Statul permite în cele din urmă Transgaz să emită obligațiuni de până la 500 mil. lei pentru finanțarea investițiilor. Costurile emisiunii vor depăși 100 mil. lei
- Detalii
- Publicat în 17 June 2015
Acționarii Transgaz, operatorul sistemului național de transport de gaze naturale, companie controlată de statul român cu 58,51% din acțiuni, au aprobat, în AGA extraordinară de marți, declanșarea de către societate a procedurilor necesare emiterii de obligațiuni corporative în valoare de maximum 500 milioane lei, pentru finanțarea programului de dezvoltare al Transgaz. Aceeași propunere fusese respinsă de către acționarul majoritar la o AGA similară desfășurată la finalul lunii aprilie. Banii rezultați din emisiunea de obligațiuni vor finanța construcția unui gazoduct care va interconecta sistemele de transport de gaze naturale din Bulgaria, România, Ungaria şi Austria, proiect cofinanțat cu fonduri UE.
"Aprobă declanșarea procedurii privind emisiunea de obligațiuni corporative, negarantate, neconvertibile în acțiuni, în valoare de maximum 500 milioane lei, cu o dobândă de maximum 4,5%, cu maturitate de minim 5 ani, pentru finanțarea Planului de dezvoltare al Sistemului Național de Transport al gazelor naturale în perioada 2014-2023", se arată în hotărârea AGEA de marți, 16 iunie.
În hotărâre se precizează că managementul și conducerea administrativă a societății "poartă întreaga responsabilitate pentru îndeplinirea demersurilor și pentru respectarea tuturor prevederilor legale incidente acestei operațiuni, astfel încât să nu se producă prejudicii societății și acționarilor săi". Precizarea a fost necesară în condițiile în care, potrivit actului constitutiv al Transgaz, emiterea de obligațiuni este de competența AGEA.
Potrivit unui referat întocmit de Consiliul de Administrație al Transgaz, durata estimativă a procesului de derulare a emisiunii de obligațiuni este estimată la 4,5 luni de la data demarării acestuia. Obligațiunile vor avea o valoare nominală de 10.000 de lei și vor fi listate la Bursa de Valori București.
Costuri de peste 100 milioane lei
Costurile pentru societate ale emisiunii vor depăși 100 milioane lei, se arată în referat. Dacă obligațiunile vor purta o dobândă fixă anuală de 4,5%, costurile cu dobânzile se vor ridica la 22,5 milioane lei pe an, respectiv 112,5 milioane lei în 5 ani, la care se adaugă costuri cu piața de capital și cu intermediarul de 1,55 milioane lei, ducând costurile totale ale emisiunii la 114,05 milioane lei.
Dacă obligațiunile vor purta o dobândă fixă anuală de 4,2%, costurile cu dobânzile se vor ridica la 21 milioane lei pe an, respectiv 105 milioane lei în 5 ani, la care se adaugă costuri cu piața de capital și cu intermediarul de 1,55 milioane lei, ducând costurile totale ale emisiunii la 114,55 milioane lei.
"Estimarea include și eventualele costuri ce pot fi organizate de organizarea de camere virtuale sau angajare de servicii ale unor consultanți", se precizează în referat.
Bani de la UE pentru interconectare
La finalul lunii aprilie,statul, ca acționar majoritar al Transgaz, a respins propunerea managementului societății de a împrumuta până la 500 milioane lei printr-o emisiune de obligațiuni corporative, pentru finanțarea programului de investiții în dezvoltare al companiei.
Cu o zi înainte, acționarii Transgaz aprobaseră propunerea de repartizare a peste jumătate din profitul net consemnat de societate în 2014 sub formă de dividende. Astfel, s-a aprobat un dividend brut de 21,80 lei/acțiune. În acest fel, din profitul net de 502,51 milioane lei consemnat de Transgaz anul trecut, 256,67 milioane lei vor fi distribuiți sub formă de dividende.
Ulterior, în mai, directorul general al Transgaz, Petru Văduva, declara, pentru Bloomberg, că statul, principalul acţionar al companiei, a respins inițial planului emisiunii de obligațiuni, solicitând o analiza mai aprofundată. El a precizat că banii obținuți prin emisiunea de obligațiuni vor finanţa construcţia unui gazoduct între sudul României şi Europa Centrală.
