Carburanții se vor scumpi semnificativ în Franța, din cauza creșterii taxelor

Hollande scumpire carburanti

Prețul combustibililor la pompă se va majora semnificativ în Franța până în 2016, în principal din cauza creșterii fiscalității, deși cotațiile internaționale la petrol ar urma să rămână stabile, avertizează Uniunea Franceză a Industriilor Petroliere (UFIP).

Stabilitatea cotațiilor la petrol pe piețele internaționale nu va fi o garanție pentru stabilitatea prețurilor la pompă ale carburanților, a avertizat grupul de lobby, relatează Les Echos.

„La un preț al petrolului constant, trebuie să ne așteptăm la o creștere foarte semnificativă a prețurilor la pompă, în principiu din cauza măsurilor fiscale”, a declarat președintele UFIP, Jean-Louis Schilansky, într-o conferință de presă.

Concret, potrivit sursei citate, până în 2016, carburanții în Franța ar urma să se scumpească cu 8,5 eurocenți/litru la motorină (care are o pondere de 80% în totalul volumului comercializat) și cu 7,7 eurocenți/litru la benzină.

Problemă politică sensibilă

O veste proastă pentru conducătorii auto și pentru piață, dat fiind că, în 2013, în ciuda unei relative stabilități a prețurilor la pompă, consumul de carburanți a înregistrat un nou recul.

„Este o scumpire importantă”, a insistat Jean-Louis Schilansky, în contextul în care prețul barilului de petrol ar trebui să rămână stabil, „dacă nu survin evenimente politice majore”.

Responsabile pentriu această scumpire sunt majorarea TVA, de la 19,6% la 20%, introducerea din 2015 a unei taxe pe emisiile de dioxid de carbon, care se va aplica benzinei și motorinei, precum și introducerea de certificate de eficiență energetică pentru mașini. Aceste trei măsuri vor avea „un impact mecanic direct asupra prețurilor”, a precizat UFIP.

Potrivit Bloomberg, prețurile carburanților s-au dovedit a fi o chestiune politică problematică pentru mai multe guverne franceze succesive. Administrația președintelui Francois Hollande a fost nevoită să suspende o taxă planificată pe mașinile de mare tonaj, ca urmare a unui protest care a izbucnit în Bretania și a primit susținere din toată țara.

În 2012 s-au redus temporar accizele

Guvernul va colecta în plus la buget, din noile taxe, 4,2 miliarde de euro până în 2016, din aceste taxe. Taxa pe emisiile de carbon va crește la 22 de euro pe tonă în 2016, de la 14,5 de euro în 2015.

Consumul de motorină a crescut cu un procent anul trecut, la 38,5 milioane de tone, în timp ce la benzină s-a consemnat o scădere cu 3,1%, la 7,1 milioane de tone, conform UFIP. Per ansamblu, cererea de combustibili pentru transport a scăzut cu 0,5%.

Hollande a fost ales în 2012, după ce a promis că va reduce povara cheltuielilor cu energia pentru consumatori. de pe umerii consumatorilor greutatea unor costuri mai mari ale energiei.

În luna august a acelui an, el a decis o reducere temporară a accizelor la carburanți, pentru a reduce prețurile la pompă, dar în același timp a impus o taxă pe stocurile de combustibili ale companiilor de specialitate, de plătit o singură dată, care a costat rafinăriile și deținătorii de antrepozite circa 550 de milioane de euro.