OPCOM și Transelectrica au fost amendate de Comisia Europeană pentru abuz de poziție dominantă
- Detalii
- Publicat în 07 March 2014
OPCOM SA, operatorul piețelor en-gros de energie din România, și Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice (CNTEE) Transelectrica SA, au fost amendate de către Comisia Europeană pentru abuz de poziție dominantă în perioada cuprinsă "între 30.06.2008 şi până cel puţin la 16.09.2013", în urma unei investigații demarate în luna decembrie 2012.
"Direcţia Generală Concurenţă din cadrul Comisiei Europene a comunicat CNTEE Transelectrica SA, informal, decizia dată în cazul antitrust AT 39984 referitor la discriminarea de către OPCOM SA a comercianţilor din Uniunea Europeană care doreau să participe la Piaţa pentru Ziua Următoare (PZU) şi Piaţa Intrazilnică (PI) de energie electrică din România", se arată într-un comunicat al Transelectrica.
Potrivit sursei citate, sancţiunea pecuniară se situează la un nivel al cărui cuantum este la limita inferioară a amenzilor aplicabile în astfel de situaţii. "Motivarea Direcţiei Generale Concurenţă pentru implicarea CNTEE Transelectrica SA alături de OPCOM SA a fost că, în cazuri antitrust, filiala şi societatea mamă sunt ţinute solidar la plata amenzilor", precizează Transelectrica.
În comunicat se mai spune că administratorii companiei analizează exercitarea căilor de atac ce se impun, având în vedere şi faptul că presupusa acţiune de discriminare ar fi putut fi reţinută doar în sarcina OPCOM SA în calitatea sa de unic operator al celor doua pieţe de energie electrică.
Investigație începută acum mai bine de un an
Comisia Europeană (CE) a început, în decembrie 2012, o investigaţie privind abuzul de poziţie dominantă împotriva OPCOM şi a Transelectrica, acţionarul unic al bursei de energie, suspectând cele două entităţi că discriminează participanţii la piaţă pentru că îi obligă să fie înregistraţi în România.
"Comisia are îngrijorări că Operatorul Pieţei de Energie Electrică din România - OPCOM poate discrimina companiile pe baza naţionalităţii sau a locului unde sunt înregistrate (...)", se arăta într-un comunicat al CE.
CE investiga solicitarea OPCOM, adresată companiilor care tranzacţionează energie pe platforma spot, ca toţi participanţii la piață să facă dovada că plătesc TVA şi că prin urmare sunt înregistrați în România.
Potrivit CE, această practică poate cauza creşterea costurilor traderilor de energie din afara ţării şi ar putea descuraja alte companii să intre pe piaţă, având ca efect scăderea lichidităţii pe OPCOM.
Comunicatul preciza că deschiderea investigaţiei nu înseamnă antepronunţarea asupra rezultatului acesteia, ci că va urma o analiză aprofundată din partea CE. De asemenea, se preciza nu există un termen limită în privinţa finalizării investigaţiei.
S-a rezolvat prin taxare inversă
Problema înregistrării în scopuri de TVA a traderilor de energie a fost rezolvată de autoritățile de la București în septembrie anul trecut, când a fost introdus mecanismul taxării inverse la TVA-ul pe livrările de curent electric către traderii de energie, precum şi la cel pe tranzacţiile cu certificate verzi, în vederea evitării fenomenului de evaziune fiscală în aceste domenii, semnalat în multe state membre ale Uniunii Europene, precum şi pentru soluţionarea unor probleme ridicate de operatorii economici care efectuează astfel de tranzacţii, legate de fluxul de numerar aferent acestora.
Taxarea inversă este procedura prin care beneficiarul unei livrări de bunuri sau prestări de servicii devine persoana obligată la plata TVA pentru achiziția de bunuri sau servicii efectuată, prin excepție de la regula generală potrivit căreia persoana obligată la plata TVA este furnizorul bunurilor sau prestatorul serviciilor.
„Implementarea taxării inverse pentru aceste categorii de bunuri/servicii este posibilă ca urmare a adoptării în data de 22 iulie 2013 de către Consiliul Uniunii Europene a Propunerii de directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE cu privire la aplicarea opţională şi temporară a mecanismului de taxare inversă în legătură cu furnizarea anumitor bunuri şi servicii care prezintă risc de fraudă”, se arăta în expunerea de motive a proiectului de ordonanță de modificare a Codului Fiscal.
