Trebuie crescute tarifele de distribuţie gaze pentru ca afacerea E.On din România să fie sustenabilă, sugerează directorul companiei
- Detalii
- Publicat în 08 April 2014
România are printre cele mai precare reţele electrice şi de gaze din Uniunea Europeană astfel că este foarte important ca E.On să continue programul de investiţii în reţele la care s-a angajat, iar pentru aceasta şi pentru ca afacerea să fie sustenabilă, printre altele, trebuie revizuite tarifele de distribuţie, susţinea astăzi Frank Hajdinjak, director general E.On România, într-o conferinţă de presă. E.On a avut afaceri mai mici cu 10% în 2013 în România, după ce a comercializat cu 13% mai puţine energie electrică şi gaze decât în anul 2012.
Trebuie să subliniem încă de la început că nu vorbim aici de o piaţă liberă în privinţa tarifelor. Aceste tarife de distribuţie, împreună cu cele de transport sau înmagazinare sunt trimise spre aprobare la ANRE.
Directorul general E.On România spune că o creştere a tarifelor nu se va reflecta neapărat într-o îmbunătăţire a rezultatelor finale ale companiei. Acesta este un lucru neplăcut. Tot neplăcut este şi că majorarea tarifelor de distribuţie se va reflecta, fie şi în mică măsură, într-o înrăutăţire a rezultatelor finale din... buzunarele consumatorului. La fel de adevărat e însă că pentru calitatea precară a reţelelor, care nu poate fi îmbunătăţită total în câţiva ani, nu are nicio vină E.On.
Companiile E.ON din România informează că au investit, în total, anul trecut, circa 369 milioane de lei (83 milioane de euro) în special în modernizarea reţelelor de distribuţie a gazelor naturale şi energiei electrice. Pentru 2014 sunt bugetate investiţii de 406 milioane de lei (aproximativ 95 milioane de euro), sumele fiind direcţionate cu prioritate către proiectele de modernizare a reţelelor de distribuţie.
“Pentru acest an, ne-am propus cel mai ambiţios plan de investiţii din ultimii nouă ani. Deşi există unele probleme, cum ar fi cele legate de introducerea unor taxe şi recunoaşterea unor costuri, în urma dialogului cu autorităţile am reuşit să identificăm soluţii de echilibru, astfel că sperăm să putem evita pe cât posibil un eventual risc de a reduce investiţiile”, a declarat Frank Hajdinjak.
Cu autobuzul gol
Într-o anumită măsură, situaţa costurilor distribuţiei de gaze din România se poate aseamăna cu situaţia ipotetică în care preţul unui bilet de autobuz ar fi mai mare când autobuzul e mai gol. Asta pentru ca şoferul să-şi acopere costurile cu motorina (cam aceleaşi cu autobuzul mai gol sau mai plin) şi să obţină şi profit indiferent de numărul de persoane transportate. Iar consumatorii de gaze sunt deseori în situaţia de a nu avea de ales decât... autobuzul.
Lăsând parabola la o parte, să revenim la ceea ce declară directorul E.On, care aminteşte că în România, asemeni multor altor ţări, “reţeaua noastră trebuie să funcţioneze indiferent de volumul transportat, dar costurile pe reţea sunt la fel. Dacă scade volumul, costurile pe metru cub transportat cresc”.
Volumele de gaze naturale şi electricitate comercializate anul trecut de E.On în România s-au situat la 29,4 TWh, cu circa 13% sub nivelul consemnat în anul 2012. Cifra de afaceri consolidată a grupului de companii E.ON în România s-a situat în anul 2013 la 4,65 miliarde lei (cca. 1,05 miliarde de euro), în scădere cu 10% faţă de anul 2012.
Previziunile pentru acest an privind cifra de afaceri sunt de creştere, în condiţiile continuării procesului de liberalizare a pieţei.
Chiar dacă directorul citat susţine că afacerea a fost afectată şi de numărul mare de insolvenţe printre IMM-uri în 2013, an în care, în plus, volumul distribuit de companie s-a redus cu 13%, acesta estimează totuşi că volumele comercializate se vor menţine la nivelul din anul anterior, atât la gaze cât şi la electricitate, chiar şi cu scumpirile. Rămâne de văzut.
Investiţii E.On, defalcat
Pe partea de gaze naturale, E.ON Gaz Distribuţie a investit, în 2013, circa 187 milioane de lei, sistemul de distribuţie fiind reabilitat şi modernizat pe o lungime de 690 km şi extins pe o lungime de 93 km. Pentru acest an, bugetul prevăzut pentru investiţii se menţine la un nivel apropiat de cel din anul precedent.
Pe partea de energie electrică, E.ON Moldova Distribuţie a investit circa 168 milioane de lei anul trecut, iar pentru acest an sunt preconizate investiţii de 210 milioane de lei, în special în infrastructura de electricitate.
De asemenea, până la finele anului viitor E.ON va avea implementate la Cluj Napoca, Iaşi şi în alte localităţi din Moldova trei proiecte de modernizare a reţelelor de distribuţie gaze naturale şi energie electrică, în valoare totală de aproape 100 milioane de euro. Acestea vor fi realizate atât din fonduri proprii (circa 67 milioane de euro), cât şi din fonduri europene (circa 33 milioane de euro).
Contorizare inteligentă
La sfârşitul anului 2013, compania avea deja instalate aproximativ 36.900 contoare inteligente, urmând ca până la finele lui 2015 să fie montate circa 174.000 contoare, investiţia fiind de aproximativ 20 milioane de euro, o investiţie pe care E.ON Moldova Distribuţie a pus accen în ultima perioadă. Mai clar, este vorba despre acele contoare care permit monitorizarea consumului şi a parametrilor de funcţionare a reţelei în timp real, precum şi transmiterea automată a acestor informaţii către distribuitor.
O altă realizare a ultimilor ani este integrarea totală/parţială în SCADA a 97 de staţii de transformare a energiei electrice, 55 dintre acestea fiind integrate total. SCADA este un sistem automatizat care, în cazul unor disfuncţionalităţi în alimentarea cu energie electrică, emite avertizări, fiind astfel posibilă intervenţia rapidă prin comandă de la distanţă.
În cazul serviciului de distribuţie a energiei electrice, numărul întreruperilor s-a redus, în 2013, cu aproximativ 35%, comparativ cu anul 2008, iar durata întreruperilor în distribuţia energiei a scăzut cu aproximativ 50%, raportat la acelaşi an. În ceea ce priveşte defectele de pe reţeaua de distribuţie a gazelor naturale, numărul acestora s-a diminuat cu 23% în anul 2013 faţă de anul 2011.
Investiţiile totale realizate de E.ON de la venirea sa pe piaţa din România se ridică la circa 5,2 miliarde de lei (peste 1,1 miliarde de euro).