Vânzările MOL în România, în scădere, după creșterile și veniturile record raportate anul trecut

Vânzările de carburanți ale grupului maghiar MOL în România au scăzut în primul trimestru al acestui an cu 5 milioane tone față de același trimestru al anului trecut, an în care compania a înregistrat vânzări și venituri record pe piața română.

În 2021, MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company (MOL PLC) a raportat cele mai mari creșteri procentuale de venituri de pe piața din România, de 196,3 milioane euro sau 67,65%, acestea crescând de la 109,68 miliarde forinți (290,2 milioane euro) la 183,85 miliarde forinți (486,5 milioane euro).

Comparativ, creșterea vânzărilor MOL PLC pe piața maghiară a fost de doar 52,6%, de la 2,62 miliarde euro la 4 miliarde euro, iar la nivelul întregului glob, de 49,8%, de la 3,85 miliarde euro la 5,77 miliarde euro.

Grupul maghiar MOL a înregistrat anul trecut un volum record de vânzări de carburanți în România, cu aproximativ 5% superior recordului istoric precedent, înregistrat în 2019. Explicație: pe lângă aprecierea cererii ca urmare a revenirii economice, cea mai mare rafinărie autohtonă, Petromidia, operată de Rompetrol, a fost închisă în trimestrul al treilea, trimestrul cu cele mai mari vânzări din istoria grupului MOL în România, în urma exploziei de la începutul lunii iulie.

MOL are o cotă de piață de aproximativ 20%, fiind al treilea jucător de pe piața de carburanți autohtonă, deținând 244 de stații de comercializare a carburanților.

În primul trimestru al acestui an, însă, vânzările de carburanți ale grupului maghiar s-au redus considerabil, cu o mie tone la benzină și 4 mii tone la motorină comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Comparativ cu ultimul trimestru al anului trecut, micșorarea vânzărilor MOL a fost și mai importantă, cu 14 mii tone la benzină și 41 mii tone la motorină.

În primele 3 luni ale acestui an, MOL a vândut în România 37 mii tone de benzină și 128 mii tone de motorină, cifre mai apropiate de cele din primele 2 trimestre ale anului 2020, când cererea a fost distrusă de carantinarea economiilor europene.

O posibilă explicație a scăderii vânzărilor din România ar putea fi scăderea cererii autohtone ca urmare a creșterii galopante a prețurilor pe piața autohtonă, cât și creșterea cererii de pe piața maghiară, rezultat al plafonării prețurilor de către guvernul de la Budapesta.

De altfel, Ungaria se confruntă, ca urmare a plafonării prețurilor, cu un “turism al șoferilor”, în căutare de carburanți mai ieftini.

Traficul de frontieră la granița româno-ungară, de exemplu, este în creștere, după ce tot mai mulți români merg să alimenteze în țara vecină. Motorina costă chiar și cu 3 lei mai puțin în Ungaria, iar unii șoferi spun că fac o economie considerabilă, chiar și de 150 la fiecare plin de carburant. În benzinăria din primul oraș din Ungaria, una din cinci mașini este cu numere de România.

Grupul MOL a înregistrat în primul trimestru al acestui an un profit operațional de 833 milioane de dolari, în scădere cu 6% comparativ cu trimestrul anterior.

Rezultatul operațional al segmentului Upstream s-a dublat comparativ cu perioada similară a anului trecut, atingând valoarea de 504 milioane de dolari, pe fondul creșterii prețului petrolului și a prețurilor ridicate de pe piața gazelor naturale.

Rezultatul operaţional al segmentului Downstream, în schimb, s-a menținut la același nivel ca și anul trecut, la 254 milioane de dolari. Rezultatul a fost influențat de volatilitatea contextului macroeconomic și de plafonarea prețurilor din Ungaria.