Criză de platforme de foraj în Marea Neagră: lucrări întârziate pe trei concesiuni offshore, din cauza lipsei utilajelor
- Detalii
- Publicat în 20 June 2014
Companiile de petrol și gaze deținătoare a trei concesiuni offshore de hidrocarburi din Marea Neagră au solicitat Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM) prelungirea cu un an și jumătate a perioadelor de explorare prevăzute în acordurile petroliere semnate cu Guvernul României, motivând că nu reușesc să găsească în timp util utilajele necesare efectuării lucrărilor de foraj. Potrivit concesionarilor, compania românească Grup Servicii Petroliere (GSP) este singura care deține și operează o flotă proprie de platforme de foraj marin în Marea Neagră, având și experiența necesară executării unor astfel de servicii, iar în prezent utilajele GSP fie sunt angajate în alte contracte, în alte regiuni, fie sunt supuse unor lucrări de modernizare. Unul dintre aceste contracte este cel derulat cu Gazprom Neft, în Marea Barents, în apele teritoriale arctice ale Rusiei.
Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, concesionarii perimetrului offshore de hidrocarburi Luceafărul din Marea Neagră, Petro Ventures (50% din drepturi) și Midia Resources (50%) au solicitat ANRM, în februarie anul acesta, prelungirea cu un an și jumătate a perioadei de explorare prevăzute în acordul petrolier, ca urmare a faptului că programul de lucrări de prospecțiuni seismice nu a putut fi finalizat în intervalul prevăzut în acord.
"În Marea Neagră, navele specializate în efectuarea unor astfel de lucrări au fost disponibile doar în perioada de iarnă, astfel încât operațiunile 2D au trebuit realizate în luna noiembrie 2012, iar cele 3D în luna decembrie 2013, afectându-se astfel termenele ulterioare pentru executarea celorlalte lucrări", se spune în nota de fundamentare a proiectului de HG.
O platformă străină ar costa prea mult
În plus, se afirmă în document, analiza preliminară a datelor seismice 3D achiziționate în decembrie 2013 a impus efectuarea unor lucrări suplimentare, astfel încât alegerea amplasamentului final al sondei de explorare se va face în ianuarie 2015, iar operațiunile de planificare și pregătire a forajului sondei, inclusiv obținerea avizelor și aprobărilor prevăzute de lege, vor dura până în luna aprilie 2015.
"În ceea ce privește disponibilitatea unei platforme de foraj pentru săparea acestei sonde începând cu luna aprilie 2015, din demersurile întreprinse de titular a rezultat că există doar 2 platforme disponibile, și anume instalațiile românești GSP Prometeu şi GSP Uranus, urmând a se identifica împreună cu firma Grup Servicii Petroliere Constanța o fereastră în programul de angajamente asumat de aceasta firmă pentru a permite forajul sondei de explorare în perimetrul Luceafărul în anul 2015", se afirmă în documentul citat .
Concesionarii perimetrului Luceafărul mai spun că a fost analizată și posibilitatea de a se aduce încă o platformă în Marea Neagră, pentru o singură sondă de explorare, dar acest lucru nu este posibil, deoarece contractorii de foraj cer un angajament pe termen lung, iar cheltuielile pentru mobilizarea şi demobilizarea unei platforme de foraj în Marea Neagră sunt foarte mari.
Acest lucru este recunoscut și de către ANRM, în fundamentarea decizie sale de aprobare a cererii Petro Ventures și Midia Resources, Agenția arătând că "este cunoscut faptul că platformele de foraj românești aparținând companiei GSP sunt foarte solicitate în Marea Neagră, iar aducerea unei platforme străine implică costuri foarte mari pentru titular, fiind așadar necesară o anumită flexibilitate cu privire la data începerii forajului sondei de explorare în perimetrul Luceafărul, astfel încât acesta să poată fi asigurat în anul 2015, în condiții economice acceptabile, cu o platformă românească".
Lucrări de modernizare absolut necesare
Cu o problemă similară se confruntă concesionarii perimetrului Muridava, respectiv Petroceltic (40%), Midia Resources (40%) și Petromar Resources (20%), care au cerut la rândul lor ANRM prelungirea cu un an și jumătate a fazei de explorare prevăzute de acordul petrolier.
Forajul unei sonde de explorare pe petrimetrul Muridava era prevăzut a se face cu platforma de foraj marin GSP Prometeu, aparținând GSP, însă, în urma analizei datelor și parametrilor de foraj rezultați în urma forării de către același utilaj a altei sonde marine, s-a ajuns la concluzia că obținerea parametrilor de foraj corespunzători, necesari pentru eliminarea riscurilor tehnice și tehnologice, impune efectuarea unui amplu proces de modernizare a platformei GSP Prometeu, presupunând modificări structurale la principalele sisteme ale platformei, precum și înlocuirea unor componente-cheie.
