MOL și-a majorat cu 17% vânzările de carburanți din România
- Detalii
- Publicat în 24 February 2016
- Scris de Florin Rusu
Vânzările de retail ale Grupului MOL în România (incluzând carburanți, GPL și lubrifianți) au crescut în 2015 cu 17%, la 586 kt, de la 501 kt în anul 2014, în principal ca urmare a extinderii rețelei de benzinării, prin achiziționarea stațiilor Agip de la Eni.
Pe ansamblul anului 2015, vânzările de motorină ale MOL România au avansat cu 15%, la 419 kt, în timp ce vânzările de benzină au urcat cu 18%, la 152 kt. În trimestrul al patrulea al anului 2015, vânzările retail ale Grupului MOL în România au crescut cu 20% în volum comparativ cu același interval al anului 2014, la 153 kt. Motorina a generat vânzări de 110 kt în trimestrul al patrulea, în urcare cu 20%, iar benzina a avut vânzări de 39 kt, cu 18% mai mult față de intervalul corespunzător din 2014.
Pe ansamblul Grupului MOL, ritmul de creștere a vânzărilor retail a fost inferior celui din România, de doar 11%, atingând un nivel de 3.916 kt.
Segmentul Downstream al Grupului MOl a consemnat anul trecut cel mai bun rezultat financiar din istoria sa, având o contribuție de peste două ori mai ridicată la rezultatul Grupului ca în anul 2014. Producția segmentului Upstream (explorare și producție de hidrocarburi) a crescut cu un ritm anual de 7%, până la un nivel mediu de 104 mii barili echivalent petrol pe zi, susținută de succesul eforturilor de intensificare a producției în regiunea Europei Centrale și de Est (ECE).
Grupul MOL și-a depășit semnificativ ținta de profit operațional pentru 2015, de 2,2 miliarde USD, înregistrând un rezultat CCS EBITDA (profit înainte de dobânzi, deprecieri și amortizări, excluzând elementele excepționale și fluctuațiile de prețuri) de 2,5 miliarde USD, în pofida înjumătățirii cotațiilor petrolului. De asemenea, MOL a generat fluxuri substanțiale de numerar liber disponibil (2,1 miliarde USD), semnificativ mai mari decât cheltuielile de capital aferente activității organice (1,3 miliarde USD), ceea ce a condus la un bilanț robust, cu grad de îndatorare redus.
Segmentul Downstream (rafinare și distribuție) a consemnat în 2015 cea mai bună performanță financiară din istoria sa, cu un rezultat operațional (Clean CCS EBITDA) de 463 miliarde HUF (1,65 miliarde USD), de peste două ori mai ridicat decât în anul anterior. Activitatea Downstream a valorificat oportunitățile generate de mediul extern, iar rezultatul EBITDA a fost generat, în proporție de 50%, de programele interne de eficientizare începute în 2011.
În ceea ce privește segmentul Upstream (explorare și producție), în contextul înjumătățirii prețurilor petrolului, rezultatul EBITDA excluzând elementele excepționale s-a situat la 201 miliarde HUF (719 milioane USD) în 2015, în scădere cu 26%.
Producția totală de hidrocarburi a urcat cu 7%, la 104 mii bep/zi în 2015. Nivelul producției din Croația a avansat cu 7%, în timp ce nivelul din Ungaria a rămas aproape constant, un rezultat foarte bun, având în vedere că estimările inițiale vizau o scădere cu 5%. Pe segmentul extracției de țiței, producția a urcat cu 20% în Croația și cu 5% în Ungaria.
Conform intențiilor anunțate anterior, activele referitoare la proiectul Akri Bijeel au fost scoase din evidență prin casare în trimestrul 4 2015 ca urmare a renunțării la acest perimetru. De asemenea, MOL a înregistrat ajustări suplimentare de depreciere a activelor în trimestrul 4 2015, în principal ca urmare a revizuirii estimărilor privind prețul petrolului, care sunt utilizate pentru evaluarea activelor. Cele mai importante elemente au legătură cu activele din Regatul Unit.
Segmentul Gas Midstream (transport de gaze naturale) a avut o contribuție anuală la EBITDA de 60 miliarde HUF (213 milioane USD) în 2015, similară cu cea din anul 2014.