Prima maşină cu panouri solare pe model hibrid a unui mare producător auto va fi prezentată publicului din 7 ianuarie
- Detalii
- Publicat în 03 January 2014
După câteva promisiuni sau testări pe autovehicule cu forme care mai de care mai… SF, se pare că a venit momentul ca primul mare producător auto să prezinte celor pasionaţi de tehnologie varianta cu panouri solare pe plafon, de data aceasta pe o maşină care arată… normal, de stradă. Este vorba de Ford, care va prezenta un model cu fotovoltaice deasupra, pe o maşină hibrid (carburant plus electric). Unul dintre motivele prezentării acestui model adaptat, care este încă departe de a fi destinat producţiei în serie, este acela de suplini lipsa infrastructurii de încărcare a maşinilor electrice sau hibride.
Ford, al doilea mare producător auto din SUA, va prezenta modelul C-Max Solar Energi la renumitul International Consumer Electronics Show, care va începe în Las Vegas în 7 ianuarie, scrie Bloomberg.
Panourile solare sunt destinate în acest caz sporirii autonomiei maşinilor hibride. Asta pentru că autonomia redusă este de fapt marea problemă a autovehicolelor atunci când nu funcţionează cu carburant.
Noul model Ford poate să meargă doar pe electric 34 de kilometri în timp ce pentru funcţionarea în mod hibrid, autonomia este de 1.000 de kilometri. Pe lângă mufa pentru alimentarea la prizele din locuri special amenajate (încă destul de rare), modelul are pe plafon celule fotovoltaice cu capacitate instalată de 300 – 350 W. Pe viitor, în funcţie de dezvoltarea tehnologică, s-ar putea să nu mai fie nevoie de priză şi să fie suficiente doar panourile solare în cazul acestor tipuri de maşini, a spus Mike Tinskey, director global al Ford pe partea de electrificare şi infrastructură.
Până una-alta, panourile solare captează energia prea lent pentru a încărca bateriile astfel că Ford a pus deasupra acestora o mică boltă transparentă (o lentilă Fresnel de concentrare) care să amplifice puterea soarelui. Cu ajutorul acestui concentrator, fotovoltaicele pot genera 8 kW după o zi de încărcare, suficient cât să meargă maşina acei 34 de kilometri doar pe sistemul electric (fără carburant).
Încercări similare cu maşini dotate cu panouri solare au mai fost făcute recent şi de anumite universităţi, maşini cu forme foarte aerodinamice. A mai fost şi BMW care a prezentat un prototip cu panouri solare pe un SUV X5, care poate ajuta în cazul pornirilor la rece.
C-Max Solar Energi este însă primul caz în care un mare producător auto îşi adaptează unul din modelele hibrid existente pentru o asemenea utilizare. “Este primul model hibrid plug-in, alimentat solar”, precizează Tinskey.
Chiar dacă deocamdată nu prea putem vorbi de o adevărată piaţă a maşinilor hibride sau electrice, merită subliniat că, în privinţa maşinilor electrice cel puţin, reţinerile cumpărătorilor se datorează preţurilor ridicate ale maşinilor dar şi ale bateriilor. La aceste inconveniente se adaugă faptul că staţiile de alimentare sunt foarte rare.
Cu alte cuvinte, şoferii sunt descurajaţi să-şi cumpere astfel de maşini cu autonomie energetică extrem de redusă şi de faptul că nu prea sunt staţii de alimentare. Dar nici nu merită făcute staţii de alimentare specifice într-un ritm prea alert dacă nu se cumpără astfel de maşini. Un cerc vicios…