GSP ia bani de la Piraeus pe creanţele faţă de Petrom
- Detalii
- Publicat în 14 May 2014
Înainte de a-şi cumpăra şi a inaugura a şaptea platformă, adusă doar pentru a fora în Marea Neagră, compania Grup Servicii Petroliere a miliardarului Gabriel Comănescu şi-a asigurat încă din anul 2013 un contract cu OMV Petrom. Şi până să încaseze banii pentru foraj pentru care a semnat cu OMV Petrom, bani despre care vom vorbi în cele ce urmează, GSP a făcut o cesiune de creanţe cu Piraeus, conform informaţiilor deţinute de Energy Report.
Luna trecută, la doar câteva săptămâni după aducerea platformei Uranus care va fora pentru Petrom în Marea Neagră, GSP a hotărât să contracteze o linie de finanţare de tip revolving, cu destinaţia de scontare fără recurs a facturilor emise faţă de compania controlată de austrieci. Pentru aceasta, compania miliardarului de la malul mării a semnat cu Piraeus un contract de cesiune de creanţă. Respectivul contract are ca obiect cesiunea creanţelor şi drepturilor de încasare rezultate dintr-un contract de servicii semnat în anul 2013 cu OMV Petrom pentru Uranus, în sumă de până la 13,4 milioane de lei, pe o perioadă de 12 luni.
La această cesiune se adaugă emiterea şi punerea la dispoziţia Piraeus de către GSP a unui bilet la ordin în alb, cu menţiunea fără protest. Biletul respectiv poate fi completat de bancă doar dacă GSP este în culpă faţă de Petrom şi doar legat de facturile scontate.
Platforma Uranus, inaugurată în martie, care a necesitat o investiţie totală de 44 milioane de dolari (aproape 30 milioane de dolari împrumutaţi de la EximBank), forează pentru Petrom în Marea Neagră la nici doi ani după ce platforma Prometeu a GSP (şi fostă a Petrom), semna tot cu Petrom.
Platforma de foraj a fost adusă din şantierul Lamjana din Croaţia. Prima etapă de proiect s-a desfăşurat în Croaţia şi a cuprins lucrări de pregătire pentru transport. În aceasta etapă s-au efectuat şi operaţiunile de scurtare a picioarelor platformei de la 135 la 105 metri pentru ca sub-traversarea podurilor din strâmtoarea Bosfor să se facă în condiţii de siguranţă a traficului.
Uranus va fi utilizată doar în Marea Neagră. Asta pentru că este foarte mare şi ar fi greu şi costisitor să fie transportată din nou prin Strâmtoarea Bosfor (în plus, ar trebui iar să i se taie picioarele şi să fie sudate la loc).
Uranus este o platformă autoridicatoare cu trei picioare, de tip Marathon Le Tourneau clasa 116-C, capabilă să opereze în ape cu adâncimi de 100 m. Poate să atingă adâncimea maximă de foraj de 9.000 m. Platforma a fost construită în şantierul naval MLT Singapore şi a fost dată în exploatare în 1 ianuarie 1980.
Pe lângă planul privind achiziţiile de noi platforme, renumita companie românească de foraj a achiziţionat de curând şi una dintre cele mai frumoase clădiri de birouri din Constanţa, aşa cum scria în exclusivitate Energy Report. Este vorba despre Constanţa Business Center, în care au avut sediu Raiffeisen, Banca Agricolă şi care în prezent găzduieşte şi sediul sucursalei din Constanţa a Băncii Naţionale a României.