Guvernul vrea să instituie regimul de zonă liberă în portul Midia, în beneficiul Rompetrol
- Detalii
- Publicat în 12 March 2015
Guvernul vrea să instituie regimul de zonă liberă în portul Midia, în baza căruia operatorii economici care desfășoară activități în port vor beneficia de facilități vamale la operațiunile de import-export. Printre beneficiarii măsurii se numără Rompetrol Rafinare, care deține în portul Midia cel mai mare terminal maritim de gaz petrol lichefiat (GPL) din ţară, cu o capacitate de stocare de 4.000 mc. Facilitatea de GPL face parte din terminalul petrolier din Dana 9 a portului Midia, aflat în proprietatea Rompetrol Rafinare.
Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern, Executivul va institui regimul de zonă liberă în portul Midia, pe o suprafaţă de teren de 2.337.491,00 mp.
"Digurile de Nord şi de Sud au o lungime totală de 6,97 m iar portul dispune de 14 dane cu o lungime totală a cheului de 2,24 km. În urma lucrărilor de dragaj efectuate, adâncimea apei a crescut la 9 metri la danele 1-4 de descărcare petrol brut, permiţând astfel accesul tancurilor petroliere având pescaj maxim de 8 metri şi 20.000 dwt. În incinta portului s-a finalizat cel mai mare terminal maritim de gaz petrol lichefiat (GPL) din ţară, cu o capacitate de stocare de 4.000 mc, cu potenţial de a deveni unul dintre cele mai importante terminale din piaţa de gaz petrol lichefiat din Europa Centrală şi de Est. Infrastructura portuară a portului permite dezvoltarea unor terminale specializate, care vor duce la creşterea traficului de mărfuri", se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG.
În porturile Constanţa şi Basarabi, unde s-a instituit regimul de zonă liberă, operatorii economici beneficiază de facilităţi vamale, în conformitate cu legislaţia în vigoare, ceea ce a dus la dezvoltarea de noi facilităţi pentru operarea mărfurilor şi, implicit, la creşterea traficului de mărfuri, precizează Guvernul.
"Beneficierea de facilități financiare, în conformitate atât cu normele europene, cât și cu cele interne în vigoare, va face din zona liberă – port Midia o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate", mai spune Executivul.
Bunurile proprietate publică sau privată ce vor face parte din zona liberă Midia vor fi concesionate sau închiriate, iar redevențele și chiriile percepute în baza contractelor încheiate, alături de veniturile rezultate din aplicarea tarifelor de acordare a licențelor de desfășurare a activității, din eliberarea permiselor de acces, comisioane și prestări servicii etc vor constitui venituri proprii ale Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime Constanța” SA, contribuind la creșterea veniturilor acesteia, se mai afirmă în documentul citat.
Regimul de zonă liberă din portul Midia va fi delimitat la nord de primăria comunei Corbu, la sud de Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral și de primăria comunei Năvodari, la est de Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral, iar la vest – de facilitățile portuare ale Rompetrol Rafinare.
Kazahii controlează o treime din piața locală de GPL
Terminalul GPL al Rompetrol Rafinare a fost finalizat în 2010 și gestionează atât livrările de GPL ale companiei pe piața internă, cât și exportul către țări vecine precum Bulgaria, Serbia sau Ungaria. Valoarea totală a investiției s-a ridicat la 3,8 milioane dolari, proiectul făcând parte din strategia Rompetrol de extindere a capacităților de import-export ale rafinăriei Petromidia.
Potrivit Mediafax, Rompetrol estima, în noiembrie anul trecut, că piața GPL din România va termina anul 2014 în creștere cu 5% față de 2013, la 350 milioane dolari.
Rompetrol Gas, din grupul KMG International, a înregistrat în primele şase luni ale anului trecut o creştere de 15% a vânzărilor de GPL, la 138.000 de tone, potrivit datelor transmise Mediafax de către companie. Compania îşi menţinea cea mai mare cotă de piaţă, de 32%, însumând segmentul de retail şi wholesale.
Rompetrol Gas deţine şi operează trei staţii de îmbuteliere a GPL-ului în Năvodari, Arad şi Bacău, cu o capacitate de îmbuteliere totală de 60.000 de tone pe an. Compania administrează şi o reţea de 230 de staţii de distribuţie a GPL-ului auto şi 10.000 de puncte de distribuţie a buteliilor.
Dintre cele 4,69 milioane de autoturisme din România, numărul celor care folosesc GPL trece de 250.000, iar aproximativ 3,32 milioane de maşini pot fi adaptate pentru a funcţiona cu GPL.
KMG International este controlată de compania de stat KazMunayGas din Kazahstan.