Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Thu10032024

Last updateSun, 31 Mar 2024 10am

Romana English
Back Home Energie Regenerabila Stiri Energie Regenerabila Energie Solara/Eoliana Îi vom subvenționa pe facturile de curent și pe producătorii de energie regenerabilă din alte state UE care exportă electricitate în România

Îi vom subvenționa pe facturile de curent și pe producătorii de energie regenerabilă din alte state UE care exportă electricitate în România

eoliene bani

Producătorii de energie din surse regenerabile din alte state membre ale UE se vor putea acredita pentru a primi subvenții pe bază de certificate verzi pentru energia exportată în România în baza unor acorduri de reciprocitate între statele respective și statul român, potrivit unui proiect de lege votat miercuri de Camera Deputaților, măsura fiind o "solicitare imperativă" a Comisiei Europene.

Prevederea a fost introdusă ca amendament de comisiile de mediu și industrii ale Camerei Deputaților, într-un proiect de lege elaborat anterior de Guvern și votat miercuri de Cameră.

"Solicitare imperativa a CE. Conform Memorandumului cu tema Deschiderea schemei naţionale de promovare prin certificate verzi a producerii energiei electrice către producătorii de energie din surse regenerabile din alte state membre, aprobat în şedinţa de Guvern din data de 14.01.2015, la solicitarea CE, producătorii de energie electrică din surse regenerabile din alte state membre, la cerere, vor avea dreptul de a fi acreditaţi de către ANRE în calitate de beneficiari ai schemei de sprijin instituită prin Legea 220/2008, în aceleaşi condiţii ca şi producătorii autohtoni, în baza unor acorduri de reciprocitate încheiate în prealabil cu SM respective", este argumentul celor două comisii ale Camerei în susținerea amendamentului, stipulat în raportul pe fond al acestora la proiectul de lege.

Import în scădere

Potrivit documentului citat, la stabilirea nivelului de sprijin în procedura de acreditare se va ţine seama de regulile privind cumulul de ajutoare, pentru evitarea supracompensării, producătorii din alte state membre urmând să prezinte informaţii in acest sens.

Producătorii din alte state membre acreditaţi pentru a beneficia de sistemul de sprijin din România vor primi certificate verzi emise de Transelectrica pentru energia electrică din surse regenerabile produsă, exportată şi consumată în România in baza dovezilor care atestă originea acesteia. Ei vor avea dreptul de a tranzacţiona aceste certificate verzi pe pieţele centralizate din România, conform legislaţiei naţionale în vigoare.

"Sistemul de promovare prin certificate verzi se aplică pentru o cantitate anuală de energie electrică din surse regenerabile importată stabilită la nivelul volumului importului total de energie electrică al României în anul 2013", se mai menționează în raportul celor două comisii parlamentare.

Potrivit raportului anual al Transelectrica, în 2013, România a importat 2,7 TWh de energie electrică, din Bulgaria, Ungaria, Serbia, Ucraina și Republica Moldova. Anul trecut, importul de energie electrică al României s-a redus la doar 1,4 TWh, din aceleași surse.

Și ai noștri vor putea beneficia de subvențiile altora

În condițiile modificării legislative, producătorii de energie din surse regenerabile din Bulgaria și Ungaria vor putea beneficia de subvenții pe bază de certificate verzi pentru energia exportată în România, subvenții suportate de consumatorii finali pe facturile lor de curent electric.

În baza eventualelor de reciprocitate semnate de România cu aceste state, producătorii români de energie din surse regenerabile vor putea, la rândul lor, să beneficieze de schemele de sprijin pentru energia regenerabilă din aceste două state, pentru energia regenerabilă produsă în România și exportată în Ungaria și Bulgaria.

Anul trecut, România a exportat 8,5 TWh de energie electrică, cu peste 80% mai mult decât în 2013.

În proiectul de lege votat miercuri de Camera Deputaților se stipulează că Ministerul Energiei, în colaborare cu ANRE, va elabora mecanismul de deschidere a schemei de promovare prin certificate verzi a producerii energiei electrice din surse regenerabile către producătorii din alte state membre ale Uniunii Europene.

