Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu03282024

Last updateThu, 14 Mar 2024 9am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Rafinare si Marketing Rusia nu crede în lacrimile rafinăriilor europene, ci în investiții. Gazprom bagă 1,5 miliarde de dolari în modernizarea rafinăriei din Moscova

Rusia nu crede în lacrimile rafinăriilor europene, ci în investiții. Gazprom bagă 1,5 miliarde de dolari în modernizarea rafinăriei din Moscova

20130523 - Rafinariile rusesti investitiiRusia nu crede în lacrimi, însă crede în petrol. În ultimii ani, giganții ruși au decis să exploateze oportunitățile apărute atât pe piața asiatică, unde cererea este într-o ascensiune spectaculoasă, cât și pe cea europeană, unde reglementările și regimul fiscal lovesc în marjele de rafinare până la închiderea unor importante capacități de procesare. Drept urmare au investit masiv în rafinării, pe care le-au modernizat și adaptat solicitărilor calitative ale UE, pentru a putea specula atât deficitul de motorină de pe piața UE, cât și prețurile ridicate de pe continent. Ultimul exemplu: Gazprom, care a anunțat o investiție de 1,5 miliarde de euro pentru modernizarea rafinăriei sale din Moscova.

Investiția ar urma să se întindă pe trei ani, fiind programată a începe în acest an și a se încheia în 2015. Gigantul rus intenționează să-și upgradeze liniile de producție, să amelioreze calitatea produselor petroliere, să majoreze rata de conversie a petrolului, să-și îmbunătățească eficienta energetică și să reducă impactul negativ asupra mediului.

În 2013, vor fi construite o unitate de isomerizare ușoară a nafta și una de tratament catalizator hidro prin fracturare a beniznei. De asemenea, va fi reconstruită și unitatea de tratament hidro a motorinei.

Investițiile au ca obiectiv îndeplinirea standardelor de calitate Euro-5 impuse de organismul reglementator rus. totodată capacitatea de rafinare va fi majorată până la 6 milioane de tone pe an până în 2017.

Investiții în infrastructura de transport

Gazprom nu face altceva decât să continue ceea ce întregul sector de rafinare din Rusia a făcut anul trecut. Iar în întreg anul 2013 vor fi efectuate investiții totale de peste 11 miliarde de dolari în activitatea de rafinare, cu 93% mai mult decât în 2012. Investiții suplimentare au fost făcute și vor continua să fie făcute și în sistemul de transport din Marea Baltică, principalul canal de export spre UE al companiilor rusești, precum conducta Primorsk care transportă numai combustibili Euro-5. OAO Transneft, compania monopolistă de transport a Rusiei intenționează să extindă capacitatea de transport a conductei Sever până la 245.000 de barili pe zi până în 2015 și să construiască o a doua conductă cu o capacitate de 180.00 de barili pe zi care să lege Yug-ul de Novorossiysk până în 2017.

De altfel, expansiunea spre est a companiilor rusești le-a determinat pe acestea să adopte planuri de eliminare a oricărui tip de combustibil cu o calitate inferioară Euro-4 până în 2015, începând ca, de la 1 ianuarie 2016 să fie permisă numai producerea numai a combustibililor de tip Euro-5. 

Marii procesatori au trecut deja la Euro-5

Cea mai mare rafinărie din Rusia, cea de la Omsk a Gazprom Neft, a trecut încă de anul trecut la producerea de combustibili Euro-5, pe cafre o transportă în vederea exportului în UE prin sistemul de transport al Transneft la Primorsk. Transneft și-a anunțat deja disponibilitatea de a majora capacitatea de transport a conductei ce leagă Omsk de Primorsk în cazul în care Gazprom garantează volumul de diesel necesar.

Cel mai mare rafinator rus, OAO Rosneft, a investit la rândul său numai în prima jumătate a anului trecut 88 de miliarde de ruble (2,5 miliarde de dolari) în rafinăria de Tuapse, de la malul Mării Negre. Nici OAO Slavneft nu s-a lăsat mai prejos, rafinăria sa de la Yanos, cea de-a cincea ca mărime din Rusia, trecând deja de la mijlocul anului trecut la producerea exclusivă de motorină Euro-5.

Cel mai mult vor avea de suferit rafinăriile europene, și așa confruntate cu marje de rafinare reduse. În ultimii patru ani, cel puțin 16 mari rafinării europene și-au închis porțile sau și-au anunțat intențiile în acest sens. Numărul acestora va crește în viitor, în special ca urmare a majorării exporturilor de motorină ale Rusiei. Într-un singur an, 2012, Rusia și-a majorat cantitatea de motorină exportată în Nord-Estul Europei numai, prin Marea Baltică, de la 300.000 de barili pe zi la 500.000 de barili pe zi, potrivit ESAI Energy LLC, o firmă de consultanță în energie.

Tag Cloud