Durata lucrărilor de modernizare, efectuate în Portul Constanța, este estimată la 4 luni. În plus, spun concesionarii, datele seismice achiziționate arată că structura geologică a perimetrului este mult mai complicată decât se presupunea inițial, astfel încât sunt necesare lucrări suplimentare pentru o mai bună înțelegere a acestora. Din acest motiv, concesionarii au cerut, tot în februarie anul acesta, prelungirea cu un an și jumătate a perioadei de explorare.
"Precizăm că, în pofida eforturilor depuse în ultimele nouă luni de către Petroceltic, în calitate de operator pentru perimetrul Muridava, împreună cu contractorul de foraj GSP Constanța, a fost imposibilă găsirea unei platforme de foraj de tip jack-up corespunzătoare, fie din cele aflate în patrimoniul GSP, fie prin contractare pe piața internațională, care să înlocuiască platforma GSP Prometeu, singura soluție fiind așadar modernizarea acesteia", se precizează în nota de fundamentare a proiectului de HG prin care ANRM propune acceptarea solicitării de prelungire a perioadei de explorare pentru concesiunea Muridava.
Și pe uscat apar fel și fel de probleme
Argumente identice pentru solicitarea către ANRM a prelungirii cu un an și jumătate a fazei de explorare au adus, de asemenea în februarie 2014, și concesionarii perimetrului Est Cobălcescu – Petroceltic (40%), Beach Petroleum (30%) și Petromar Resources (30%).
Și concesionarii onshore se confruntă cu întârzieri. Guvernul se pregătește să aprobe prelungirea cu 2 până la 3 ani a fazelor de explorare pentru un număr de cinci concesiuni de hidrocarburi care vizează zăcăminte mature, din cauza întârzierii masive a lucrărilor derulate de titularii respectivelor acorduri petroliere.
Motivele de întârziere invocate de concesionari merg de la suspiciunea localnicilor și a autorităților locale privind presupusele intenții ale companiilor de a exploata gaze de șist prin fracturare hidraulică la dificultăți în preluarea perimetrelor de la foștii titulari de concesiuni, insuficiența și slaba calitate a datelor de prospectare și explorare cu privire la aceste perimetre, precum și restricțiile legale în legătură cu scoaterea din circuitul agricol a pajiștilor.
Contract cu Gazprom Neft
Compania Grup Servicii Petroliere (GSP), controlată de omul de afaceri Gabriel Comănescu, oferă servicii offshore pentru companii de petrol și gaze şi a lucrat pentru giganţi mondiali precum Gazprom, E.ON, BASF, PEMEX sau OMV. În acest moment, navele şi platformele GSP lucrează în Marea Neagră, Marea Nordului, Golful Mexic și Oceanul Arctic.
Marți, 17 iunie, platforma maritimă GSP Saturn, aparținând GSP, a ajuns la o locație de foraj din Marea Penchora, din sud-estul Mării Barents din Arctica, pe platforma continentală a Federației Ruse, la 75 de kilometri de coastele rusești.
GSP Saturn va demara forajul unei sonde de explorare la câmpul petrolier Dolginskoye, având un contract pe doi ani semnat cu Gazprom Neft, brațul petrolier al gigantului rus Gazprom, se arată într-un comunicat al GSP. Anterior, GSP Saturn a lucrat pentru Wintershall în Marea Nordului, după care a traversat o perioadă extinsă de pregătire pentru contractul cu Gazprom Neft din Arctica.
Câmpul Dolginskoye este situat în centrul Mării Pechora din Marea Barents, fiind descoperit în 1999. Adâncimea apei variază între 35 şi 55 de metri. Platforma de foraj a GSP va săpa trei puţuri în respectivul câmp, pentru a scoate la suprafaţă petrol, rezervele de țiței ale câmpului fiind estimate la 200 de milioane de tone.
Au mai lucrat cu rușii
Conducta submarină a fost instalată în sectorul platformei continentale ruse din nord-estul Mării Negre, pe traseul Dzhubga-Lazarevskoe-Sochi, la o distanţă de 4,5 km de ţărm, ea urmând să asigure dezvoltarea regiunii Krasnodar şi resursele energetice necesare Jocurilor Olimpice de Iarnă care vor avea loc în 2014 la Sochi.
Lucrările au vizat şi conectarea conductei submarine la conducta principală de gaz intercontinentală Rusia-Turcia, din zona oraşului Gorsky, dar şi aducerea sa pe uscat în cinci puncte, dintre care Dzhubga, Novomikhailovskoye, Tuapse şi Kudepsta.