Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu11212024

Last updateSun, 17 Nov 2024 1pm

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Motorina MOL: Vânzări record de carburanţi în România. Maghiarii au profitat de reviziile rafinăriilor concurenţei

MOL: Vânzări record de carburanţi în România. Maghiarii au profitat de reviziile rafinăriilor concurenţei

Grupul maghiar MOL a înregistrat, în primele trei trimestre ale acestui an, un volum record de vânzări de carburanţi în benzinăriile din România pentru această perioadă a anului, de 583 mii tone, cu o mie de tone superior recordului istoric precedent, înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2021, în pofida reducerii numărului de staţii de la 255 (la finalul anului 2022, 244 la finalul anului 2021) la 242.

Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, grupul maghiar a vânzut în benzinăriile din România un volum de carburanţi mai mare cu 9,4%, continuând evoluţia pozitivă din primul trimestru al anului, când şi-a majorat cu 5% vânzările de carburanţi în România comparativ cu perioada similară a anului trecut, şi din trimestrul al doilea, în care a înregistrat o creştere de 19,5%, de la 164 la 196 mii tone carburanţi vânduţi în benzinăriile autohtone.

Rezultatul este surprinzător, cu atât mai mult cu cât în 2022 MOL a avut cele mai reduse vânzări de carburanţi din ultimii ani în România, cu excepţia celui pandemic, în pofida creşterii numărului de staţii operate şi a majorării cererii interne. Vânzările de motorină ale grupului maghiar au scăzut în 2022 cu 30 mii tone sau 5%, la 562 mii tone, iar cele de benzină, cu 11 mii tone sau 6,2%, la 166 mii tone comparativ cu anul precedent, în care înregistrase un volum record al vânzărilor în România. În 2021, grupul MOL şi-a crescut vânzările de benzină cu 17,2%, iar pe cele de motorină, cu 13,6% faţă de cele din 2020, ajungând la un volum de 177 mii tone de benzină, respectiv 592 mii tone motorină.

Comparativ, vânzările de retail (din benzinării) ale liderului pieţei, OMV Petrom au crescut cu 1%, la 2,29 milioane tone, în primele 9 luni ale anului, sprijinite de creşterea cererii. Cu toate acestea, volumul vânzărilor totale de produse rafinate exceptând vânzările cu amănuntul a scăzut cu 3%, reflectând disponibilitatea limitată a produselor ca urmare a reviziei rafinăriei Petrobrazi din trimestrul al doilea.

Totuşi, creşterea de 1% a vânzărilor OMV Petrom s-a situat sub cea a cererii totale interne, estimată de companie la 5%, ceea ce a permis MOL să profite de revizia prin care a trecut Petrobrazi în trimestrul al doilea al anului, dar şi de nefuncţionarea Petromidia (rafinărie deţinută de celălalt mare concurent, Rompetrol) la capacitate maximă în urma unui incident şi să-şi mărească propria cotă de piaţă.

În plus, în prezent, se află în revizie rafinăria Petrotel, deţinută de gigantul rus Lukoil.

Grupul maghiar MOL a anunţat rezultate financiare în scădere cu 33% în trimestrul al treilea faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de 976 milioane dolari în T3 2023. Taxele guvernamentale rămân la un nivel semnificativ în totalul rezultatelor şi reprezintă jumătate din veniturile operaţionale din primele trei trimestre ale anului 2023, incluzând o nouă taxă pe CO2 introdusă în Ungaria retroactiv de la 1 ianuarie 2023.

Segmentele Downstream şi Upstream au rămas sub presiune din cauza condiţiilor de piaţă, atenuate de rezultatele solide obţinute de segmentul Consumer Services. Ca urmare, în primele 3 trimestre, EBITDA a ajuns la 2,1 miliarde dolari, ceea ce a permis MOL să îşi majoreze estimareapentru întregul an 2023 la aproximativ 2,8 miliarde dolari, de la ţinta anterioară de 2,5 miliarde dolari.

„Sunt mândru că am reuşit să menţinem performanţe bune în ciuda mediului de reglementare dificil şi a presiunilor de pe piaţă. În acest trimestru am reuşit să atenuăm impactul condiţiilor externe negative prin îmbunătăţirea marjelor din sectorul de rafinare şi datorită cererii robuste pentru produsele noastre de combustibil. În acest context, suntem în poziţia de a majora previziunile noastre referitoare la rezultatul EBITDA, deoarece rămânem optimişti că modelul nostru de afaceri integrat şi rezilient în context de criză, alături de operaţiunile eficiente, vor contrabalansa condiţiile volatile de pe piaţă şi de reglementare. De asemenea, ne angajăm să ne continuăm procesul de transformare şi să ne ridicăm la înălţimea aşteptărilor în ceea ce priveşte rolul nostru în securitatea aprovizionării în regiunea Europei Centrale şi de Est.", a declarat Zsolt Hernádi, CEO şi Chairman al MOL.

Tag Cloud