Compania care promitea revoluționarea pieței mașinilor electrice, prin eliminarea procesului de încărcare a bateriilor, a falimentat, spre dezamăgirea Renault
- Detalii
- Publicat în 27 May 2013
- Scris de Florin Rusu
Autovehiculele electrice au primit o nouă lovitură săptămâna trecută, odată cu solicitarea de intrare în faliment a Better Place Ltd., companie care promitea revoluționarea tehnologiei de încărcare a bateriilor acestor mașini. Anunțul de duminică al companiei israeliene a fost motivat de insuccesul comercial al tehnologiei pusă la punct în parteneriat cu francezii de la Renault, prin care alimentarea se efectua prin schimbarea bateriei și nu prin alimentare, care dura mult prea mult.
Colapsul financiar al Better Place, deținută de conglomeratul de transport Israel Corp, este o lovitură pentru Renault și pentru directorul executiv al companiei, Carlos Ghosn, care a militat pentru adoptarea acestei tehnologii în strategia sa ambițioasă, în care a investit peste 4 miliarde de euro, de a impune pe piață vehiculele electrice produse de compania franceză.
Schimbarea bateriei, și nu încărcarea acesteia
Fondată de către antreprenorul israelian Shai Agassi în 2007, Better Place a dezvoltat un sistem în care proprietarii de mașini electrice ar fi putut scăpa de principala problemă cu cafe se confruntă: durata mare de încărcare a acumulatorilor. Astfel, aceștia puteau, într-o rețea de stații din Israel, să nu-și mai aștepte încărcarea bateriei ci să o înlocuiască direct cu alta deja încărcată, în același timp în care ar fi umplut rezervorul unei mașini pe benzină sau pe motorină.
850 de milioane de dolari, pentru revoluționarea masinii electrice
În urma prezentării tehnologiei care urma să revoluționeze piața, Better Place a reușit să strângă de pe piețele financiare aproximativ 850 de milioane de dolari de la investitori precum HSBC Holdings, General Electric Co, Lazard Asset Management, Morgan Stanley, VantagePoint Capital Partners sau Israel Corp. Primele mașini echipate cu tehnologie Better Place au fost Renault Fluence ZE Sedan.
Tehnologia care se anunța revoluționară l-a făcut faimos pe Agassi, care în 2009 a fost numit unul dintre cei mai influenți oameni ai anului de revista Time, în timp ce președintele israelian Shimon Peres s-a mândrit public de multe ori cu acest proiect, considerându-l un pas către obținerea independenței energetice de către statul israelian.
La sfârșitul anului 2012, Better Place a anunțat că nu a vândut numărul programat de mașini electrice și a spus că va căuta un investitor suplimentar. Aproximativ în același timp, Agassi a părăsit compania. Succesorul său, Evan Thornley, a demisionat după două luni. Iar CEO-ul Renault, Carlos Ghosn a declarat recent că Fluence va rămâne singura mașină produsă de francezi care va adopta modelul de schimbare a bateriilor inventat de israelieni, de acum încolo Renault revenind la vechea tehnologie cu baterii reîncărcabile.
Abonament pentru schimbarea bateriei
Potrivit Wall Street Journal, problemele Better Place au fost numărul redus al stațiilor - doar câteva zeci de stații de baterii schimbabile în Israel și Danemarca (compania a abandonat proiectele din SUA și Australia), și faptul că modelul Sedan Fluence special adaptat era prea mare, având în vedere preferința de mașini mici a consumatorilor locali. În plus, tehnologia israelienilor nu a putut fi adaptată și altor autovehicule, produse de alți producători auto.
Și modul de plată a fost unul inedit, conceput de Agassi precum un abonamant de telefonie mobilă. Clienții achitau o taxă în funcție de numărul de kilometri pe care le conduceau. Inițial, Better Place a comandat 100.000 de mașini de la Renault, dar producătorul auto a reușit să vândă doar aproximativ 2.500.