NIS Gazprom se pregătește să exporte produse petroliere în Uniunea Europeană, după finalizarea modernizării rafinăriei de la Pancevo
- Detalii
- Publicat în 25 August 2013
Compania sârbă de petrol și gaze Naftna Industrija Srbije AD (NIS), controlată de rușii de la Gazprom, prin intermediul Gazprom Neft, „brațul petrolier” al gigantului rus, a finalizat, vara aceasta, modernizarea rafinăriei de la Pancevo, în urma unei investiții de peste 53 de milioane de euro. În următoarele două luni, NIS va fi în măsură să respecte toate normele europene cu privire la conținutul de biocombustibili din carburanți și, în consecință, va putea să exporte produse petroliere în Uniunea Europeană, inclusiv în România, unde compania deține deja 12 benzinării și vrea să ajungă la un portofoliu de 50 de stații de alimentare până la finalul anului și 120 până în 2015.
„În următoarele două luni, toate normele europene cu privire la producția de biodiesel, respectiv cu privire la conținutul de biocombustibili din carburanți, vor fi îndeplinite. În urma unei investiții de peste 100 de milioane de dinari (875.000 euro), NIS va putea exporta produse petroliere în Uniunea Europeană”, se arată într-un comunicat al companiei.
Rafinăria NIS Gazprom de la Pancevo a trecut și anul trecut printr-un proces de upgradare, în urma căruia unitatea a devenit capabilă să producă combustibili care respectă standardele Euro 5.
„Vara aceasta, compania a finalizat modernizarea terminalului de pe Dunăre și a continuat lucrările de modernizare și la alte terminale de depozitare. În plus, cel mai mare complex de rafinare pentru producția de benzină și componente pentru benzină a fost modernizat. S-a investit pentru reducerea costurilor de producție și pentru creșterea eficienței energetice, inclusiv pentru izolarea termică a 24 de containere”, spun cei de la NIS Gazprom.
Respectarea standardelor de mediu, dar și majorarea producției
Potrivit acestora, în vara aceasta, cei mai mulți bani, respectiv peste 35 de milioane de euro, au fost investiți în finalizarea unui terminal modern de încărcare-descărcare produse petroliere de pe Dunăre, în linie cu cele mai stricte standarde globale.
„Este vorba de o investiție de mediu. Adăugarea unor noi brațe de încărcare și a unui sistem de recuperare a vaporilor vor elimina practic total emisiile de substanțe dăunătoare în aer, sol și apă”, afirmă compania.
Un alt proiect este modernizarea terminalului de încărcare al rafinăriei, care va avea ca rezultat eliminarea oricăror emisii poluante în atmosferă.
NIS Gazprom a mai finalizat modernizarea complexului de rafinare pentru producția de benzină și componente pentru benzină, în urma căreia a crescut siguranța operațională a unității, dar s-au creat și premisele pentru creșterea producției pe anumite segmente, cum ar fi GPL-ul și propilena, a căror producție este estimată să crească cu 29%. Producția de motorină va crește cu 9,7%, mai spun cei de la NIS Gazprom.
Apeluri protecționiste
Pe baza acordului de liber-schimb dintre Serbia și UE, semnat în 2010, începând cu anul acesta, Serbia poate exporta țiței și produse petroliere în statele comunitare fără restricții, tarife și taxe vamale. Ceea ce a stârnit nemulțumiri și apeluri protecționiste din partea unor petroliști europeni, inclusiv din România, cum ar fi Rompetrol, aceștia temându-se că cei de la NIS, controlați de Gazprom, și-ar putea permite prețuri de vânzare semnificativ mai competitive, ca urmare a faptului că au costuri mai mici, nefiind încă nevoiți să respecte normele comunitare în materie de tehnologie și protecție a mediului.
Astfel, în martie, la o întâlnire cu ministrul Economiei, Varujan Vosganian, reprezentanţii Rompetrol au ridicat problema lipsei de restricţii pentru importul pe piaţa românească de produse petroliere din Republica Serbia, urmare a aplicării prevederilor Acordului de comerţ încheiat între UE şi această ţară, care ar putea afecta afacerile altor companii de profil din zona Balcanilor.
„Din informaţiile oferite de reprezentanţii Rompetrol, ţiţeiul şi produsele petroliere provenite din Serbia ar putea intra pe piaţa românească în luna aprilie sau mai 2013,. cu preţuri mult mai mici, din cauza preţurilor şi costurilor reduse practicate în ţara vecină. Potrivit Rompetrol, cele mai afectate ţări ar fi, pe lângă România, Slovenia şi Bulgaria”, se arăta într-un comunicat al ministerului.
Ministrul Vosganian a explicat faptul că problema preţurilor mici ale produselor provenite din afara Uniunii Europene se află deja în dezbaterea Comisiei Europene, în cadrul Consiliului Competitivitate, existând deja unele propuneri în sensul fixării de preţuri minime de intrare în spaţiul UE a produselor din afara Uniunii, în care să fie incluse costuri ca şi cum acestea ar fi fabricate în UE, costuri legate de mediu sau alte cerinţe de natură tehnologică. Demnitarul român a mai spus că va discuta problema ridicată de Rompetrol şi cu alte companii de profil de pe piaţa românească pentru ca, ulterior, să existe un punct de vedere comun spre a fi prezentat Comisiei Europene.
„Ministrul Vosganian a semnalat, însă, reprezentanţilor Rompetrol că ar putea apărea o reacţie favorabilă a opiniei publice, în general, faţă de preţurile mai mici practicate de companiile sârbeşti. Varujan Vosganian a mai spus că va solicita şi o întâlnire pe această temă cu omologii săi din Slovenia şi Bulgaria”, se mai preciza în comunicat.