Energy Report

Resursele Inseamna Putere

Sat05152021

Last updateTue, 05 May 2020 10am

Romana English
Back Home Preturi Benzina Stiri Preturi Benzina Preturi Benzina Leul slab si taxele mari blocheaza ieftinirea benzinei. Ponta vrea "tinerea sub control" a preturilor

Leul slab si taxele mari blocheaza ieftinirea benzinei. Ponta vrea "tinerea sub control" a preturilor

Leul slab si taxele mari blocheaza ieftinirea benzinei. Ponta vrea tinerea sub control a preturilor

Cotatia internationala a petrolului Brent a scazut cu 26% de la inceputul lui aprilie pana pe 18 iunie, de la 125 la 92,96 de dolari/baril. Insa in timp ce in Statele Unite litrul de benzina s-a ieftinit cu 10%, de la 1,05 dolari la 0,95 centi, in Romania, pretul mediu de vanzare al benzinei Euro Super 95 s-a majorat chiar in intervalul respectiv, de la 5,60 la 5,61 lei/litru. Pe de alta parte, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Economiei ca, in limitele posibile din punct de vedere legal si institutional, sa se asigure ca preturile la carburanti vor fi mentinute "sub control" in scopul reducerii acestora, remarcand ca in ultima perioada au fost operate mai multe scaderi mici de pret.

Informatiile provin din statisticile Departamentul de Energie al Statelor Unite, respectiv din buletinul saptamanal al Comisiei Europene cu privire la evolutia preturilor la carburanti.

Principala cauza pentru care soferii romani nu pot profita de ieftinirea petrolului pe pietele internationale este deprecierea leului fata de dolar si de euro, care a contracarat efectele pozitive ale reducerii cotatiilor mondiale la titei.

In euro, pretul mediu de vanzare al benzinei Euro Super 95 pe piata romaneasca a scazut usor de la inceputul lui aprilie pana pe 18 iunie, cu 2,3%, de la 1,28 la 1,25 euro/litru.

Insa in aceeasi perioada, leul s-a devalorizat fata de moneda unica europeana cu aproape 2%, de la 4,3786 la 4,4640 lei/euro, ceea ce a facut ca, in lei, pretul mediu la pompa sa se majoreze de la 5,60 la 5,61 lei/litru.

In raport cu moneda americana, in care sunt denominate imensa majoritate a schimburilor comerciale mondiale cu produse petroliere, deprecierea leului a fost de nu mai putin de 7,75%, cursul urcand de la 3,2800 la 3,5342 lei/dolar.

Toata Europa sufera: moneda slaba, taxe mari

Situatia din Romania este valabila in intreaga Europa, inclusiv zona euro, comparativ cu cea din Statele Unite.

De la inceputul lui aprilie, in Statele Unite litrul de benzina s-a ieftinit cu 10%, de la 1,05 dolari la 0,95 centi, insa in Europa, pretul mediu s-a redus cu doar 5,7%, de la 1,67 la 1,58 euro/litru. Asta in conditiile in care cotatia internationala a petrolului Brent a scazut cu 26%, de la 125 la 92,96 de dolari/baril.

Cauza principala a evolutiei diferite a preturilor de vanzare a carburantilor dincoace si dincolo de Atlantic este deprecierea semnificativa a euro fata de dolar, care a fost de 6,25% in intervalul respectiv, cursul urcand pana la 1,25 dolari/euro.

Pe langa devalorizarea monedei unice europene fata de cea americana, o alta cauza a persistentei unui nivel inalt al preturilor la combustibili in Europa este ponderea foarte mare a taxelor, impozitelor si accizelor in pretul la pompa, comparativ cu SUA.

In Uniunea Europeana, aceasta pondere este, in medie, de 56%, fata de numai 11% in Statele Unite. In Romania, ponderea este de 47%.

Ieftinirea petrolului se transmite mult mai lent in Europa

„In UE, o parte imensa din pret o reprezinta taxele, astfel ca efectele ieftinirii petrolului asupra pretului final de vanzare al combustibililor sunt mult mai modeste decat in SUA”, spune Simon Wardell, sef al departamentului de cercetare in energie la IHS Global Insight, citat de The Wall Street Journal.

Potrivit acestuia, de exemplu, in Marea Britanie, pretul la pompa al benzinei este echivalent cu suma pe care ar plati-o soferii din Statele Unite in conditiile in care cotatia internationala a titeiului Brent ar ajunge la 200 dolari/baril. In prezent, cotatia respectiva se cifreaza la 92,60 dolari/baril.

Ultimele date ale Comisiei Europene arata ca, in Marea Britanie, pretul mediu de vanzare al benzinei Euro Super 95 era de 1,32 lire sterline/litru pe 18 iunie 2012, ceea ce, la actualul curs lira sterlina/dolar, ar insemna un pret la pompa de 2,06 dolari/litru.

Acest lucru face ca, in Uniunea Europeana, comparativ cu SUA, ieftinirea petrolului sa se transmita mult mai greu si mai lent in reducerea pretului la pompa al carburantilor.

„Pretul la pompa in SUA este mult mai direct corelat cu cotatiile internationale ale petrolului, devreme ce taxele si impozitele reprezinta doar 11% din acest pret. In consecinta, in Europa, ieftinirea titeiului se transmite mult mai greu in pretul benzinei decat in Statele Unite. De exemplu, in Marea Britanie, dureaza cam doua saptamani pentru ca o ieftinire a petrolului Brent sa se regaseasca in pretul de vanzare al carburantilor”, spune Jonathan Cogan, purtator de cuvant al Departamentului de Energie al Statelor Unite.

Ponta vrea controlul preturilor

Premierul Ponta i-a cerut ministrului Economiei ca, in limitele posibile din punct de vedere legal si institutional, sa se asigure ca preturile la carburanti vor fi mentinute "sub control" in scopul reducerii acestora, remarcand ca in ultima perioada au fost operate mai multe scaderi mici de pret.

„Am constatat ca, dupa ce au fost doar cresteri la pretul la carburanti, vad ca au fost cinci descresteri, sigur, mici. Va rog in continuare, domnule ministru, prin toata politica de negociere si de implicare sa incercam sa tinem acest fenomen sub control, atat cat se poate din punct de vedere legal si institutional", a spus Ponta ministrului.

Seful Guvernului a declarat recent ca intentioneaza sa aiba o discutie cu producatorii de produse petroliere privind suprataxarea veniturilor exceptionale, spunand ca nu ii plac deciziile impuse cu forta, dar ca este o perioada speciala in care toti trebuie sa participe la „efortul tarii”.

In urma cu o saptamana, Ponta s-a intalnit, la Viena, cu presedintele OMV, proprietarul Petrom, el precizand ca subiectul principal al discutiei a fost legat de capacitatea autoritatilor de la Bucuresti de a asigura in relatia cu OMV atat predictibilitate, cat si "un control intr-o anumita masura" asupra pretului carburantilor.

El a aratat ca Guvernul si OMV vor incepe in perioada imediat urmatoare negocierile pe un pachet de masuri prin care ambele parti sa castige, autoritatile asteptand ca investitorul sa ajute Executivul sa depaseasca o perioada dificila, dar fiind constiente si de importanta investitiilor.

In ultima luna si jumatate, OMV Petrom, cel mai mare jucator de pe piata petroliera locala, a operat cinci reduceri de preturi la carburanti, ca urmare a reducerii cotatiilor la titei si produse petroliere pe pietele internationale.

CONSUMUL GLOBAL DE ENERGIE

PRODUCTIA GLOBALA DE ENERGIE

Consumul de energie al SUA

Tag Cloud