Mall eficient energetic la Obor. Investiţia: 60 mil. €
- Detalii
- Publicat în 10 September 2014
Prodplast Imobiliare, controlată de omul de afaceri Florin Pogonaru, începe lucrările de pregătire a terenului pentru construcţia unui mall “de proximitate”, centrul comercial Veranda, lânga Piaţa Obor din Bucureşti, cu o investiţie totală estimată la 60 milioane de euro.
Dacă pentru prima fază, finanţarea se va face din fonduri proprii ale acţionarilor companiei, pentru completarea fondurilor necesare investiţiei, la Prodplast s-a aprobat luna trecută lansarea unei emisiuni de obligaţiuni de până la 10 milioane euro şi accesarea unui credit de 35 milioane euro. “Chiar şi în cazul în care nu se vor atrage fonduri suficiente din emisiunea de obligaţiuni, per ansamblu, nu avem o problemă cu atragerea fondurilor pentru acest mall”, a declarat pentru Energy Report, omul de afaceri Florin Pogonaru.
Cel puţin la nivel “declarativ”, proiectul a pornit bine în privinţa atragerii chiriaşilor. Astfel, întrebat de Energy Report dacă nu cumva e o greşeală în raportul Prodplast adresat Autorităţii de Supraveghere Financiară în care se arată că “majoritatea suprafeţelor au fost deja închiriate prin contracte cu durata de 30 de ani”, Andrei Pogonaru, fiul lui Florin Pogonaru şi în acelaşi timp şi membru al Consiliului de Administraţie al Prodplast Imobiliare a confirmat informaţiile din raport. Rămâne de văzut cum vor sta lucrurile în anul 2016, când este promisă deschiderea mall-ului.
Oricum, din cei 25.000 mp închiriabili ai centrului comercial (şi care se pot extinde în faze ulterioare cu cinematograf şi alţi retaileri, dacă va exista cerere), deja 10.000 mp sunt rezervaţi pentru Carrefour. Restul de 15.000 mp vor găzdui zona de food-court şi alte circa 100 de magazine.
Mult verde şi puţin curent
Încă de la începutul prezentării proiectului, Andrei Pogonaru l-a prezentat ca fiind “primul mall verde de proximitate”. Iar verde ar urma să fie în mai multe sensuri. Proiectul este gândit în perspectiva unei ridicate eficienţe energetice dar şi cu o mare suprafaţă de spaţii verzi. “Nu cred că găsiţi la alte mall-uri 15.000 mp de spaţii verzi. Cât priveşte eficienţa energetică, vorbim de mai multe aspecte, printre care, partea de materiale de construcţii, care vor fi ecologice, partea de iluminare şi altele. Proiectul urmăreşte certificarea LEED”, a declarat pentru Energy Report, Andrei Pogonaru.
Mai multe detalii în acest sens ne-a furnizat tot Andrei Pogonaru.
“Mai mult de 50% din suprafaţa construită a centrului comercial este scufundată şi are astfel o eficienţă termică ridicată, pământul fiind cel mai bun izolator. Apa de ploaie se va înmagazina în rezervoare speciale, ulterior aceasta fiind utilizată în cadrul complexului. Mall-ul va avea sistem de iluminat cu tehnologie tip LED, monitorizat de un sistem BMS (Building Management System). În plus, sistemul de încălzire/răcire este bazat pe bucla de apă la 32 grade Celsius şi pompe de căldura cu COP > 3 (Coefficient of Performance), monitorizat permanent de un sistem BMS care va îmbunătăţi eficienţa sistemului în ansamblu”.
Şi reprezentanta Carrefour, Anca Damour, directorul Carrefour Property, a amintit că marele retailer merge tot pe... verde. Oricum, Carrefour a început încă de la începutul crizei înlocuirea freonului din magazinele sale iar căldura degajată de echipamente e utilizată pentru încălzirea spaţiilor pentru cumpărături. De asemenea, retailerul a trecut din anii trecuţi la utilizarea pentru iluminare a ledurilor.
Nu putem să nu ne gândim că, dacă totul merge conform planurilor investitorilor, acest mall ar putea contrasta cu lumea destul de pestriţă de la Bucur Obor. "Am ales numele Veranda pentru că aducem o gură de aer proaspăt în aglomeraţia din Obor”, a spus Andrei Pogonaru. Pe de altă parte, măcar centrele comerciale să treacă pe verde într-o asemenea zonă aglomerată unde cam toată lumea trece... pe roşu.