Curtea de Conturi a dezgropat fapte „radioactive” la Compania Nationala a Uraniului
- Detalii
- Publicat în 01 February 2013
Curtea de Conturi a descoperit intr-un control la Compania Nationala a Uraniului (CNU) SA, societate controlata 100% de catre statul roman, unele „fapte pentru care exista indicii ca au fost savarsite cu incalcarea legii penale” in legatura cu atribuirea si derularea unui contract legat de elaborarea studiilor de fezabilitate pentru investitiile de la zacamantul de uraniu din Carpatii Orientali, drept care a sesizat organele de cercetare penala, se arata in raportul pe 2011 al Curtii de Conturi.
„Cu ocazia controlului s-a constatat existenta unor fapte pentru care exista indicii ca au fost savarsite cu incalcarea legii penale, respectiv atribuirea si derularea nelegala a acordului cadru avand ca obiect achizitia de servicii pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice din faza de studiu de fezabilitate, la obiectivele de investitii aferente zacamantului uranifer din Carpatii Orientali, cazuri semnalate organelor de urmarire si cercetare penala”, se afirma in raportul citat.
In plus, Curtea de Conturi a descoperit ca CNU a calculat contributia datorata la bugetul de stat, reprezentand contravaloarea concentratelor tehnice de uraniu vandute catre Nuclearelectrica, pe baza unor preturi mai mici decat cele inregistrate in contabilitate, ceea ce a diminuat veniturile bugetare cu peste 3 milioane de lei.
Pe langa asta, CNU a omis sa vireze la bugetul fondului pentru mediu contributia de 2% din valoarea substantelor periculoase pentru mediu introduse pe piata nationala, in suma de peste 4,9 milioane de lei.
Plati nelegale de peste 9 milioane de lei
Curtea de Conturi spune in raport ca CNU a efectuat plati nelegale in suma de 9,18 milioane lei (fata TVA), din fonduri publice, reprezentand servicii achizitionate in baza unui acord cadru, pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice din faza de studiu de fezabilitate, la obiectivele de investitii aferente zacamantului uranifer din Carpatii Orientali.
Potrivit Curtii de Conturi, aceste plati au fost efectuate fara a se organiza licitatie publica, in conditiile legii. In plus, prin acordul cadru, CNU a angajat achizitia de servicii suplimentare fata de cele care au facut obiectul documentatiei de atribuire.
„CN a Uraniului SA a acceptat la plata documentatiile elaborate anterior avizarii acestora de catre Consiliul tehnico-economic al ministerului de resort si fara a fi avizate de catre Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte”, contrar prevederilor legale, spune Curtea de Conturi.
Achizitii inutile
Curtea de Conturi mai arata ca CNU a acceptat la plata achizitia a doua studii privind scoaterea din circuitul silvic a unor suprafete de teren care, potrivit certificatelor de urbanism, au fost incadrate la categoria „intravilan, avand folosinta de teren arabil si constructie”.
Curtea de Conturi a mai acceptat la plata, cu incalcarea dispozitiilor legale, si achizitia bilanturilor de mediu si a studiilor de amplasament, desi acestea nu au fost solicitate de catre autoritatea competenta.
Mai mult, „pentru amplasamentele aferente celor trei obiective de investitii, CN a Uraniului SA detinea astfel de lucrari, elaborate in perioada 2006-2010”, se subliniaza in raportul Curtii de Conturi.
Totodata, Curtea de Conturi a mai constatat ca constituirea stocului de octoxid de uraniu necesar pe durata de viata a Unitatilor 1 si 2 de la Centrala Nuclear Electrica Cernavoda fara a avea la baza o hotarare de Guvern prin care trebuie sa fie aprobata cantitatea ce trebuie inclusa in stocul de siguranta si consum, ceea ce contravine legislatiei in vigoare.
„Curtea de Conturi a emis decizie prin care au fost dispuse masuri pe care conducerea CN a Uraniului SA trebuie sa le duca la indeplinire in vederea inlaturarii abaterilor constatate, pentru stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia, precum si pentru intrarea in legalitate”, conchide raportul Curtii de Conturi.
Prejudiciu total la nivel national de peste 1,1 miliarde lei
Curtea de Conturi arata, in raportul pe 2011, adoptat in decembrie 2012, ca a constatat, in urma verificarilor facute, prejudicii totale de 1.172.990.000 lei, ponderea cea mai mare (57,89%) vizând abateri legate de angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor bugetare.
Ca urmare a actiunilor de control/audit au fost identificate abateri care au determinat producerea de prejudicii, estimate la 1.172.990.000 lei, se arata in raportul Curtii.
Ponderea cea mai mare (57,89%) este detinuta de abaterile de la prevederile legale care reglementeaza cele 4 etape ale efectuarii cheltuielilor bugetare, respectiv angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata acestora, in concordanta cu prevederile legii bugetare si cu destinatia stabilita.
Cele mai frecvente cazuri de astfel de abateri, se refera la efectuarea unor cheltuieli neprevazute de legislatia in vigoare, efectuarea unor cheltuieli de personal neprevazute de legislatia in vigoare, acordarea nelegala a unor drepturi salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor si a altor drepturi, functionarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu functii de conducere si personalului care ocupa functii de demnitate publica, plati efectuate fara existenta documentelor justificative, intocmite conform legii, care sa ateste exactitatea si realitatea sumelor decontate.
Curtea de Conturi adauga ca alte cazuri se refera la efectuarea de cheltuieli cu bunuri si servicii fara contraprestatie (bunuri, lucrari, servicii nereceptionate in cantitatea facturata si platita), precum si plati peste normele, cotele sau baremurile legale, angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata unor cheltuieli care nu au legatura cu scopul, obiectivele si functiile entitatii.
In raport se mentioneaza ca o pondere insemnata (17,76%) o au si abaterile referitoare la administrarea contractelor de achizitie publica, estimate la 208.381.000 lei.
In anul 2012 Curtea de Conturi si-a exercitat functia de verificare la un numar de 2.317 entitati.