Potrivit Guvernului, această măsură era destinată prevenirii fenomenului de evaziune fiscală în domeniile vizate, risc semnalat de mai multe state membre UE şi recunoscut de instituţiile europene care au aprobat propunerea de directivă.
Noi reguli europene
„Totodată, prin această măsură vor fi soluţionate problemele de cash-flow semnalate de operatorii economici care efectuează livrări de energie şi tranzacţii cu certificate verzi”, se afirma în documentul citat.
Astfel, pe lista operațiunilor pentru care TVA-ul se aplică prin taxare inversă au fost introduse livrarea de energie electrică către un comerciant persoană impozabilă (trader de energie) și transferul de certificate verzi.
Comerciantul de energie persoană impozabilă reprezintă persoana impozabilă a cărei activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de gaz, de energie electrică şi de energie termică sau agent frigorific, o reprezintă revânzarea de astfel de produse şi al cărei consum propriu de astfel de produse este neglijabil, potrivit Codului Fiscal.
Pe 21 iunie anul trecut, statele UE au adoptat noi reguli care să permită depistarea fraudei fiscale pe piețele de energie electrică și de gaze naturale, după ce abuzurile înregistrate pe piața carbonului amenințau să se extindă și la alte mărfuri. Potrivit OPCOM, aceste măsuri urmau să permită țărilor să inverseze obligația de a plăti taxa pe TVA de la vânzător la cumpărător, pentru a închide astfel portița de scăpare care făcea ca tranzacțiile transfrontaliere să fie vulnerabile la fraudă.
Comisia Europeană a refuzat să aprobe certificarea
Transelectrica şi Transgaz au fost trecute recent de Guvern, prin ordonanţă de urgenţă, de la Ministerul Finanţelor Publice (MFP), controlat de PNL, la Secretariatul General al Guvernului (SGG), condus de pesedistul Ion Moraru, principalul motiv invocat fiind evitarea declanșării de către Comisia Europeană a unei proceduri de infringement la adresa României. Asta după ce Executivul european a refuzat certificarea celor două companii ca operatori independenți de sisteme de transport de energie, acuzând conflicte de interese, incompatibilități și încălcări ale legislației europene în structurile de acționariat și în modul de organizare ale Transelectrica și Transgaz.
Comisia Europeană consideră că Transelectrica nu îndeplinește condițiile impuse de legislația europeană pentru a fi certificată ca operator de sistem independent (Independent System Operator) al rețelei de transport al energiei electrice din România, Comisia avizând negativ, în octombrie 2013, o notificare în acest sens a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și formulând recomandări autorităților de la București în vederea intrării în legalitate a operatorului rețelei electrice românești.
În Monitorul Oficial din 17 decembrie 2013 a fost publicat un ordin al ANRE de aprobare a certificării Transelectrica drept operator de sistem independent al rețelei de transport al energiei electrice din România, în care se stipulează că, în termen de 6 luni, Transelectrica și autoritățile statului trebuie să adopte o serie de măsuri pentru a se conforma avizului Comisiei Europene. De asemenea, ANRE a dat o decizie de certificare preliminară a Transelectrica, până la intrarea în legalitate.
Potrivit documentelor citate, în intervalul menționat de 6 luni, Transelectrica trebuie să se conformeze dispozițiilor Legii energiei electrice și gazelor naturale nr. 123/2012, inclusiv prin eliminarea posibilității de a se exercita asupra sa, sau asupra activității sale, sau asupra proprietarului rețelei electrice de transport, prin orice mijloace de coordonare, de subordonare sau prin orice alte mijloace, influențe decisive/determinante de către o persoană care exercită controlul sau vreun drept asupra unui operator economic care desfășoară oricare dintre activitățile de producere sau de furnizare de energie electrică sau de gaze naturale.
În acest sens, Transelectrica trebuie să-și modifice actele constitutive și să elimine situațiile de incompatibilitate legate de membrii actuali ai organelor de conducere.