Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu11212024

Last updateSun, 17 Nov 2024 1pm

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Motorina Epoca celei mai ieftine benzine din UE pentru șoferii români a apus; Ponta inaugurează moda motorinei scumpe

Epoca celei mai ieftine benzine din UE pentru șoferii români a apus; Ponta inaugurează moda motorinei scumpe

scumpiri benzina motorina

Românii vor plăti, de la 1 aprilie, cel de-al 9-lea preț al motorinei din Uniunea Europeană (1,374 euro/l, de la 1,282 euro/l înainte de majorarea accizelor), motorină mai scumpă decât aceștia urmând a cumpăra doar bogații cetățeni ai statelor nordice, ai celor anglo-saxone, ai Ciprului și Italiei.

România va ocupa aceeași poziție "fruntașă", a 9-a, și în ceea ce privește ponderea taxelor în prețul motorinei (de 50,2%), cu 10 puncte procentuale peste ponderea taxelor din prețul motorinei achitată de un bulgar, de exemplu.

În ceea ce privește prețul benzinei, majorarea accizelor de la 1 aprilie, retrogradează România, de pe primul loc ocupat detașat până acum în topul celei mai ieftine benzine din UE, pe locul al 9-lea, România urmând a fi depășită de statele baltice, Luxemburg, Ungaria, Austria, Bulgaria și Polonia.

Noul lider al topului statelor cu cea mai ieftină benzină la nivelul UE va fi condus de Polonia (cu 1,267 euro/l). urmată de Estonia (cu 1,272 euro /l) și Bulgaria (cu 1,283 euro/l). Potrivit Oil Bulletin, publicat de Comisia Europeană, înainte de majorarea accizelor, România conducea acest top, cu 1,254 euro pe litru.

Majorare de 9,2 eurocenți/l

Majorarea de 7 eurocenți pe litru este în realitate una de 9,2 eurocenți pe litru, ca urmare a modificării de la 1 ianuarie 2014 a modului de calcul al accizei și a includerii acesteia în baza de impozitare a TVA.

Astfel, calcularea accizei la cursul din 1 octombrie 2012, 4,5223 lei/euro, și nu la cel din 1 octombrie 2013 (4,4485 lei/euro, curs ce ar fi trebuit folosit la calcularea accizei, potrivit directivelor europene), și indexarea sa cu rata medie anuală a inflației din septembrie 2013, face ca majorarea de 7 eurocenți să fie de fapt una de 7,4 eurocenți. Iar aplicarea TVA va duce presiunea fiscală creată de majorarea accizei, la 9,2 eurocenți. Calculat la cursul din 1 octombrie 2013, impactul fiscal al noilor accize ar fi, de la 1 aprilie 2014, de 40,9 bani pe litru.

Motorină mai scumpă decât în Germania sau Franța

După majorarea accizelor de la 1 aprilie, un litru de benzină va costa în România 1,346 euro, devenind mai scump decât cel Austria (1,337 euro.l) sau cel din Ungaria (1,312 lei/l).

La motorină, impactul noilor măsuri fiscale este și mai vizibil. România va urca în topul statelor cu cea mai scumpă motorină de pe locul 24 (cu 1,282 euro/l) pe locul al 9-lea (cu 1,374 euro/l), în imediata apropiere a mediei UE 28, de 1,376 euro/l. Motorina va fi mai scumpă nu numai comparativ cu statele din regiune, cum e cazul benzinei, ci și comparativ cu state precum Germania sau Franța.

Statul român, pe locul al 9-lea în topul lăcomiei

Și asta nu din cauza lăcomiei companiilor din domeniu, ci din cauza lăcomiei guvernului Ponta. Dovada, locul fruntaș ocupat de România în topul prețurilor este confirmat și locul pe acre îl va ocupa în topul ponderii taxelor și impozitelor în preț. Astfel, de pe locul al 19-lea ocupat până la majorarea accizelor (46,6% - ponderea taxelor în preț), în ceea ce privește motorina, România urmă pe locul al 9-lea (cu o pondere a taxelor în preț de 50,2%). Ponderi mai mari ale taxelor în prețul motorinei mai au doar Franța (50,57%), Germania (50,73%), Slovenia (50,9%), Olanda (52%), Irlanda (52,6%), Suedia (55%), Italia (56,3%) și Marea Britanie (59,2%).

La celălalt capăt al clasamentului se situează Luxemburg (cu 41,4%), Bulgaria (cu 41,9%) și Lituania (cu 42,7%).

În ceea ce privește ponderea cea mai redusă a taxelor în prețul benzinei, România va cădea de pe locul al treilea (cu 49,69%) pe locul al 13-lea (cu 53,12%). Astfel, în timp ce șoferii bulgari, cei luxemburghezi și cei estonieni vor plăti taxe în proporție de sub 50% în prețul benzinei, statul român va pune mâna pe 53,12% din suma plătită de fiecare român pentru un plin.

Tag Cloud