Grup Servicii Petroliere a finalizat o lucrare pentru Gazprom Neft în Arctica, platforma GSP Saturn a ajuns în portul Murmansk cu peripeții

Arctica GSP

Compania românească de foraj petrolier maritim Grup Servicii Petroliere (GSP), controlată de omul de afaceri Gabriel Comănescu, a finalizat recent forajul unei sonde de explorare în câmpul petrolier Dolginskoye din Marea Pechora, din sud-estul Mării Barents din Arctica, pe platforma continentală a Federației Ruse, câmp concesionat de Gazprom Neft, divizia petrolieră a gigantului rus de stat Gazprom. Deși atât GSP, cât și Gazprom Neft, neagă informațiile, mai multe surse susțin că, după finalizarea lucrărilor, în drum spre portul Murmansk, platforma petrolieră maritimă Saturn a GSP a suferit "serioase avarii" din cauza unei furtuni, pierzându-și heliportul și fiind nevoită să-și evacueze de urgență echipajul.

Gazprom Neft a anunțat, pe 14 noiembrie, că a finalizat lucrările de explorare și testare la sonda forată de GSP în câmpul Dolginskoye din Marea Pechora. Forajul sondei demarase în iunie și fusese finalizat în august.

"Datele obținute vor fi utilizate pentru dezvoltarea unui program de lucrări care se vor derula în sezonul de dezgheț din 2015. La începutul lunii noiembrie, după finalizarea tuturor lucrărilor planificate, toate echipamentele au fost dezinstalate, iar sonda a fost astupată, izolată și abandonată în condiții de siguranță pentru mediu. Forajul și testarea au fost făcute cu ajutorul platformei GSP Saturn. Platforma va fi remorcată în portul Murmansk în cursul lunii noiembrie", se afirmă într-un comunicat al Gazprom Neft din 14 noiembrie.

Potrivit serviciului de informații maritime Lloyd’s List, citat de Moscow Times, pe 7 noiembrie, în timp ce era remorcată către portul Murmansk de către trei remorchere norvegiene, platforma petrolieră GSP Saturn ar fi fost lovită de o furtună, în cursul căreia și-ar fi pierdut heliportul și una din bărcile de salvare, iar întregul echipaj ar fi fost evacuat cu ajutorul unui vas de suport care mergea în convoi cu GSP Saturn și cele două remorchere.

Aventuri în Oceanul Arctic

Ulterior, serviciul de salvare maritimă al Rusiei a transmis că, în cele din urmă, echipajul s-a întors pe platformă, iar convoiul și-a schimbat cursul, îndreptându-se spre peninsula Kanin, pentru a acosta acolo până la îmbunătățirea condițiilor meteorologice.

În replică, cei de la Gazprom Neft au negat că ar fi existat incidente sau pagube materiale și au adăugat că măsurile de siguranță luate, cum ar fi evacuarea echipajului și schimbarea traseului, au făcut parte dintr-un exercițiu de rutină. Potrivit Greenpeace, biroul din Moscova al GSP a transmis pe 12 noiembrie doar că întreg echipajul platformei se află la bord și că aceasta se află în drum spre portul Murmansk.

Platforma GSP Saturn a ajuns în portul Murmansk pe 21 noiembrie, după ce a acostat câteva zile în peninsula Kanin, așteptând îmbunătățirea vremii, transmite neftegaz.ru.

În 2011, o altă platformă petrolieră contractată de Gazprom Neft pentru lucrări de foraj în Arctica, Kolskaia, s-a scufundat în Marea Ohotsk în timp ce era remorcată după finalizarea lucrărilor, incident soldat cu moartea a 53 de membri ai echipajului. Organizațiile ecologiste precum Greenpeace se opun forajului petrolier în Marea Arctică susținând, printre altele, că condițiile din regiune sunt mult prea periculoase pentru ca forajul să poată fi făcut în condiții de siguranță pentru echipele platformelor maritime.

De altfel, în mai anul acesta, activiști ai Greenpeace și ai altor organizații ecologiste s-au legat cu lanțuri de platforma GSP Saturn în timp ce aceasta era ancorată în portul olandez Ijmuiden, spunând că platforma, veche de 26 de ani, nu poate oferi condiții suficiente de siguranță în Arctica. În replică, Gazprom Neft a declarat că platforma a fost complet modernizată și upgradată în 2009, fiind declarată aptă de lucru în Arctica în urma mai multor inspecții și audituri efectuate de experți ruși, scandinavi și americani.