Acest mecanism va fi aprobat prin hotărâre a Guvernului. Ulterior, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei hotărâri de Guvern, ANRE va adapta cadrul de reglementare în vigoare pentru a putea pune în aplicare acest mecanism, pe baza acordurilor de reciprocitate încheiate în prealabil cu fiecare stat membru al Uniunii Europene.

Ce se mai modifică

O altă modificare legislativă prevăzută de actul normativ menționat este aceea că energia din surse regenerabile vândută la prețuri negative, adică mai mici decât zero, nu va mai beneficia de subvenții pe bază de certificate verzi, aceasta fiind, de asemenea, o "solicitare imperativă" a Comisiei Europene.

Potrivit actului normativ, și în completarea OUG nr. 88/2011, producătorii de energie și operatorii economici pentru care nu au fost emise decizii individuale de autorizare din partea Comisiei Europene, în termenul de 24 de luni de la data acreditării, din motive neimputabile lor, pot solicita ANRE o nouă acreditare temporară pentru a beneficia de numărul de certificate verzi prevăzut la art.6, alin.(2) din Legea nr.220/2008. Noua acreditare temporară este valabilă până la data emiterii deciziei de autorizare din partea Comisiei Europene.

De asemenea, legea permite regularizarea, în baza unei decizii a ANRE, a eventualelor diferențe negative dintre numărul de certificate verzi primite și numărul de certificate verzi cuvenite, conform deciziei individuale a Comisiei Europene. Mecanismul de aplicare presupune emiterea pentru tranzacționare a unor certificate verzi suplimentare în favoarea producătorilor de energie electrică şi operatorilor economici pentru care se constată necesitatea regularizării, în maxim 24 de luni de la data emiterii deciziei Comisiei Europene.

Actul normativ introduce un nou articol, potrivit căruia documentația necesară notificării individuale a măsurii de sprijin către Comisia Europeană va fi întocmită doar de operatorii economici care dezvoltă instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile în care puterea instalată este mai mare de 250 MW.

Pentru a se asigura fluidizarea pieței certificatelor verzi, producătorii și furnizorii de energie electrică vor avea obligația de a achiziționa trimestrial certificatele verzi aferente cotei anuale și vor face raportări ale achizițiilor cu aceeași periodicitate.

O altă măsură care vine în sprijinul producătorilor de energie din surse regenerabile cu puteri instalate mai mici de 500kW/centrală este instituirea unei scheme de ajutor de stat prin prețuri reglementate, cu respectarea legislației Comisiei Europene în domeniu.

În cazul producătorilor cu puteri instalate cuprinse între 0.5MW și 3 MW, așa cum sunt majoritatea producătorilor din surse regenerabile, va fi posibilă încheierea de contracte bilaterale de vânzare-cumpărare a energiei negociate direct.

Sumele colectate ca urmare a aplicării sancțiunilor pentru contravenţiile rezultate din nerespectarea obligaţiilor prevăzute de lege vor constitui o primă sursă de finanțare pentru Fondul de eficienţă energetică destinat diminuării efectelor schimbărilor climatice.

Producătorii de regenerabile susțin că îi paște falimentul

”Ne dorim o fluidizare a pieței de energie prin stabilirea unor reguli clare și prin simplificarea modului de acordare a ajutoarelor. Vrem ca activitatea în domeniu să se așeze pe baze solide, corecte și - mai ales, sustenabile. Adoptarea legii vine în sprijinul producătoriilor de electricitate din surse regenerabileși era așteptată de aceștia ca o reală gură de oxigen. Mulți dintre operatorii economici, producători și furnizori de energie electrică din surse regenerabile, se aflau, spre exemplu, în situația de le expira acreditările temporare, iar acest lucru ar fi avut un puternic impact negativ asupra situației lor financiare și ar fi destabilizat piața certificatelor verzi. Noua lege protejează împotriva unor astfel de situații. De asemenea, faptul că actul normativ permite, pentru producătorii mici, încheierea de contacte bilaterale de vînzare/cumpărare negociate direct aduce un alt avantaj, întrucât cantitățile mici de energie electrică s-au dovedit dificil de tranzacționat pe piețele centralizate implicand costuri aditionale”, a declarat Andrei Gerea, Ministrul Energiei, IMM și Mediului de Afaceri, citat într-un comunicat al Ministerului.

Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES) susține că modificările legislației din domeniu din ultimii doi ani amenință investițiile membrilor săi, o treime din producătorii de energie regenerabilă riscând intrarea în insolvență, ceea ce ar duce, la nivelul sistemului bancar românesc, la un volum de credite neperformante de 1,5 – 2 miliarde euro, credite de investiții contractate de dezvoltatorii de centrale electrice producătoare de energie din surse regenerabile.

"PATRES a întreprins diverse activități, printre care întâlniri cu conducerea Asociației Române a Băncilor, unde s-a atras atenția reprezentanților acestora cu privire la desele schimbări care au avut loc în cadrul legislativ din ultimii doi ani și care au pus în pericol viabilitatea investițiilor realizate în domeniul energiei regenerabile în România. Din calculele efectuate de PATRES, rezultă intrarea în insolvență a circa o treime dintre producătorii de energie din surse regenerabile, efectul fiind un potențial default bancar de circa 1,5 – 2 miliarde euro", arată președintele PATRES, Viorel Lefter, citat într-un comunicat al organizației.

În comunicat se afirmă că, în opinia investitorilor, din modificările legislative necoordonate cu nevoile pieței va rezulta intrarea în insolvență a circa o treime din producătorii de energie din surse regenerabile, mai ales că nivelul finanțărilor bancare/creditelor este mare în acest sector, iar efectul va fi un potențial "default bancar" de circa 1,5 – 2 miliarde de euro.

“Cea mai mare îngrijorare a membrilor PATRES sunt desele modificări legislative ale instituțiilor statului, care au loc <<în timpul jocului>>, fără ca producătorii din acest domeniu să fie consultați într-un mod real. Aceste modificări apar surprinzător, după ce investitorii și-au făcut un business plan, au finanțat afacerea, au construit și pus în funcțiune capacitățile de producție, iar acum aceștia sunt aproape în incapacitate de plată a creditelor. Aici intervine rolul patronatului nostru, de a fi un mediator și un organism direct implicat în procesul legislativ și de a influența în mod transparent și corect deciziile vitale pentru sectorul economic al energiei regenarabile”, a declarat, în comunicat, George Niculescu, director executiv în cadrul PATRES.

S-au redus subvențiile, adică povara pentru consumatori

Energia produsă din surse regenerabile este sprijinită de Guvern prin schema certificatelor verzi. Fiecare producător primeşte gratuit de la Transelectrica un anumit număr de certificate verzi pentru energia pe care o produce şi o livrează în reţea. Mai departe, producătorii vând aceste certificate verzi către furnizori, care sunt obligaţi prin lege să le cumpere, scopul fiind ca o anumită parte din consumul final de energie să fie asigurată de sursele regenerabile.

Furnizorii îşi recuperează costurile cu achiziţia certificatelor verzi prin includerea acestor cheltuieli în tarifele percepute consumatorilor finali de curent electric, costul certificatelor verzi regăsindu-se pe facturile lunare ale acestora.

În ultimii doi ani, Guvernul a luat mai multe măsuri care au afectat subvențiile primite de producătorii de energie din surse regenerabile sub formă de certificate verzi. Astfel, pe de o parte, de la 1 iulie 2013, pentru toate unitățile de producție de energie regenerabilă a fost amânată până în martie 2017 acordarea unei părți din subvenția constând în certificate verzi. Recuperarea eșalonată a acestora este prevăzută a se face începând cu aprilie 2017.

În plus, tot din 2013, potrivit unei hotărâri de Guvern, pentru centralele noi producătoare de energie din surse regenerabile, acreditate de ANRE după data intrării în vigoare a actului normativ citat, s-au redus definitiv subvențiile acordate pe bază de certificate verzi, în sensul că se acordă mai puține certificate verzi pentru fiecare MWh produs.

De asemenea, preţul certificatelor verzi a ajuns la valoarea minimă stabilită în legislaţie.

Tag Cloud