Etanolul a căzut oficial în dizgrație în SUA; Administrația Obama propune micșorarea cotelor pentru 2014

BN-AK768 1115et EA 20131115145942Agenția de Protecție a Mediului din Statele Unite ale Americii (EPA) este pe cale să-și recunoască propria greșeală și să renunțe la solicitarea majorării cantității de etanol din combustibili. Vineri, instituția de la Washington a pus în dezbatere publică un proiect de lege prin care admite că nivelurile de etanol cuprinse într-o lege din 2007 sunt dificil, dacă nu imposibil, de îndeplinit.

Proiectul de lege reprezintă cea mai dură lovitură primită până în prezent de producătorii de etanol. Etanolul a fost privit mult timp drept cea mai mare speranță a reducerii dependenței economiei SUA de importul de țiței. Cele mai mari susținătoare ale majorării procentului de etanol în combustibili au fost statele producătoare de porumb, principala materie primă în producerea etanolului în SUA.

Conform unei legi din 2007, rafinăriile ar fi trebuit să includă până în 2014 mai mult de 14 miliarde de galoane de etanol în carburanții produși, cantitate ce ar fi depășit un procent de 10% din totalul de benzină și motorină consumate anual de șoferii de peste ocean. Noul proiect avansează o cifră mai prudentă, de 12,7-13,2 miliarde de galoane, susține Wall Street Journal.

Rafinăriile și companiile petroliere au declarat în repetate rânduri că acest procent este mult prea ridicat. În plus, susțin acestea, folosirea unei cantități suplimentare de etanol riscă să afecteze funcționarea normală a motoarelor.

Lobby pro-etanol

Pana în prezent, doar un număr limitat de benzinării din SUA oferă spre comercializare E15, un tip de benzina care contine 15% etanol, cu 5% mai mult decât cantitatea standard impusa până în prezent de legislația federala, de 10%. Producătorii de etanol au desfășurat cu succes pana în prezent un lobby consistent, prin care au convins guvernul federal să impună comercializarea E15, însă în ultimul timp demersurile lor au fost întâmpinate cu un scepticism din ce în ce mai ridicat.

Pericol de congestionare a traficului

Un studiu realizat de un Consiliu de Cercetare Coordonată, susținut printre alții de Ford Motor Co., Honda Motor Co. și Toyota Motor Corp., a relevat faptul ca testele efectuate arată că E15 cauzează erori în citirea de către calculatorul automobilului a nivelului combustibilului din rezervor și primirea de alerte referitoare la funcționalitatea motorului. Testele au fost efectuate pe cinci dintre cele mai populare modele de mașini comercializate în SUA, printre are Ford Ranger și Nissan Altima.

În cel mai pesimist scenariu, aceste defecțiuni pot conduce la blocarea funcționalității autovehiculului și ar putea cauza congestionări pe drumurile și autostrăzile extrem de circulate, lăsând consumatorii în așteptarea service-ului pe marginea drumului, susține Robert Greco, director al Institutului Petrolier American.

De asemenea, afirma Greco, în cel puțin unul dintre teste, procentul ridicat de etanol a dus la înghețarea combustibilului în rezervor, benzina nemaiputând ajunge astfel la motor.

Nivel de etanol, mai redus decât cel înregistrat în ultimii doi ani

NA-BY930 ETHANO NS 20131115173011Propunerea lansată vineri îndepărtează perspectiva adoptării prea curând a unui standard de benzină E15, impunând un nivel cuprins între 12,7 și 13,2 miliarde de etanol în fabricarea combustibililor, nivel mai redus nu numai de ținta prevăzută în 2007 pentru 2014, dar și mai redus față de nivelul înregistrat în ultimii doi ani.

EPA a mers mai departe în reducerea mandatele pentru biocombustibili avansați o categorie care include etanol fabricat din alte surse decât porumbul, cum ar fi iarba. Vechiul proiect prevedea o țintă de 3,75 miliarde de galoane pentru 2014, în timp ce noua propunere se mulțumește cu o cantitate cuprinsă între 2 și 2,5 miliarde de galoane.

Un motiv important pentru care etanolul și-a pierdut din atractivitate este noul boom al producției de petrol din SUA, ce atenuează presiunea pe importurile de țiței. Și scăderea cereri globale a contribuit la rândul său la căderea în dizgrație a etanolului.

În România, adoptarea Euro 10 amânată

În România, termenul de menținere a benzinei Euro 5 pe piață va fi prelungit până în 2018, potrivit unei note prezentate în martie în guvern de ministrul pentru energie, Constantin Niță, notă aprobată de executiv. Trecerea de la Euro 5 la Euro 10 ar fi trebuit făcută, potrivit actelor normative aflate în vigoare mult mai alert, începând chiar cu 2013. Numai că, pe lângă majorarea de preț inerentă, ea ar fi condus și la probleme de alimentare cu combustibili a majorității autovehiculelor din parcul național auto, care nu ar fi putut funcționa su ar fi funcționat extrem defectuos prin alimentarea cu combustibili Euro 10.  

Goldman Sachs: Certificatele cresc prima de tranzacționare a benzinei în raport cu țițeiul

Dezbaterea din SUA seamănă cu cea din România, referitoare la efectul acordării de subvenții industriei regenerabile asupra facturii la energie electrică plătită de populație. Industria grea susține că acestea majorează prețurile, noua industrie verde invocă evoluția prețului pe OPCOM, invocând ieftinirea energiei electrice.

În SUA, atât industria petrolieră, cât și cea alimentară au atras atenția asupra efectului inflaționist al certificatelor verzi (Renewable Identification Numbers - RIN) asupra prețului combustibililor și al alimentelor. RIN-urile sunt atașate fiecărui galon de biocombustibil produs sau importat. În momentul în care rafinăriile amestecă biocombustibilul cu petrolul, pentru a produce benzină, ei pot păstra certificatul sau în pot vinde unei alte companii. Valoarea unui RIN în cazul biocombustibililor pe bază de etanol produs din cereale a coborât ieri la 75 de cenți, o scădere de numai puțin de 11,5 cenți. Și RIN-urile biocombustibililor cu eficiență mai ridicată au scăzut cu 10 cenți, până la un nivel de 80 de cenți.

Ambele tipuri de certificate au atins maximul pe 8 martie, când se tranzacționau la un nivel mult superior, de peste un dolar.

Potrivit unui raport Goldman Sachs, există aproximativ 2,1 milioane de certificate din 2012 care pot fi folosite în acest an, cu jumătate de milion mai puțin decât estimările Agenției de Protecție a Mediului din SUA, de 2,6 milioane. Prețul mai ridicat al acestor certificate ar putea afecta prețurile benzinei, majorând prima de tranzacționare a acesteia în raport cu țițeiul, este concluzia Goldman Sachs.

De altfel, prețul benzinei la pompă s-a majorat considerabil în acest an, cu aproximativ 10%, în pofida faptului că țițeiul West Texas Intermediate (WTI), etalon în SUA, a rămas relativ constant de la începutul anului, când se tranzacționa cu 93,12 dolari pe baril, față de nivelul de 94 de dolari cât este cel de tranzacționare din aceste zile. Ca să nu mai vorbim de 2012, an în care prețul țițeiului s-a micșorat cu 10%. Sunt certificatele singura explicație pentru această evoluție? Nu, însă sunt cel mai important element de creștere a prețului, cel puțin pe termen scurt.