UE interzice colaborarea cu Rusia în Arctica

Platforma GSP Saturn a Grup Servicii Petroliere a efectuat lucrări de foraj în Marea Pechora, din sud-estul Mării Barents din Arctica, pe platforma continentală a Federației Ruse, la 75 de kilometri de coastele rusești. Platforma a forat o sondă de explorare la adâncimea de 3.500 de metri în câmpul petrolier Dolginskoye, având un contract pe doi ani semnat cu Gazprom Neft, brațul petrolier al gigantului rus Gazprom.

În septembrie, UE a înăsprit sancțiunile la adresa Rusiei, interzicând companiilor europene să participe cu tehnologie, echipamente și personal specializat la proiecte de explorare și exploatare offshore de țiței în sectorul rusesc din Oceanul Arctic, la proiecte petroliere rusești offshore de mare adâncime, precum și la proiecte de dezvoltare de zăcăminte de petrol din șisturi bituminoase din Rusia, însă sancțiunile nu se aplică retroactiv, neafectând contractele în vigoare, semnate înainte de 12 septembrie 2014.

Astfel, sancțiunile nu afectează deocamdată operațiunile din Rusia aflate în derulare ale Grup Servicii Petroliere (GSP), însă ar putea bloca semnarea de către GSP a noi contracte cu rușii, pentru proiecte de tipul celor aflate sub regimul sancțiunilor.

De altfel, tot în septembrie, prim vice-CEO-ul Gazprom Neft, Vadim Iakovlev, le-a declarat ziariștilor, chiar că este convins că Gazprom Neft va putea să continue să-și dezvolte proiectele pe termen lung chiar și în condițiile sancțiunilor dictate de SUA și UE. "Pe moment, nu cred că sancțiunile ne vor afecta planurile pe termen lung. Însă dacă evenimentele vor evolua în direcția celui mai pesimist scenariu posibil, luăm în calcul obținerea de echipamente de foraj din surse alternative, din Asia sau chiar de la producători ruși", a spus Iakovlev, refuzând să dea nume.

Contractele cu rușii sunt esențiale pentru GSP

Se pare că acest scenariu a început deja să se materializeze, dat fiind că, pe 25 noiembrie, Gazprom Neft a semnat un acord de parteneriat cu compania de petrol și gaze controlată de statul vietnamez, Petrovietnam, privind colaborarea la dezvoltarea câmpului petrolier arctic Dolginskoye.

Operațiunile din Marea Pechora din Arctica sunt departe de a fi singura colaborare a GSP cu rușii. De altfel, în 2013, compania și-a deschis o filială la Moscova. Anul trecut, GSP anunța că va participa la licitația organizată de NK Priazovneft, companie controlată indirect de Rosneft, cel mai mare producător de ţiţei din Rusia, pentru forarea unei sonde de explorare în Marea Azov, perimetrul Temruksko – Akhtarskly.

În 2011, GSP a finalizat lucrările de instalare a unei conducte submarine cu o lungime de 159,5 km, pentru Gazprom, iar la inaugurarea proiectului, în valoare de 269 de milioane de dolari, a participat şi premierul rus, Vladimir Putin. Conducta submarină a fost instalată în sectorul platformei continentale ruse din nord-estul Mării Negre, pe traseul Dzhubga-Lazarevskoe-Sochi, la o distanţă de 4,5 km de ţărm. GSP a mai prestat și servicii de cercetare și suport pentru proiectul gazoductului South Stream.

În iulie 2014, GSP a semnat un contract cu Gazprom Neft pentru furnizarea de servicii de cazare, transport și transfer de personal pentru lucrările derulate pe câmpul Prirazlomnoye. În acest scop, GSP a deplasat în Marea Pechora vasul GSP Falcon, cu lungimea de 153 de metri. Contractul a fost semnat pe o lună, cu posibilitate de extindere pe încă două. Pe baza contractului, GSP furnizează servicii un număr de 160 de persoane care lucrează pe platforma maritimă Prirazlomnaia a Gazprom Neft.