Nabucco plusează în competiția cu TAP și deschide procedura de rezervare a capacității de transport a gazoductului. Primele oferte angajante sunt așteptate în T3 2013
- Detalii
- Publicat în 08 May 2013
Corporația de proiect care urmează să construiască gazoductul Nabucco, Nabucco Pipeline, a lansat, marți, procedura “Open Season” de rezervare a capacității de transport gaze naturale a gazoductului Nabucco de către companiile interesate. Prima fază a procedurii este programată să se finalizeze până la sfârșitul celui de-al doilea trimestru al acestui an, iar cea de-a doua, care presupune înaintarea de oferte angajante de către transportatori, este prevăzută pentru trimestrul al treilea din 2013.
Prima fază a procedurii “Open Season” le oferă potenţialilor transportatori posibilitatea de a-şi exprima interesul în rezervarea capacităţii conductei, precum şi de a cere acces la documentele procedurii, ulterior putând depune oferte neangajante de rezervare de capacitate, se arată într-un comunicat al Nabucco.
Documentele „Open Season” includ detalii despre procedură, formularul acordului de transport al gazelor şi codul de reţea aferent, stabilind termenii şi condiţiile propuse de transportator pentru serviciile de transport prin conducta Nabucco.
“Pe măsură ce continuă dezvoltarea proiectului Nabucco, suntem încântaţi să putem anunţa atingerea acestei etape extrem de semnificative. Odată construită, conducta Nabucco va oferi producătorilor şi transportatorilor acces la pieţe aflate în creştere din Europa Centrală şi de Sud-Est, precum şi un acces sporit la Terminalul Central European de Gaze Naturale de la Baumgarten. Procedura de tip «Open Season» se va desfăşura conform principiilor liberului acces şi diversificării aprovizionării”, a declara CEO-ul Nabucco Gas Pipeline International GmbH, Reinhard Mitschek.
Prima fază a procesului “Open Season” este prevăzută pentru finalizare până la sfârşitul celui de-al doilea trimestru al acestui an. După încheierea cu succes a acestei etape, transportatorii vor fi invitaţi să transmită oferte angajante. Începerea etapei ofertelor angajante este prevăzută pentru trimestrul al treilea al anului 2013.
“Propunerile făcute de companie sunt extrem de competitive şi atractive din punct de vedere comercial. Pe baza discuţiilor aflate în desfăşurare cu producători şi transportatori, avem motive să fim încrezători în ceea ce priveşte nivelul crescut de interes în această fază a procesului Open Season. Procesul Open Season va beneficia de cele mai înalte standarde de transparenţă garantând în acelaşi timp faptul că schimbul de informaţii cu potenţialii transportatori va fi tratat în condiţii de confidenţialitate”, a spus și directorul financiar al Nabucco Pipeline, Frank Siebert.
Nabucco Pipeline precizează că, pentru a asigura un anumit nivel de flexibilitate, îşi rezervă dreptul de a extinde sau modifica în alte moduri calendarul prevăzut pentru procesul Open Season.
TAP e mai puțin dependent de state și guverne
Azerbaidjanul va decide care dintre cele două proiecte de gazoducte aflate în competiție, Nabucco și Trans Adriatic Pipeline (TAP), va căștiga acces la zăcămintele de gaze naturale de la Shah Deniz, în vederea exportului spre Europa, pe criterii comerciale, a declarat, recent, ministrul azer al Industriei și Energiei, Natik Aliyev.
„Evaluăm cele două proiecte pe baza mai multor critterii, dar principalul este acum cel comercial. Proiectele trebuie să fie profitabile, pentru a-și acoperi costurile de capital. Este foarte important ca partenerii străini să se prezinte cu cele mai eficiente oferte din punct de vedere comercial”, a spus Aliyev.
Consorțiul de companii de petrol și gaze care dezvoltă zăcămintele de la Shah Deniz este format din BP, Statoil, Socar și Total. Statoil, compania petrolieră controlată de statul norvegian, este partener strategic și la TAP, alături de germanii de la E.ON Ruhrgas și de elvețienii de la Axpo Holding.
