Vânzările MOL în România, în scădere, după creșterile și veniturile record raportate anul trecut
- Detalii
- Publicat în 09 May 2022
- Scris de Florin Rusu
Vânzările de carburanți ale grupului maghiar MOL în România au scăzut în primul trimestru al acestui an cu 5 milioane tone față de același trimestru al anului trecut, an în care compania a înregistrat vânzări și venituri record pe piața română.
În 2021, MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company (MOL PLC) a raportat cele mai mari creșteri procentuale de venituri de pe piața din România, de 196,3 milioane euro sau 67,65%, acestea crescând de la 109,68 miliarde forinți (290,2 milioane euro) la 183,85 miliarde forinți (486,5 milioane euro).
Comparativ, creșterea vânzărilor MOL PLC pe piața maghiară a fost de doar 52,6%, de la 2,62 miliarde euro la 4 miliarde euro, iar la nivelul întregului glob, de 49,8%, de la 3,85 miliarde euro la 5,77 miliarde euro.
Grupul maghiar MOL a înregistrat anul trecut un volum record de vânzări de carburanți în România, cu aproximativ 5% superior recordului istoric precedent, înregistrat în 2019. Explicație: pe lângă aprecierea cererii ca urmare a revenirii economice, cea mai mare rafinărie autohtonă, Petromidia, operată de Rompetrol, a fost închisă în trimestrul al treilea, trimestrul cu cele mai mari vânzări din istoria grupului MOL în România, în urma exploziei de la începutul lunii iulie.
MOL are o cotă de piață de aproximativ 20%, fiind al treilea jucător de pe piața de carburanți autohtonă, deținând 244 de stații de comercializare a carburanților.
În primul trimestru al acestui an, însă, vânzările de carburanți ale grupului maghiar s-au redus considerabil, cu o mie tone la benzină și 4 mii tone la motorină comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Comparativ cu ultimul trimestru al anului trecut, micșorarea vânzărilor MOL a fost și mai importantă, cu 14 mii tone la benzină și 41 mii tone la motorină.
În primele 3 luni ale acestui an, MOL a vândut în România 37 mii tone de benzină și 128 mii tone de motorină, cifre mai apropiate de cele din primele 2 trimestre ale anului 2020, când cererea a fost distrusă de carantinarea economiilor europene.
O posibilă explicație a scăderii vânzărilor din România ar putea fi scăderea cererii autohtone ca urmare a creșterii galopante a prețurilor pe piața autohtonă, cât și creșterea cererii de pe piața maghiară, rezultat al plafonării prețurilor de către guvernul de la Budapesta.
De altfel, Ungaria se confruntă, ca urmare a plafonării prețurilor, cu un “turism al șoferilor”, în căutare de carburanți mai ieftini.
Grupul MOL a înregistrat în primul trimestru al acestui an un profit operațional de 833 milioane de dolari, în scădere cu 6% comparativ cu trimestrul anterior.
Rezultatul operațional al segmentului Upstream s-a dublat comparativ cu perioada similară a anului trecut, atingând valoarea de 504 milioane de dolari, pe fondul creșterii prețului petrolului și a prețurilor ridicate de pe piața gazelor naturale.
Rezultatul operaţional al segmentului Downstream, în schimb, s-a menținut la același nivel ca și anul trecut, la 254 milioane de dolari. Rezultatul a fost influențat de volatilitatea contextului macroeconomic și de plafonarea prețurilor din Ungaria.