Transgaz va solicita în iulie finanţare din partea Uniunii Europene, pentru susţinerea proiectului de 560 de milioane de euro numit BRUA, care va conecta Bulgaria, România, Ungaria şi Austria, a afirmat Văduva. Dacă fondurile UE vor fi aprobate, Transgaz va trebui să acopere jumătate din costul proiectului din resurse proprii.
"În cazul în care va fi aprobată cofinanţarea europeană, atunci va trebui probabil să pregătim propria finanţare, cu 12 luni înainte de construcţie, aşa că am putea emite obligaţiuni în toamnă, pentru a folosi banii în martie", a arătat Văduva.
Transgaz ar extinde ulterior conducta de gaze până la Marea Neagră, costul proiectului urmând să crească astfel la 1,1 miliarde de euro, a precizat Văduva. România anticipează că activităţile de explorare din Marea Neagră ale Exxon Mobil şi OMV Petrom ar putea duce la descoperirea unor noi rezerve de gaze.
Gazoductul BRUA, cu o lungime de 550 de kilometri, ar conecta oraşul Giurgiu de localitatea Csanadpalota din Ungaria şi ar trebui să fie finalizat în 2019. Tronsonul până la Marea Neagră ar adăuga alţi 300 de kilometri la conductă.
Acord cu OMV Petrom și Exxon
Potrivit raportul anual al Transgaz pe 2014, anul trecut, compania a încheiat un acord cu OMV Petrom și Exxon privind conectarea dezvoltării de gaze naturale din perimetrul offshore din Marea Neagră Neptun Deepwater, concesionat de cele două companii, la sistemul național de transport de gaze naturale operat de Transgaz.
"În baza acordului de cooperare, a fost înființat un comitet de conducere și două grupuri comune de lucru pe probleme tehnice și comerciale/reglementare. De asemenea, sunt în curs de elaborare și negociere acorduri de cooperare și cu alți concesionari care dețin licențe de explorare în Marea Neagră", se arată în documentul citat.
Prin acordul cu OMV Petrom și Exxon, Transgaz și-a asumat proiectarea și dezvoltarea unui program de investiții de aproximativ 1,5 miliarde euro în mai puțin de 4 ani, precizează administratorii societății.
"Confirmarea capacității companiei de a proiecta și finanța acest complex program de dezvoltare a fost și va fi esențială pentru a asigura încrederea investitorilor străini în perimetrele din Marea Neagră, investitori care vor aduce peste 5 miliarde de dolari în capital pentru aceste dezvoltări. Îndeplinirea acestor cerințe a fost cu atât mai importantă cu cât aceste dezvoltări concurau în paralel cu concepte extrem de periculoase strategic pentru România, cum era proiectul South Stream. Din fericire, compania și-a îndeplinit cu succes toate cerințele și nu a deschis o breșă în stabilitatea strategiei de dezvoltare energetică a țării", se afirmă în raport.
În document se precizează că proiectele de investiții prin care gazele din Marea Neagră ar urma să fie transportate pe teritoriul României sunt în stadiile finale de proiectare.
"În acest moment, compania a dovedit că își va putea îndeplini toate obligațiile asumate față de partenerii străini și așteaptă confirmarea resurselor pentru a putea demara proiectele de dezvoltare. Aceste proiecte sunt în stadii finale de proiectare și cererile pentru fonduri europene au fost înaintate în anticiparea deschiderii primului call în iunie 2015. În așteptarea confirmării finanțării europene și angajării contractuale a producătorilor din Marea Neagra, anul 2014 a fost un an al controlului cheltuielilor investiționale, pentru a evita creșterea nesustenabilă a tarifelor și pentru a realiza economiile necesare pentru investițiile programate odată ce fie primim granturi europene dedicate dezvoltărilor viitoare, fie avem o angajare fermă a producătorilor din Marea Neagră", se spune în raport.
Astfel, investițiile Transgaz au scăzut cu 25,5% anul trecut, comparativ cu 2013, de la 203,6 la 151,7 milioane lei.
Profitul net al companiei s-a majorat cu 52% anul trecut, dar a fost cu 122 milioane de lei mai mic decât suma totală a taxelor și impozitelor plătite statului, în valoare de 629,7 milioane de lei. Din acestea, TVA a reprezentat 254,788 milioane lei, impozitul pe profit - 106,4 milioane lei, redevențele petroliere - 163,5 milioane lei, impozitul pe venituri din salarii – 37,66 milioane lei, iar impozitul pe construcții speciale - 1,922 milioane lei.