Consorțiul va decide între Nabucco și TAP până la finalul lunii iunie a acestui an.
Analiștii sunt de părere că Nabucco ar fi mai eficient decât TAP în aprovizionarea cu gaze naturale a statelor din centrul și sud-estul Europei cele mai dependente de importurile din Rusia. Pe de altă parte, avantajul TAP, grație structurii sale de acționariat, este mai puțin dependentă de companii de stat și, deci, de decizii politice.
Autoritățile europene sunt prinse la mijloc
Producția la Shah Deniz va începe în 2018 sau 2019 și se estimează că va ajunge la 16 miliarde de metri cubi de gaze pe an, din care 10 sunt rezervați pentru Europa, iar 6 pentru Turcia.
Nabucco West va face conexiunea cu Trans Anatolian Pipline (TANAP), la graniţa turco-bulgară, tranzitând Bulgaria, România şi Ungaria, până la terminalul central-european de gaze de la Baumgarten, Austria. Prin Baumgarten, gazele furnizate prin Nabucco pot fi transportate către peste 500 de milioane de clienţi din toată Europa.
TAP va face legătura dintre Turcia și sudul Italiei, prin Grecia și Albania, urmând să aibă o capacitate inițială de transport de 10 miliarde de metri cubi pe an. Ambele gazoducte au în plan majorarea capacităților până la 20 de miliarde de metri cubi.
Comisarul european pentru Energie, Gunther Oettinger, a scris recent o scrisoare Înaltului Reprezentant pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate al UE, Catherine Ashton, în care sublinia că autoritățile de la Bruxelles trebuie să evite să discute public despre atuurile celor două proiecte de gazoducte și să facă comparații între ele.
Pe de altă parte, pe 22 mai este programat un summit energetic european și este greu de imaginat că liderii UE nu vor aborda și subiecte legate de cele două gazoducte.
OMV – responsabil pentru o treime din Nabucco
Austriecii de la OMV AG, compania-mamă a Petrom, au cumpărat, în martie, participația de 16,67% din acțiuni a firmei germane de utilitați RWE la Nabucco Pipeline, devenind astfel principalul acționar al acesteia, cu 33,34% din capital. Ceilalți acționari ai Nabucco Pipeline sunt ungurii de la MOL, turcii de la Botas, compania bulgară Bulgargas și Transgaz din România.
Un purtătorul de cuvânt al OMV a spus că „este destul de cert că nu aceasta va fi structura finală a acționariatului Nabucco”. Nu este clar dacă sensul exprimării a fost acela că ar urma să fie atrași noi acționari în proiect sau că participațiile la acesta vor fi redistribuite între actualii acționari.
Retragerea celor de la RWE este ultima lovitură primită de proiectul Nabucco, proiect care viza, inițial, construirea unui gazoduct cu o lungime de 3.900 de kilometri, prin care să fie aduse în Europa Centrală gaze naturale din bazinul Caspic, comentează Europa Liberă.
Proiectul, sprijinit de autoritățile europene de la Bruxelles, a întâmpinat dificultăți în a-i convinge pe potențialii furnizori de gaze naturale din Azerbaidjan, Turkmenistan, Irak și Kazahstan să semneze contracte de livrare, iar costurile estimate de construcție a gazoductului au fost permanent revizuite în urcare, ajungând până la 12 miliarde de dolari.
În consecință, acționarii și-au restrâns ambițiile și au convenit să construiască un gazoduct mai scurt, Nabucco West, de la granița vestică a Turciei până în Austria, cu o capacitate de transport între 10 și 23 de miliarde de metri cubi, sensibil mai redusă față de ținta inițială, de circa 30 de miliarde de metri cubi.
Decizia RWE de a se retrage din proiectul Nabucco periclitează și participarea Turkmenistanului ca potențial furnizor pentru gazoduct, dat fiind că firma germană este una dintre foarte puținele companii europene care desfășoară activități de petrol și gaze în sectorul turkmen al bazinului Caspic.