Litasco rămâne principalul client al OIl Terminal și în 2023, în pofida embargoului impus importului de țiței și produse petroliere rusești
- Detalii
- Publicat în 05 January 2023
- Scris de Florin Rusu
Litasco, divizia de trading a grupului rus Lukoil, rămâne și în 2023 principalul client al operatorului de stat al terminalului petrolier din Portul Constanța, Oil Terminal, cele două companii semnând un contract pentru întreg anul 2023 de 55,85 milioane lei, mai mare cu 1,55 milioane lei decât cel parafat cu cea mai importantă companie autohtonă de petrol și gaze, OMV Petrom.
Obiectul contractului semnat de Oil Terminal și Litasco este „descărcare țiței din nave maritime și predare la Conpet pentru pompare la rafinărie, descărcare/încărcare benzină, motorină, păcură și produse chimice și petrochimice din/în nave maritime, barje fluviale, vagoane cisternă CF, autocisterne, depozitare țiței și produse petroliere”.
Litasco are sediul în Elveția, și nu în Rusia, precum compania mamă, ceea ce îi facilitează activitatea pe piața europeană.
Contractul de prestări servicii și expediție semnat cu Oil Terminal surprinde însă, începând cu 5 decembrie fiind interzis importul de țiței rusesc pe căi maritime, urmând ca începând cu 5 februarie să fie interzis și cel de produse petroliere (inclusiv benzină și motorină).
Valoarea contractului semnat la începutul anului trecut între cele 2 companii a fost de 54,5 milioane lei, cu 1,35 milioane lei sub cea din acest an. Cu toate acestea, până la finalul trimestrului al treilea, Oil Terminal a raportat că valoarea serviciilor prestate către Litasco, de 54,3 milioane lei, se apropia deja de cea din contract, ceea ce înseamnă că cea de la finalul anului a fost semnificativ superioară celei stabilite la începutul anului.
Cifra de afaceri netă a operatorului s-a majorat cu 33,3%, la 214 milioane lei.
Cantitățile încărcate, descărcate și depozitate de Oil Terminal au crescut cu 32,2%, la peste 6,7 milioane de tone, cele de țiței, majorându-se cu 20%, iar cele de motorină cu 72,3%. Veniturile aferente manipulării motorinei au crescut cel mai mult, de la 68,8 la 107,7 milioane lei.
România importă aproximativ o treime din motorina necesară acoperirii consumului intern. Pe lângă aceasta, Ucraina importă o parte din carburanți, în special diesel, prin România.
Pe lângă contractele de 55,85 milioane lei, respectiv 54,3 milioane lei semnate cu Litasco și OMV Petrom, Oil Terminal a mai parafat la începutul acestui an un contract de 35,5 milioane lei cu Oscar Downstream, inferior celui de 40 milioane lei de anul trecut.
Cele trei companii sunt tradițional cei mai mari clienți ai Oil Terminal, pe primele 3 trimestre ale anului trecut, ele fiind responsabile pentru 68% din veniturile operatorului de stat al terminalului petrolier din Portul Constanța.