ 15% în costul MWh produs.

"Întrucât nu există premise, în perioada următoare, pentru creşterea veniturilor la un nivel care să poată susţină actuala structură organizatorică, pe lângă celelalte măsuri de reducere a costurilor în vederea redresării activităţii, Complexul Energetic Oltenia trebuie să implementeze un amplu program de restructurare şi reorganizare, care presupune menţinerea în funcţiune a capacităţilor de producţie eficiente și redimensionarea numărului de personal în funcţie de necesarul optim care să asigure funcţionarea în siguranţă a capacităţilor menţinute în funcţiune", se mai spune în nota de fundamentare.

În proiectul de buget de venituri şi cheltuieli sunt prevăzute cheltuielile cu plăţile compensatorii, potrivit prevederilor Contractului Colectiv de Muncă, se precizează în document.

Recent, Guvernul a decis ca salariații disponibilizați de la Complexul Energetic Hunedoara și Complexul Energetic Oltenia să beneficieze de venit lunar de completare, pe lângă indemnizație de șomaj, prin derogare de la prevederile legislației în vigoare. Derogarea era necesară pentru că cele două societăți de stat nu sunt reclasificate în sectorul administrației publice, conform listei publicate de Institutul Național de Statistică.

OUG nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecție socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare prevede că venitul lunar de completare se stabilește odată cu indemnizația de șomaj și este egal cu diferența dintre câștigul salarial individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncă, dar nu mai mult decât câștigul salarial mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică, și nivelul indemnizației de șomaj.

Venitul de completare se acordă lunar, pe perioade stabilite diferențiat, respectiv pe 12 luni pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 3 ani și până la 10 ani, 20 de luni pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 10 ani și până la 15 ani, 22 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă cuprinsă între 15 ani și până la 25 ani și 24 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă de cel puțin 25 de ani.

Actul normativ menționat mai prevede că, după încetarea plății indemnizației de șomaj, persoanele concediate beneficiază de un venit lunar de completare egal cu diferența dintre câștigul salarial individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncă, dar nu mai mult decât câștigul salarial mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică, și nivelul indemnizației de șomaj la data încheierii plății indemnizației de șomaj.

Tag Cloud