Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Mon06242024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Petrol si Gaze Stiri Petrol si Gaze Rafinare si Marketing Lukoil neagă livrarea de carburanți produși la Burgas către Ucraina. Scandalul ar putea provoca o penurie în regiune, inclusiv în România

Lukoil neagă livrarea de carburanți produși la Burgas către Ucraina. Scandalul ar putea provoca o penurie în regiune, inclusiv în România

Grupul rus Lukoil susține că informațiile publicate despre posibilele sale livrări de carburanți proveniți de la rafinăria sa din orașul Burgas din Bulgaria către Ucraina sunt „în mod categoric false și nesustenabile” și le califică drept o componentă a disputelor politice interne europene. Totodată, compania susține că toți combustibilii produși la Burgas au fost vânduți pe piața bulgară și a avertizat că este pregătită să-și apere reputația în instanță.

De ce este important România este în mod tradițional importator net de carburanți, în special motorină, din Bulgaria. Consumul anual de carburanți al României este de circa 7,3 milioane de tone de carburanți, dintre care 5,9 milioane de tone motorină. Doar două treimi din motorina consumată intern este produsă în rafinăriile autohtone, restul este importată, o parte considerabilă din Bulgaria, de la Burgas. Rafinăria Lukoil din țara vecină, scutită de la embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, care a intrat în vigoare pe 5 decembrie, era și cea mai facilă variantă de substituire a importului de motorină rusească, mai ales după intrarea în vigoare a celuilalt embargo impus de UE, care vizează importul de produse petroliere rusești și care va intra în vigoare pe 5 februarie.

Lukoil susține că nu are contracte semnate cu companii ucrainene și că nu a furnizat produsele petroliere Ucrainei în 2022 de la rafinăria din Burgas nici prin alte canale.

„Apariția informațiilor despre astfel de livrări de combustibil către Ucraina și reproducerea a acestora în spațiul public rus este legată, în opinia noastră, de concurența fără scrupule de pe piața internă a energiei”, susține compania, citată de publicația rusă Kommersant.

Marți, președintele Dumei de Stat Viacheslav Volodi, a cerut Comsiei pentru Securitate și Anticorupție, precum și Comisiei pentru Energie, să analizeze informațiile privind furnizarea de combustibil produs de Lukoil în Bulgaria către Forțele Armate ale Ucrainei după apariția, inclusiv în presa rusă, a unor informații pe această temă.

Datele publicate de Institutul de Statistică de la Sofia, și prezentate de Euractiv Bulgaria, contrazic compania rusă. În perioada ianuarie-noiembrie 2022, Bulgaria a exportat combustibili în valoare de 700 de milioane de euro în Ucraina, iar dacă tendința a continuat și în decembrie, valoarea totală a acestora va depăși 825 de milioane de euro. În comparație cu perioada de dinaintea războiului, creșterea este de 1.000 de ori. În 2021 valoare exportului de combustibili către Ucraina fiind de doar 750 de mii de euro. Iar sursa nu poate fi decât una, în Bulgaria neexistând decât o singură rafinărie, cea de la Burgas, care produce anual o cantitate de carburanți de 2 ori mai ridicată decât consumul intern al Bulgariei.

Lukoil probabil că nu a vândut direct carburanți către statul ucrainean sau către companii din Ucraina, ci către companii terțe, bulgare sau europene, poate chiar din România, pe unde a avut loc livrarea, care la rândul lor au exportat carburanți Kievului.

Rusia ar putea reacționa, ceea ce ar provoca o criză de carburanți în regiune, în special în Ucraina, dar și în România.

Pe 1 februarie intră în vigoare răspunsul Moscovei la plafonarea de către G7 a prețului petrolului rusesc. Potrivit legislației adoptate, companiile rusești exportatoare sunt obligate să prezinte autorităților contractele semnate, pentru ca acestea să nu consțină formule de calcul al prețului legate de plafonul impus de G7. În plus, companiile exportatoare de țiței din Rusia trebuie să se asigure (eventual printr-o prevedere contractuală) că nici cumpărătorii (majoritatea traderi, probabil) nu vor revinde țițeiul achiziționat la prețuri legate de plafonul impus.

Dacă scandalul privind livrarea de carburanți produși din țiței rusesc la Burgas către Ucraina se va amplifica, Kremlinul ar putea impune Lukoil condiții similare în ceea ce privește vânzarea de carburanți produși la Burgas sau eventual să întrerupă alimentarea rafinăriei cu țiței rusesc.

Chiar dacă guvernul bulgar a pregătit terenul unei eventuale naționalizări a rafinăriei, identificarea de surse alternative de țiței va fi una extrem de dificilă, dar și mult mai scumpă.

În aceste condiții, nu este exclusă o posibilă penurie de carburanți în regiune, în special de motorină.

Presa occidentală a scris zilele trecute că Bulgaria, una dintre cei mai sărace țări din UE și mult timp percepută ca fiind pro-Moscova, a ajutat Ucraina să supraviețuiască atacului Rusiei, la începutul războiului, furnizându-i în secret cantități mari de motorină și muniție, de care avea nevoie disperată, au declarat politicienii care erau atunci la conducere la Sofia și care au luat această decizie. Dezvăluirile lor au fost confirmate de ministrul ucrainean de externe, Dmitro Kuleba, relatează The Guardian.

"Camioane și cisterne mergeau în mod regulat în Ucraina prin România, iar în unele cazuri combustibilul era încărcat și în trenuri de marfă", a declarat pentru Die Welt fostul ministru bulgar de finanțe Assan Vassilev. "Bulgaria a devenit unul dintre cei mai mari furnizori de motorină pentru Ucraina", exportând aproximativ jumătate din producția rafinăriei Burgas, a adăugat el. Ministrul ucrainean de externe, Dmitro Kuleba, a confirmat livrările, spunând că acestea au venit "într-un moment critic".

Tag Cloud