Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu11212024

Last updateSun, 17 Nov 2024 1pm

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Transport si Stocare Transportatorii maritimi falimenteaza ca urmare a reducerii productiei OPEC

Transportatorii maritimi falimenteaza ca urmare a reducerii productiei OPEC

20130129 - Transportatori

Reducerea productiei din partea OPEC, cea mai mare inregistrata din 2008, a afectat considerabil piata transportatorilor, creand cel mai mare surplus de nave transportatoare de petrol din ultimii ani. Veniturile transportatorilor, precum Frontline Ltd., au atins astfel cel mai redus nivel din ultimii trei ani, potrivit Bloomberg.

OPEC si-a redus timp de patru luni, pana in decembrie, oferta cu nu mai putin de un milion de barili pe zi, reducere echivalenta cu incarcatura pe doua zile a unui supertanker. Arabia Saudita, Iran si Irak au fost liderii restructurarii productiei care a condus la crearea unui surplus de nave de transport petrolier de 22% in cea mai importanta regiune producatoare de titei de pe glob. OPEC furnizeaza 40% din productia de petrol globala. Miscarea prezenta este contrara tendintei pietei din ultimii patru ani. La inceputul lui 2009, OPEC si-a majorat productia cu 4,8 milioane de barili pe zi, decizie care a eliminat surplusul de cargouri si a condus la majorarea pretului de transport mult dincolo de nivelul la care proprietarii acestora si-ar fi acoperit costurile. In prezent insa piata este in plina schimbare, in special ca urmare a faptului ca Statele Unite ale Americii au reusit sa-si asigure, pentru prima data in ultimele doua decenii, necesarul de petrol din productia interna. Drept urmare, OPEC s-a vazut nevoita sa-si reduca oferta. Transportatorii au fost cei mai afectati, veniturile lor reducandu-se cu 62% fata de cele inregistrate an luna noiembrie. Ca urmare, considera analistii, actiunile Frontline vor pierde 11% pana la finalul anului. 

“Reducerea productiei de catre OPEC va adanci pierderile inregistrate de transportatori, mutand mare parte a profiturilor din industrie catre producatori”, sustine Erik Nikolai Stavseth, analist la Arctic Securities ASA din Oslo, ale carui recomandari in domeniu le-au adus clientilor un randament de 18% in ultimul an. “Transportatorii de obicei se bazeaza pe un inceput de an plin de comenzi, ceea ce face ca 2013 sa fie un an extrem de provocator pentru ei”, concluzioneaza analistul norvegian.

Tarife în scadere cu 53%

Tarifele zilnice pentru cargourile de mare capacitate au scazut cu 53% in ultimul an, atingand un nivel de 14.090 de dolari la inceputul lui 2013, sustine Clarkson Plc (CKN), cea mai mare firma de brokeraj de flote de transport.Potrivit estimarilor analistilor Clarckson, tarifele se vor situa in 2013 in medie la un nivel de 19.500, cu mult sub estimarile din octombrie, cand avansau o cifra de 25.000. Iar Frontline, companie infiintata de miliardarul John Fredriksaen, sustine ca tariful ar trebui sa se situeze undeva la 23.400 de dolari pentru a ca flota sa de 33 de cargouri sa nu inregistreze pierderi.

Nici concurentii sai nu stau mai bine. Hamilton, compania de transport petrolier cu sediul in Insulele Bermude, va raporta o pierdere de 103 milioane de dolari in 2013, in crestere fata de pierderea inregistrata anul trecut, de 87,4 milioane de dolari. Situatia din piata se deterioreaza rapid, analistii estimand in urma cu numai trei luni pierderi de doar 67,2 milioane de dolari pentru Hamilton.

Boom-ul constructiei de cargouri

Numarul cargourilor in exces din Golful Persic s-a majorat cu 7% de la inceputul anului. Surplusul de nave de transport are la baza boom-ul inregistrat in constructie de supertanker-e in 2007 si 2008, cind  tarifele de transport au atins un nivel de 229.000 de dolari. In pofida situatiei grele cu care se confrunta transportatorii in acea regiune, consolidarea cererii pe alte piete i-ar putea ajuta. China, cel mai mare importator de titei si-a majorat capacitatea importata cu 8% in decembrie. De asemenea, analistii estimeaza ca cererea globala de produse petroliere se va majora cu 0,9% in 2013, urmand a ajunge la o capacitate de 90,5 milioane de barili pe zi. Comertul international de pe aceasta piata se va aprecia la randul sau cu 3,8% in acest an, in crestere fata de 2012, cand s-a majorat cu doar 2,8%.

Si comenzile de producere a noi cargouri au fost afectate, rata anuala de crestere a acestora scazand la numai 6,8% in 2012, dupa ce in 2011 aceasta fusese de 13%, iar in 2008 atinsese un record de 47%.

Tag Cloud