Mașinile cu capacitate cilindrică ridicată vor fi accizate cu un euro pentru fiecare cm3
- Detalii
- Publicat în 30 July 2013
- Scris de Florin Rusu
Reducerea TVA la 9% la livrarea de pâine grâu și făină trebuia compensată de contabilii de la ministerul finanțelor publice, cel puțin în fața Fondului Monetar Internațional (FMI). Soluția găsită: introducerea de accize la o categorie largă de bunuri, considerate de lux, precum bijuteriile din aur și/sau din platină, confecțiile din blănuri naturale sau armele de vânătoare și armele de uz personal, cu muniția aferentă.
O categorie de produse nou accizate din care statul speră să scoată bani buni sun autoturisme și autoturisme de teren, inclusiv cele importate sau achiziționate intracomunitar, noi sau rulate, a căror capacitate cilindrica este mai mare sau egala cu 3.000 cm3, care vor fi "taxate" cu numai puțin de 1 euro pe fiecare cm3. Cu alte cuvinte, un potențial cumpărător va trebui să-și majoreze bugetul pentru achiziționarea unui astfel de autovehicul cu cel puțin 3000 de euro, în funcție de capacitatea motorului.
Explicația introducerii noi accize o putem intui dintr-un raport al Autovit, citat de Mediafax, potrivit căruia numărul mașinilor second hand scoase la vânzare pe platforma online cu prețuri cuprinse între 20.000 de euro și 100.000 de euro a crescut în primul semestru cu 21% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce mașinile de 3.000-10.000 euro au înregistrat o scădere de 15%. Chiar dacă cele mai multe mașini scoase la vânzare au în continuare prețuri sub 3.000 de euro (109.306 anunțuri, în creștere cu 14%) și între 5.000 și 10.000 de euro (107.184, în scădere cu 4%), , în prima jumătate a anului au fost disponibile pentru vânzare 62.612 autoturisme cu prețuri între 10.000 și 20.000 de euro, în creștere cu 10%, și numai puțin de 34.126 de mașini cu prețuri între 20.000 de euro și 100.000 de euro. Chiar dacă legătura dintre preț și capacitatea cilindrică nu este o regulă, este de presupus că mașinile mai scumpe beneficiază și de capacități cilindrice superioare.
Pe piața autoturismelor noi, Capital a remarcat ieri că în ciuda reculului cu mai bine de 20% al vânzărilor, majoritatea importatorilor de autovehicule au raportat pentru anul trecut afaceri în creștere și profituri importante. "În clasamentul întocmit după cifra de afaceri, primul loc este ocupat, ca și în anii trecuți, de Porsche România. Reprezentantul mărcilor Audi, Bentley, Porsche, SEAT, Skoda și Volkswagen pe piața autohtonă a înregistrat, anul trecut, afaceri de 361,2 mil. euro, în scădere de la 424,4 mil. în 2011, dar foarte aproape de valoarea din 2010 (376,9 mil. euro). Pe locul secund la acest capitol se află Renault Commercial Roumanie (RCR), reprezentantul brandurilor Dacia, Renault și Nissan. Surprinzător pentru unii, în acest caz asistăm la o dublare a cifrei de afaceri, de la 146,2 mil. euro la 312,5 mil. euro, în 2012. În afara RCR, singurele companii din Top 10 care și-au majorat cifra de afaceri au fost Mercedes-Benz România, Toyota România, Hyundai Auto România și Premium Auto, importatorul Jaguar - Land Rover.", susține Capital.
Timbrul de mediu aplicat și autovehiculelor dobândite prin partaj
În noul proiect de modificare a Codului Fiscal se mai propune ca autovehiculele dobândite prin partaj să nu mai fie scutite de la plata timbrului de mediu, noua taxă auto, autoritățile descoperind că sunt mașini second-hand cumpărate din statele Uniunii Europene în coproprietate, dar cumpărătorii fac partajul la notariat asupra mașinii înainte de înmatriculare.
"S-a creat un mecanism de eludare a plății timbrului prin achiziționarea unui autovehicul second-hand din spațiul comunitar în coproprietate, iar anterior înmatriculării acestuia coproprietarii fac partajul pe cale notarială, prin buna învoială, asupra autovehicului respectiv. Prin urmare, prin neplata timbrului de mediu de către coproprietarul dobânditor, se creează atât o discriminare între beneficiarii excepției și cei care sunt obligați la plata timbrului prin achiziționarea autovehicului second-hand tot din spațiul comunitar, cât și un prejudiciu adus bugetului general consolidat", explică Guvernul în document.
Relaxări în domeniul accizării uleiurilor pentru încălzire
De asemenea, proiectul de act normativ prevede excluderea de la obligația marcării și colorării a uleiurilor uzate, rezultate de la motoare de combustie, transmisii de la motoare, turbine, compresoare etc., care sunt utilizate pentru încălzire.
Se are în vedere faptul că măsura marcării și colorării uleiurilor uzate - care sunt asimilate din punct de vedere al nivelului de accize cu păcura - este disproporționată în raport cu scopul urmărit de cadrul legal în vigoare, respectiv prevenirea și combaterea evaziunii fiscale cu astfel de produse.
Proiectul de act normativ propune totodată reducerea garanției ce trebuie constituită de expeditorul înregistrat la nivelul de 6 % din valoarea
accizelor aferente produselor accizabile expediate în regim suspensiv de accize, estimate la nivelul unui an, în vederea evitării declanșării de către Comisia Europeană a procedurii de infringement împotriva României, angajament asumat de România în urma declanșarii procedurii precontencioase în dosarul EU Pilot 25811/11/TAXU.