Lanţ de benzinării distrus de taxe, vândut la... promoţie
- Detalii
- Publicat în 29 May 2014
Nu e totuna să aduci în România carburant din Canada sau din SUA. Spre exemplu, pentru biodieselul importat din SUA, Comunitatea Europeană a început să pună de câţiva ani taxe anti-dumping şi compensatorii. Astfel, lanţul de staţii de carburant ale Bioromoil a importat biodiesel prin intermediul Vector Energy (actualmente Kazmunaygas Trading). Problema e că Vector Energy a avut acte false asupra biodieselului, pretinzând că e din Canada, când de fapt era adus din SUA, indică documente consultate de Energy Report.
Aşa se face că, urmare a constatărilor făcute de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de ANAF, s-a pus sechestru pe o parte din bunurile Bioromoil şi s-au încasat toate disponibilităţile din conturi. Rezultatul a fost imposibilitatea firmei de a-şi continua activitatea, astfel că a cerut şi intrat în insolvenţă, în anul 2012.
Cum s-a ajuns aici
Să trecem însă în revistă povestea, pe scurt. La intrarea în insolvenţă, Chetrar Vladislav, administrator şi asociat al Bioromoil susţinea că principala cauză a intrării în insolvenţă a fost constatarea făcută de organele ANV (Direcţia Regională pentru accize şi operaţiuni vamale Bucureşti) legată de importul de biodiesel de la firma canadiană Bioversal prin intermediul Vector Energy (actualmente Kazmunaygas Trading) cu sediul în Elveţia. Producţia de biodiesel avea certificat de origine din Canada, pentru care nu se percepeau taxe anti-dumping şi compensatorii.
ANAF a susţinut însă că biodieselul importat în perioada martie 2009 – octombrie 2010 e de fapt din SUA, nu din Canada, astfel că a calculat taxe anti-dumping, compensatorii şi aferente TVA de circa 106 milioane de lei. Apoi, au sechestrat o parte din bunurile Bioromoil şi au încasat toate disponibilităţile din conturi. Rezultatul a fost imposibilitatea firmei de a-şi continua activitatea, astfel că a cerut şi intrat în insolvenţă.
Compania a făcut contestaţie împotriva ANAF, susţinând că are certificat care atestă originea canadiană a mărfii.
Dacă totuşi se dovedea că Vector Energy a avut acte false asupra biodieselului, pentru a se asigura şi pe acest plan, Bioromoil a făcut acţiune împotriva importatorului la LCIA (Curtea de Arbitraj din Londra).
În cele din urmă s-a ajuns la concluzia că Vector Energy a livrat biodiesel cu certificate de origine false.
Până una-alta, ca urmare a constatărilor făcute de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de ANAF, acestea au emis titlu executoriu pentru cei 106 milioane de lei ca să fie plătiţi de Bioromoil.
Administratorul judiciar consideră că banii trebuiau plătiţi de Vector Energy, acesta din urmă purtând întreaga vină. Asta pentru că, Curtea de Arbitraj din Londra a dispus plata banilor de către Vector Energy.
Bioromoil avea în plan construirea unei reţele de 100 de staţii de livrare a biodieselului, din care până la data intrării în insolvenţă s-au construit doar 17 staţii, firma dispunând în plus de utilaje pentru montarea a încă 10 staţii, dar investiţia a fost oprită la intrarea în insolvenţă.
În tabelul preliminar al creanţelor din decembrie 2013, care era deja rectificat a cincea oară, Bioromoil apare cu datorii neplătite de 223 milioane de lei, Bancpost fiind cu o creanţă de circa 10 milioane de lei dar sub condiţie (adică, la momentul respectiv, până la clarificarea creanţelor sale, încă nu putea să voteze sau să participe la distribuiri). Tot în respectivul tabel, printre creditorii importanţi figurează şi ANV cu 106 milioane de lei dar tot sub condiţie, până la soluţionarea unei contestaţii. Creditori importanţi mai sunt şi Unicredit Ţiriac, cu 4,3 milioane de lei dar şi Lardue Holdings (al doilea acţionar al companiei Bioromoil, alături de administratorul Chetrar Vladislav) cu 43 de milioane de lei şi alţii.
Vânzarea
În 2013, administratorul judiciar, în urma unor evaluări, amintea creditorilor că într-un act adiţional se propunea vânzarea benzinăriilor cu 7 milioane de euro până în 20 decembrie 2012 iar dacă nu se găsea cumpărător, preţul scădea treptat până la 3 milioane de euro sau chiar sub acest preţ, la cel mai bun preţ oferit.
De câteva luni se pare că lucrurile s-au schimbat, astfel că, potrivit Mediafax, lanţul de benzinării AutoMat al Bioromoil a fost achiziţionat în cadrul unei licitaţii de către compania Comision Trade din Brăila pentru mai mult de 2 milioane de euro, ofertă financiară care a depăşit preţul avansat de compania azeră SOCAR.
Licitaţia ar fi fost organizată ca urmare a cererii de executare silită formulată de Bancpost pentru o creanţă de 2 milioane de euro şi 2 milioane de lei, inclusiv dobânzi şi penalităţi.
Firma Comision Trade, câştigătoarea licitaţiei pentru benzinăriile AutoMat, aparţine fostului suprefect de Brăila Florin Cârligea (PDL) şi are ca obiect de activitate comerţul en-gros si en-detail cu carburanţi pentru autovehicule.